استاندار یزد تصریح کرد: سرمايه گذاري در بخش پژوهش وتحقيقات از ضروري ترين سرمايه گذاري هاست و خوشحاليم که امروز شاهد تجليل از پژوهشگران دانشگاهي ، مؤسسات تحقيقاتي ، واحدهاي صنعتي و واحدهاي فناوري هستیم .

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، " سید محمد میرمحمدی" پیش از ظهر پنجشنبه 20 آذرماه در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر استان یزد که در سالن آمفی تئاتر مرکزی دانشگاه یزد برگزار شد، ضمن تشکر از برگزار کنندگان این مراسم، تجليل از پژوهشگران را تجليل از نوآوري و خلاقیت و قرار دادن تکنولوژی در مسیر صحیح خود دانست و خاطر نشان نمود: پژوهش كليدگشودن درها به دنيای مجهولات است و اگر در دنياي مادي صورت گيرد براي تأمين نيازهاي مادي بشري و اگر در ارتباط با دنياي معنوي صورت گيرد براي مكشوفات و نزديكي به عالم غیب است كه مباحث فلسفي و عرفاني و عشق و بي تابي را به بار مي آورد و عاشقان هستند كه در ره معشوق سير مي كنند.
استاندار یزد افزود: پژوهش مسيري براي دست يافتن به دنياي بزرگ مجهولات است چرا که مجهولات ما به مراتب بیش از چیزهایی است که بر ما معلوم است و بشر سعي دارد كه دنياي مجهولات را تسخير كند گرچه شاید به طور کامل به این هدف نرسد. چون هرچه در یافتن معلومات به پیش رود، بيشتر مجهولات برايش روشن مي شود و آنها كه زیاد میدانند تازه مي فهمند كه نادان هستند و اين نشان از دنياي وسيعي از مجهولات است كه انسان بعنوان موجودي كه اشرف مخلوقات نام گرفته مي خواهد آن را كشف كند.
وی ادامه داد: كشف دنياي مجهولات تلاشهاي شبانه روزي گروههاي پژوهشي را طلب مي كند و آنگاه نقش پژوهش به طور کامل معلوم مي شود كه آنچه از این مسیر کشف می شود در زندگي بشر مایه آسايش و آرامش خواهد شد.
عالی ترین مقام اجرایی استان سپس با اشاره به دستاورد پژوهشها در زمینه پزشکی، کشاورزی و ارتباطات و نقش آنها در تسهیل زندگی روزمره مردم، خاطر نشان ساخت: علم و پژوهش كارساز است و دانش حرف اول را مي زند و دانش نیز از نيروي انساني سرچشمه می گیرد و نيروي انساني نیز با تجربه و پژوهش به علم دست می یابد منتهی تجربه آزمون و خطاست ولي پژوهش سعي مي كند از خطا دور بماند، ضمن اینکه در پژوهش جلو ضرر هميشه گرفته مي شود ولي در آزمون و خطا گاه با ضرر مواجه می شویم.
" سید محمد میرمحمدی" با بیان این نکته که" پژوهش ها دستاوردهايي براي ما ايجاد مي كنند كه كارها را ساده کرده و سلامتمان را تضمين مي كنند و هم نيازهايمان را برطرف مي كنند و هم انسان را در جايگاه انسانيت خود نشان مي دهند و ما از طريق پژوهش مي توانيم به بزرگترين مواردي كه غيرقابل تصور است دست يابيم " تصریح کرد: اگر دنيا را گسترده ببينيم و ديد خود را وسيع كنيم و تنها محدود به اطراف خود نباشيم ، نيروي دروني ما را به سمت جلو مي كشاند و به پرسش گري و جستجوگري وا می دارد.
استاندار یزد پرسش را اولين جرقه پژوهش دانست و افزود: اگر سؤالي نباشد انگيزه اي براي رفتن به سوی پاسخ وجود ندارد و طرح همین سوال در ذهن است که براي كشف پاسخ آن سختي مي كشيد، آزمايش و تجربه ميكنيد و در آخر به پاسخ مي رسيد و پاسخ نتيجه پژوهش است و ما هرچه بتوانيم پرسش گري را گسترش دهيم در واقع زمينه پژوهش را تقويت كرده ايم.
میرمحمدی تصریح کرد: طبیعی است که مجهولات براي انسان سؤال است و وقتي سؤال شد بدنبال جواب مي رود و براي دستیابی به جواب تحقيق مي كند و به نتايجي مي رسد و راههاي درست و نادرست را پيدا مي كند. .
استاندار یزد با بیان این امر که "بين مطالعه و تحقيق وجه تمايزي است چرا که مطالعه دستاوردهاي ديگران را بررسي مي كند و بكار مي گيرد ولی پژوهش مجهولات را مي شكافد و كشف مي كند " ابراز امیدواری کرد: امیدوارم مراكز دانشگاهي و تحقيقاتي استان زمينه هاي سؤال و پژوهش را در ذهن پرسنل و دانشجویان تقويت كنند و ما به جايي برسيم كه بتوانيم پاسخگوي بسياري از مسائل مورد نياز كشورمان باشيم.
وی تصریح کرد: سرمايه گذاري در بخش پژوهش وتحقيقات از ضروري ترين سرمايه گذاري هاست و خوشحاليم که امروز شاهد تجليل از پژوهشگران دانشگاهي ، مؤسسات تحقيقاتي ، واحدهاي صنعتي و واحدهاي فناوري هستیم .
میرمحمدی آنگاه خطاب به پژوهشگران استان گفت: بسیار به جاست اگر در زمینه مباحث زيست محیطی ، آسيبهاي اجتماعي ، موضوع آب و دیگر مباحث مورد نیاز در استان فضای تحقیق و پژوهش را گسترش دهید و دانشجویان و مراکز دانشگاهی را نیز تشویق به حرکت در این مسیر کنید.
استاندار یزد آنگاه ضمن تشکر از دست اندرکاران برپایی نمایشگاه فن بازار خاطر نشان نمود: برپایی این نمایشگاه، هم به رونق فضای تحقیق و پژوهش در استان کمک کرد و هم در عين حال بازديدكنندگان را از دستاوردها مطلع نمود و ارزشهاي تحقيقات را براي آنها معرفي كرد و افراد به عينه اين دستاوردها را مشاهده كردند و این جاي تشكر دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان در پایان با بیان این نکته که " برگزاری چنین نمایشگاه هایی اميد را در جامعه زياد مي كند "، افزایش امید در جامعه و در میان مردم را از اهداف دولت تدبیر و امید بر شمرد و ضمن قدردانی از زحمات " حسینی پور" – مدیر کل دفتر آموزش و پژوهش استاندای یزد- خواستار مشارکت اساتید و دانشجویان در تالارهای هم اندیشی این اداره کل شد.
وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم این تالارهای هم اندیشی به گسترش فضای علمی و دانایی محوری در جامعه کمک کند و همچنین تجليل از اين پژوهشگران باعث شود تا همه دانشجويان در زمينه پژوهش عشق و علاقه بيشتري از خود نشان دهند و در این خصوص اهتمام بيشتري داشته باشند.
گفتنی است در پایان این مراسم با اهداء جوایز و لوح تقدیر از 21 پژوهشگر برتر استان با حضور استاندار ، رییس دانشگاه یزد و رییس پارک علم فناوری استان تجلیل به عمل آمد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا