استاندار استان یزد را يكي از بازارهاي بزرگ بهره مندی از ماشين آلات ساخت كره جنوبی ذکر کرد و با بیان این موضوع که " هم اکنون شركت سنگ آهن بافق در زمینه صنعت فولاد با كره جنوبی وارد معامله شده " ابراز امیدواری نمود که کشور کره جنوبی نیز در ارتباط با اجرای خط انتقال آب از خليج فارس و سد بهشت آباد به استان یزد از طریق فاينانس مساعدت و همکاری نماید.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری ، " سید محمد میرمحمدی" در دیدار با سفیر کره جنوبی در ایران که با هدف گسترش ارتباطات اقتصادی، تجاری و گردشگری با این کشور انجام شد، كره جنوبي را از كشورهاي پيشرفته نامید که مي تواند همكاريهاي موثری با كشور بزرگ ايران داشته باشد.
استاندار یزد سابقه ارتباط و همکاری دو کشور را به سالها قبل مربوط دانست و نماد این حسن ارتباط را نامگذاری خيابانی در تهران به نام سئول و خيابانی در سئول به نام تهران دانست و افزود: امروز هم كه شرايط جهاني اقتضاي همكاريهاي بيشتری فی مابین دو کشور را دارد اين آمادگي در ايران است كه روابط خود را با كليه كشورها به خصوص دوستان قديم توسعه دهد و استان يزد هم باتوجه به منابع معدني متنوع و صنایع گوناگون، میتواند در عرصه های صنعتی و تجاری با كشور كره همكاريهاي متقابلي داشته باشند.
میرمحمدی آنگاه به سطح روابط اقتصادی یزد با کشور کره جنوبی اشاره کرد و گفت: روابط في مابين كره جنوبی و استان يزد در حال حاضر محدود به صادرات اكسيد موليبدن و كاشي و فولاد از یزد به این کشور و واردات نخ پلي استر، مواد اوليه و مواد رنگي مورد استفاده در صنايع نساجي از این کشور به یزد است.
عالی ترین مقام اجرایی استان ادامه داد: امكان فراهم کردن زمینه همكاري بيشتر در صنایع فولاد و نساجي و همچنين در ارتباط با مصالح ساختماني مانند كاشي و سراميك بین یزد و کره جنوبی فراهم است و در زمينه گردشگري نيز ظرفيتهاي خوبي برای گسترش ارتباطات مهیا است و ما اميدواريم كه اين دیدار مقدمه اي براي همكاريهاي بيشتر در آينده باشد.
وی استان یزد را يكي از بازارهاي بزرگ بهره مندی از ماشين آلات ساخت كره جنوبی ذکر کرد و با بیان این موضوع که " هم اکنون شركت سنگ آهن بافق در زمینه صنعت فولاد با كره جنوبی وارد معامله شده " ابراز امیدواری نمود که کشور کره جنوبی نیز در ارتباط با اجرای خط انتقال آب از خليج فارس و سد بهشت آباد به استان یزد از طریق فاينانس مساعدت و همکاری نماید.
استاندار یزد ضمن ابراز امیدواری در زمینه حاکم شدن فضای بهتری در جهان گفت: امروز بيش از هميشه نقش مؤثر ايران در منطقه براي همه روشن است و بعضي از كشورها كه به اين امر باور نداشتند اکنون به اين باور رسيده اند كه ايران در منطقه نقش بسيار مهمي را ایفاء می کند و بدون نقش آفرینی ايران بسیاری از مسائل منطقه و جهان قابل حل نيست و به هرحال جايگاه ايران به صورتي است كه امروز كشورهاي غربي و آمريكا به اهمیت ایران معترف هستند.
میرمحمدی افزود: قدرتهاي جهاني و كشورهاي غربي به دنبال حل موضوع هسته اي و پذيرش آن هستند و ما به نتيجه مذاكرات 1+5 خوشبين هستيم و اميدواريم محدوديتي كه موجب نگراني توسعه روابط فی مابین هست هرچه زودتر برطرف شود و در همین راستا ما معتقديم نقش سفرا در تحكيم روابط كشورها و در گسترش همكاريهاي و بهبود روابط و مناسبات نقش بسیار بارزي است و در واقع سفرا روابط بين كشورها را مديريت مي كنند.
استاندار یزد در پایان با بیان این نکته که" آماده هستيم در مواردي كه زمينه همكاري فی مابین موجود است وارد مذاكره نتیجه بخش شویم" تصریح کرد: کشور کره جنوبی از همه فرصتهايي كه امكان توسعه روابط با ایران را حتی در شرایط تحریم داشته، استفاده کرده و اينكه سفیر این کشور، ايران را وطن دوم خود مي داند نشانه علاقه وی به ایران و گسترش روابط با ماست و در هر موردی كه از جانب ما براي توسعه روابط حمايتي لازم باشد دريغ نمي كنيم.
در این دیدار "سونگ وونگ – یئوب " سفیر کره جنوبی در ایران ضمن تشکر از مهمان نوازی مسئولین یزدی خاطر نشان نمود: ایران و کره جنوبی يك رابطه قوي دوستانه از سالهاي دور با همديگر دارند و اجداد و نياكان ما از 1500 سال پيش تا كنون كالاهاي خود را از طريق جاده ابريشم با هم مبادله مي كردند و مي دانم كه استان يزد در شاهراه اصلي جاده ابريشم در آن زمان واقع شده است.
وی افزود: در كشور كره و در شهر سئول تنها خياباني كه به نام يك پايتخت كشور دیگر نامگذاري شده ، خيابان تهران است و هیچ خیابان دیگری به نام پایتخت دیگر کشورها در سئول نداریم و اين نشانگر رابطه تنگاتنگ و بسيار قوي و گرم ما از سالهاي پيش است.
سفیر کره جنوبی در ایران آنگاه خطاب به استاندار یزد گفت: بسيار خوشحال شدم از اینکه شنیدم ده سال پيش به كره سفر كرديد و بازديدي از اين كشور داشتيد و اين سومين باري است كه من هم به استان يزد سفر مي كنم و بر اين باور هستم كه شما دوبار ديگر بايد حتماً به كشور كره جنوبی سفر كنيد.
وی با بیان این موضوع که " دو سفر قبل من به یزد پیرامون بازدید از بناهای تاریخی و نقاط دیدنی استان بود " گفت: اما اینبار با پتاننسیلهای بسیار غنی صنعتی این استان نیز آشنا شدم و بسیار از این بابت خوشحالم.
سفیر کشور کره جنوبی در ایران ضمن ابراز علاقه به گسترش روابط تجاری و صنعتی با یزد و ایران خاطر نشان ساخت: شديداً بر اين باور هستم كه اگر 1+ 5 و ايران به توافقاتي در آينده اي نزديك دست پيدا كنند، هيچ مانع ديگري بر سر راه گسترش روابط دو کشور وجود نخواهد داشت و شخصاً منتهاي تلاش خود را خواهم كرد كه بتوانم بعنوان يك پل تجاری بين دو كشور روابط را ارتقاء دهم.
وی افزود: بسیار خوشحال شدم از اینكه شنيدم كشور كره جنوبی در رده پنجم مقاصد توريستي يزدیها قرار دارد و اميدوارم در آينده نزديك رتبه يك را به خود اختصاص دهد.
سفیر کشور کر جنوبی در ایران در ادامه ابراز امیدواری نمود: اميدوارم در آينده نزديك و بعد از توافقات و برداشته شدن تحریم ها ، خط مستقيم هوايي بين كره جنوبی و ايران دایر شود و از همین مسیر مراودات یزد با کشور کره جنوبی نیز گسترش یابد.
وی در پایان با اشاره به طرح موضوع تامین منابع مالی اجرای خط دوم انتقال آب به یزد از خلیج فارس و بهشت آباد و تامین منابع مالی از طریق فاینانسرهای کره ای که از سوی استاندار یزد مطرح شد، قول مساعد داد تا این موضوع را به طور کامل بررسی نموده تا راه های همکاری فی مابین در این زمینه مشخص گردد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا