مسجد چهل محراب یکی از مساجد تاریخی شهر یزد است که علت انتصاب نام چهل محراب برای این مسجد وجود چهل عدد کاشی لعابدار فیروزه ای با طرح محرابی در بنا بوده و در حال حاضر تنها سه عدد از کاشی های مذکور باقی مانده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مسجد مذکور شامل صحن شبستان، گرمخانه، سردر و غرفه ها و زیارتگاه های کوچکی در اطراف صحن و مأذنه ای بر سردر ورودی است. در اتاقی واقع در ضلع جنوبی صحن مقبره ای مشهور به «مزار آقا» دیده می شود. در بالای این مزار قطعه کاشی فیروزه ای رنگی است که تنها کلمات «بحسن توفیقه» بر آن قابل تشخیص است.

ساختمان گرمخانه با پوششی از طاق و تویزه از خشت و گل است و سردر ورودی با پوشش طاق و تویزه از خشت، نماسازی آجری دارد. دیوارهای صحن مسجد نیز از اندود ریگ آهک پوشیده شده است.

این مسجد در محله فهادان، نزدیکی مدرسه ضیائیه، متصل به حمام ابوالمعالی و روبروی مجموعه عربها در موقعیت خوب فرهنگی- تاریخی واقع گردیده است.

قرار گرفتن در کنار مجموعه بناهای تاریخی مدرسه ضیائیه، حمام ابوالمعالی و مجموعه عربها از شاخصه های مهم این مسجد بشمار می رود.

این مسجد تاریخی مربوط به سده هفت هجری قمری می باشد که در تاریخ 18/8/78 به شماره 2441 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است کلیه آثار و ابنیه ثبت ملی تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف در این آثار برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی «تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده» جرم محسوب و مرتکب مشمول مجازاتهای قانونی خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا