محمدعلی طالبی در این پنل تخصصی که با مدیریت دکتر سید علیرضا افشانی، دانشیار و صاحب نظر علوم اجتماعی و سرپرست پژوهشکده تعاون برگزار شد، با اشاره به  ارتباط بحث پژوهش و آسیب های اجتماعی افزود: ارتباط بحث پژوهش و آسیب های اجتماعی امری ضروری است که اهمیت پژوهش در آسیب های اجتماعی و نحوه برخورد با ان را مشخص می کند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد خاطرنشان کرد: بسیاری از آسیب های اجتماعی ابعاد ناشناخته ای دارند و همچون نقاط مختلف کشور این آسیب های اجتماعی در استان یزد هنوز کامل شناخته نشده و در این راستا نیز در استان یزد با توجه به برخی مشکلات، ابعاد ان نیز گسترده تر است. دکتر محمدعلی طالبی  خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دستگاه های اجرایی عدم استفاده از متخصصان و نیروهای علمی در دستگاه های اجتماعی متولی آسیب های اجتماعی است. وی تصریح کرد: ما معتقدیم که دانشگاه ها بایستی با پژوهش های خود به کمک دولت آمده و هدایتگر برخی دستگاه ها باشند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد ادامه داد: بحث دیگر در راستای کاهش آسیب های اجتماعی موازی کاری بسیار زیاد در دستگاه‌های متولی آسیب های اجتماعی است که در این راستا نیز برخی نگاه های ایدئولوژیک نیز اجازه نمی دهند که نگاهی علمی به موضوعات داشته باشیم بنابراین نیازمند نگاهی خاص هستیم که باعث وفاق شود. وی خاطرنشان کرد: پژوهش همان نگاهی است که به عنوان فصل الخطاب باعث ایجاد پیوند و وفاق میان متولیان کاهش آسیب های اجتماعی می شود.

 

وی افزود: وقتی که در این حوزه می خواهیم کار کنیم در حوزه آسیب اجتماعی طرف ما دولت است و باید نگاه کنیم که چه نواقص و مشکلاتی را در سطح آسیب های اجتماعی  ودستگاه ها داریم تا بتوانیم از موازی کاری ها جلوگیری کرده و در راستای کاهش آن گام برداریم. معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد تصریح کرد: کاربردی نبودن پژوهش ها مشکل اصلی ما در دانشگاه هاست زیرا ما پژوهش ها را برای عملیاتی کردن نیاز داریم تا بتوانیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم اما متاسفانه پژوهش های دانشگاه  کمتر به این جنبه توجه دارند. محمدعلی طالبی  خاطرنشان کرد: هر پایان نامه تحصیلی باید خود یک برنامه عملیاتی باشد تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به محدودیت جذب نیروی انسانی در هر فرصتی از توانمندی پژوهشگران استفاده می کنیم . معاون سیاسی امنیتی استانداری یزد تصریح کرد: در بحثهای پژوهشی در سال های گذشته کمتر بودجه به ان اختصاص داده می شد اما امسال با همکاری دانشگاه ها از پژوهشگران استفاده می کنیم.

دکتر محمدعلی صادقی پور، معاون پیشگیری بهزیستی یزد نیز در این پنل با اشاره به کاربردی نبودن پژوهش ها در دانشگاه ها گفت: برخی از مواقع پژوهش ها کاربردی نیست وبرخی از مواقع نیز دستگاه های اجرای و متولی این پژوهش های کاربردی را نمی شناسند که هر دوطرف باید با تعامل از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنند.

وی افزود: یکی از حلقه هایی که ما بشدت نیاز داریم پایش برنامه های دستگاه هاست که می توان با پایش برنامه ها، نیازمندی جامعه را نسبت به برنامه ها شناخته و با ارزیابی این برنامه ها، به سمت واقعیت ها حرکت کنیم. معاون پیشگیری بهزیستی یزد بیان کرد: ما حتی برای برنامه هایی که اثربخشی آنها ثابت شده به پایش نیاز داریم.

دکتر محمدعلی صادقی پور خاطرنشان کرد: ما فراخوانی از سازمان بهزیستی داریم که با همکاری پایش برنامه ها را داشته باشیم و با پایه گذاری و شناسایی نتایج فعالیت ها، میزان کاربردی بودن آنها را بشناسیم. وی در پایان بیان کرد: اولویت ما در معاونت به جای افزایش برنامه ها استفاده از پژوهشگران برای پایش و ارزیابی روی کارهای خودمان است تا میزان کاربردی بودن پژوهش ها را شناخته و در جهت کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم.

محمدرضا مزیدی، جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد نیز در صحبت های خود گفت: از مهمترین نیازهای هر جامعه شناسایی اسیب های اجتماعی است. وی افزود: امروز جامعه پیچیده شده و نیاز است که رویکردی ایجاد کنیم تا آسیب ها را شناخته و راهکارهای ان را بررسی نماییم.

جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد خاطرنشان کرد: ناجا نیز رویکرد جامعه محوری دارد که در این راستا بسیار مهم است که پدیده های اجتماعی را بررسی کرده و از راهکارهای علمی برای کاهش آسیب های اجتماعی استفاده کند.

محمدرضا مزیدی  خاطرنشان کرد: ما بشدت نیازمند یاری اعضای هیأت علمی و پژوهشگران دانشگاه ها هستیم تا بتوانیم با تحقیقات کاربردی در دفتر تحقیقات کاربردی معاونت اجتماعی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی گام برداریم. وی ادامه داد: حمایت از پایان نامه های کارشناسی ارشد تا سقف یک میلیون و دکترا تا سقف 3 میلیون تومان با توجه به نیازهای نیروی انتظامی در شورای پژوهشی این نهاد صورت می گیرد. جانشین معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان یزد بیان کرد: حمایت از طرح های پژوهشی مشروط به تصویب شورای پژوهشی است که از آنها پشتیبانی و مالی و معنوی خواهیم کرد.

محمدرضا مزیدی گفت: نیروی انتظامی فصلنامه ای به نام دانش اجتماعی دارد که محققان و پژوهشگران می توانند در بعد آسیب های اجتماعی از طریق سامانه و ایمیل مقالات خود را ارائه کنند.

مهدی حجازی، معاون حمایت و خانواده اداره کل کمیته امداد استان یزد نیز دراین کارگاه تخصصی با اشاره به بحث جامعه اماری در کمیته گفت: ما اعتقاد داریم که کارهای پژوهشی می تواند به کمک ما آمده و جامعه هدف مددجوی کمیته امداد را کاهش دهد. وی افزود: 68 درصد از خانواده ها تحت پوشش کمیته امداد زنان سرپرست خانواده هستند که این رقم مجموع 46 درصد از خانوارهای بی سرپرست است. معاون حمایت و خانواده اداره کل کمیته امداد استان یزد خاطرنشان کرد: 34 درصد از مددجویان کمیته امداد از سالمندان هستند که تعداد سالمندان زیر پوشش معادل 22 درصد از سالمندان استان یزد است. مهدی حجازی  خاطرنشان کرد: انتظار ما از مجموعه دانشگاهی به لحاظ این آیتم ها ارائه راهکاری برای کاهش آسیب های اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار هست.

معاون حمایت و خانواده اداره کل کمیته امداد استان یزد ادامه داد: ارائه راهکارها برای کاهش آسیب های اجتماعی برای مددجویان کمیته امداد مهمترین نیاز ماست.

دکتر حسین افراسیابی رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد نیز در این مراسم گفت: اساسا علوم احتماعی مدرن به نوعی پاسخ به آسیب ها و چالش های اجتماعی جدید است که شکل گیری این علوم از جایی مطرح شده که جوامع با آسیب های جدید مواجه شدند و جامعه به سمت صنعتی شدن رفت و در این راستا نیز مشکلاتی به وجود آمد. وی افزود: علوم اجتماعی و مطالعات اجتماعی مدرن از انجایی مطرح شدند که جامعه نیاز به بازاندیشی بیشتر در مورد خودش و فرایندهای خودش دارد و مفهوم آسیب شناسی اجتماعی نیز از ان گرفته شده است.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد  تصریح کرد: امروزه علوم اجتماعی مدرن در پی کاهش و کنترل آسیب اجتماعی نیست بلکه به دنبال جامعه مطلوب و برخوردار از رفاه اجتماعی است بنابراین علوم اجتماعی مدرن در درجه اول به دنبال ایجاد سازوکاری برای بازاندیشی نظام اجتماعی و روابط خود است. دکتر حسین افراسیابی  گفت: ما اگر از این زاویه به علوم اجتماعی نگاه کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: پدیده های اجتماعی بسیار پیچیده است و دراین راستا ما اگر علوم اجتماعی مدرن را به عنوان سازوکار بازاندیشی مدرن بیانگاریم می توانیم نقش گفتمان سازی در جامعه داشته باشیم ولی نقش محققان اجتماعی ما امروز کم رنگ است که این مغز متفکر بازاندیشی دچار گسست شده است. وی با اشاره به لزوم بازاندیشی در فرآیندهای پژوهشی گفت: در این زمینه باید سه کار در تعامل یا سازمان ها انجام شود که عبارتند از تئوری سازی، مدل سازی و اجرا و ارزیابی.

رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد  تصریح کرد: ما به لحاظ تئوری دچار سردرگمی هستیم و نمی توانیم در عمل از تئوری های موجود استفاده نماییم. وی خاطرنشان کرد: این وظیفه دانشگاه هاست که تئوری پردازی کنند. دکتر حسین افراسیابی بیان کرد: برای تبدیل تئوری از مرحله نظری به مرحله عملیاتی ما نیاز به مدل سازی داریم که بدون مدل این کار امکان پذیر نیست. وی ادامه داد: ما نیازمندیم که فعالیت های سازمان ها و دستگاه ها مختلف کشور را از حالت جزیره ای بودن خارج کنیم و این آسیبی است که باید به آن توجه کنیم. دکتر حسین افراسیابی بیان کرد: نگاه ما به مطالعات اجتماعی باید به نحوی باشد که به جامعه کمک کنیم تا بیشتر به خود بیاندیشد زیرا با این رویکرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

محمد سلیمی معاون اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد  هم در این پنل تخصصی گفت: سرمایه یک جامعه نیروی انسانی است که باید به انان بها داده شود و در این زمینه باید برنامه ریزی مناسبی داشت. وی افزود: ما باید از ابتدای خط برنامه ریزی داشته باشیم تا بتوانیم در این راستا درست فعالیت کنیم. معاون اداره کل اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد  خاطرنشان کرد:  اگر اعتقاد به کار پژوهشی داشته باشیم می توانیم به خوبی آسیب های اجتماعی بررسی کنیم. محمد سلیمی تصریح کرد: در مجموعه سازمان زندان ها بحث پژوهش بسیار گسترده است که مشابه تمام مراکز علمی و اموزشی نمونه ای از ان در سازمان زندان ها وجود دارد و بخش های مختلف جامعه در زندان ها برای بازیابی وجود دارد.

معاون اداره کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان یزد  خاطرنشان کرد: بحث روان درمانی در زندان ها بسیار مهم است و از این طریق لازم است تا با رفتار انسانی و حفظ کرامت انسانی، بازگشت سعادتمندانه افراد به جامعه را پی گیری کنیم.

محمد سلیمی گفت: یزد در مسیر ترانزیت مواد مخدر است  که این آسیب جدی است که سرقت و طلاق و بسیاری از موارد آسیب های اجتماعی با آن ارتباط مستقیم دارد که باید با کار پژوهشی خانواده های خود را واکسینه نماییم. وی بیان کرد: در مجموعه سازمان زندان ها زمینه پژوهش فراهم شده و دست نیاز را به سمت دانشگاه ها دراز می کنیم . دکتر علی اصغر رفاهی معاونت پیشگیری از جرم اداره کل دادگستری استان یزد نیز در این مراسم گفت: دادگستری به نتیجه رسیده که تحقیق و مبارزه و سرکوبی به تنهایی فایده ای ندارد بلکه باید با کارهای پژوهشی در راستای پیشگیری نیز تلاش کند.

وی افزود:  به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم آسبیهای اجتماعی را کاهش دهیم باید به پیشگیری از آسیب های اجتماعی و جلوگیری از جزیره ای کار کردن بپردازیم بنابراین توصیه ما این است که اگر می خواهیم در استان نتیجه بگیریم باید به طور هماهنگ و انسجام یافته کار کنیم . معاونت پیشگیری از جرم مدیر کل دادگستری استان یزد گفت: در دادگستری استان یزد 31 جرم و آسیب اجتماعی علت شناسی شده و ارائه راهکار و عملیات اجرایی داریم که در باب پیشگیری کار می شود و این مهمترین منبع برای فعالیت های پژوهشی در استان یزد است. وی افزود: مهمترین مسأله ما عدم ارائه برنامه عملیاتی است که اگر همه مسؤولان و پژوهشگران در هر سال یک مسأله را انتخاب نموده و به طور هماهنگ به بررسی آن بپردازند زودتر به نتیجه می رسند. دکتر علی اصغر رفاهی  گفت: در دادگستری الان اگر خانواده‌های مطهر را شکل دهیم و در بحث طلاق نیز آموزش و مشاوره قبل از ازدواج را داشته باشیم بسیار مناسب خواهیم توانست که این آسیب اجتماعی را نیز کاهش دهیم.

 

خبرنگار: سیدضیا میررحیمی

عکاس: فاطمه تیو










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا