فرماندار یزد به اتفاق معاونین فنی و امور عمرانی و برنامه ریزی، اداری و مالی و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان یزد از مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد بازدید کرد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری یزد، محمود شاکری شمسی در جمع پرسنل مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد ضمن ابراز رضایت از ارائه گزارش عملکرد این مرکز گفت: با ادغام مرکز آموزش علمی و کاربردی ملاصدار و مرکز تحقیقات کشاورزی منابع طبیعی استان گام های خوبی در پيوند امر آموزش و پژوهش  و كاربردي كردن تحقيقات برداشته شده است.

فرماندار یزد با اشاره به اینکه استقلال سیاسی هر کشوری در گروه استقلال اقتصادی است که قطعاً یکی از راهکارهای رسیدن به استقلال اقتصادی توجه به اقتصاد مقاومتی است افزود: اقتصاد مقاومتی به این معنی این است در شاخصهای مؤثر در اقتصاد، تکیه بر توان داخلی داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه تولیدات بخش کشاورزی و دامپروری نقش کلیدی و مؤثری را در اقتصاد مقاومتی دارد خاطر نشان کرد: افزایش بهره وری در کشاورزی و دامپروری و توجه به مزيت هاي نسبي در اين بخش، كمك بزرگي در خودكفايي محسوب مي شود.

شاکری شمسی با انتقاد نامتناسب بودن برخي از رشته ها با نيازهاي روز جامعه گفت: مهمترین هدف ایجاد دانشگاه های علمی و کاربردی، حرفه ای کردن علوم است و خوشبختانه در این مراکز دانشجویان علاوه بر فراگیری علوم مربوطه، فن و حرفه لازم را مطابق آن چیزی که در جامعه از وی انتظار می رود یاد می گیرد که این خود می تواند در اشتغال فارغ التحصیلان مثمر ثمر باشد.

فرماندار یزد با تأکید به اینکه موضوع R & D در اغلب کشورهای جهان به صورت جدی در حال پیگیری است افزود: اگر بخواهیم بخش کشاورزی ما با توجه به وجود مزیت های نسبی در سطح جهان حرفی برای گفتن داشته باشد باید به امر پژوهش در این حوزه بیش از پیش توجه شود.

وی چالش مهم استان و شهرستان را در سالجاری و سال های گذشته موضوع آب دانست و تصریح کرد: میزان بارندگی در استان یزد 60 الی 70 میلی متر است که از این مقدار با توجه به شرایط استان تبخیر می شود و هر سال بنابر گزارش ها دستگاههای اجرایی ذیربط شاهد کاهش سطح آب سفره های زیر زمینی هستیم.

شاکری شمسی در پایان اظهار داشت: در استان یکی از منابع خدادادی که وجود دارد گیاهان دارویی است که بعضاً از این منابع هیچ استفاده ای نمی شود در حالیکه می توان با راه اندازی صنایع تکمیلی وابسته آن نسبت به اشتغال افراد اقدام نمود.

در ابتدای این دیدار رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد گفت : مرکز تحقیقات یزد با ثبت جهانی بیش از ۱۰ رقم از انار های یزد و با داشتن بیش از ۷۶۲ رقم انار بزرگترین کلکسیون مجتمع انار دنیا می باشد.

احمد علی زارع گفت در این مرکز سعی شده است از علوم و فن آوری های روزدنیا استفاده شود . همچنین وجود بیش از ۴ کیلومتر لوله گذاری ، بیش از بیست کیلومتر آبیاری قطره ای ، یک استخر با گنجایش ۵۰۰۰ متر مکعب و یک استخر پرورش ماهی امکانات جانبی این مرکز می باشد.

وی با معرفی بخشهای نه گانه تحقیقاتی این مرکز به آمار تولید انواع رقم های گندم دراین مرکز اشاره کرد و گفت هم اکنون در این مرکز ۷۰ رقم انواع گندم در مزارع آزمایشی به صورت نمونه تولید می شود که نسبت به اول انقلاب ده برابر شده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا