امیرترقی نژاد:بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان طرح جامع حفاظت بافت تاریخی یزد لغو شد.این طرح که در دولت گذشته یکی از جنجالی ترین مباحث مربوط به بافت تاریخی بود درحالی لغو شد که براساس آن ،آینده خوشی در انتظار ابنیه و بافت تاریخی یزد نبود.همچنین این طرح علاوه براینکه نهضت پارکینگ سازی را گسترش می داد باعث شده بود که کوچه های تاریخی و خیل عظیمی از خانه های تاریخی در معرض تهدید جدی قرار گیرند.
البته نباید فراموش کرد که طی دو سال گذشته بر بدنه نحیف بافت و آثار تاریخی یزد اینقدر سخت گذشت که به جرات می توان گفت بیش از هکتارها بافت تاریخی وآثار تاریخی تعرض وارد شده تا جاییکه بخشی از بافت تاریخی در محله خلف باغ و حتی محله فهادان تخریب گردید.همچنین طرح توسعه محدوده امامزاده جعفر که براساس این طرح در حال گسترش بود باعث شد که  چندین خانه تاریخی تخریب شوند و حتی برخی از این خانه های تاریخی نیز با خاک یکسان شدند. بافت تاریخی یزد به عنوان یک اثر شهری زنده هر روزطی این چند سال شاهد جدالی میان حفاظت از آن و ساخت و سازهای شهری بود. دو دسته‌ گی میان افکاری که در میان مسئولان شهری از بافت تاریخی سخن می‌ گفتند و کسانی که سعی در حفاظت از آن داشتند شدت گرفت و هر روز خانه‌ای و یا قسمتی از بافت میان این جدال قربانی شد.
طرح جامع حفاظت از بافت تاریخی یزد اواخر سال 1391 مصوب و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد، هرچند این طرح موافقت مدیران وقت میراث فرهنگی را هم به همراه داشت اما در این دولت به شدت مورد انتقاد مدیران میراث فرهنگی واقع شد، به طوری که از آن به عنوان طرح خیانت به بافت تاریخی یزد نام برده می شد.بدین منظور در کنار دوستداران میراث فرهنگی و البته تلاش دو چندان متولیان و مدیران استان سعی شد این موضوع بیش از این مورد بررسی قرار گیرد تا اینکه بالاخره در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 در این رابطه تصمیم گیری شد. در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 درخواستهای استانداری یزد و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مبنی بر لغو طرح جامع حفاظت مورد بررسی و بحث قرار گرفت و مقرر گردید نقشه های طرح جامع حفاظت با برنامه زمانبندی بصورت محله به محله توسط مشاور مورد بازنگری قرار گیرد.
در این بازنگری در مورد عقب نشینی ها ، تعریض معابر و ایجاد پارکینگ و واشدگاهها و پاسخگویی به استعلامات بافت تاریخی که منجر به تغییر مساحت پلاک و کاربری می گردد می بایست نظر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد اخذ  شود.همچنین پس از ارائه طرح بازنگری شده توسط مشاور به صورت محله به محله و قبل از طرح در کمیته کار کمیسیون ماده 5 اخذ تائیدیه از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان الزامی خواهد بود.
با ابن وصف در راستای لغو این طرح خیانت آمیز، باید به موضوع ثبت جهانی یزد هم امیدوار شد. پرونده بافت تاریخی یزد که سال‌های سال در انتظار رفتن به یونسکو بود، سرانجام به نتیجه رسیده و شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال 2016 این پرونده از طرف ایران در یونسکو بررسی می‌شود.بنابراین دیگر ناظران یونسکو بهانه ای برای لغو ثبت شهر تاریخی یزد ندارند.اما در این طرف میدان هم باید تلاش شود که متولیان امر به همان اندازه که به دنبال لغو طرح جامع بافت بودند به دنبال اماده کردن و مرمت مناسب این بافت زخم خورده ای باشند که این روزها حال و روز خوشی ندارد.
درپایان نباید از یاد برد که نه تنها وجه تاریخی بافت شهر بادگیرها، آنچه ثبت جهانی بافت تاریخی یزد را بی‌نظیر و منحصر به فرد می‌کند، پویایی و زنده بودن نظام و روحیه اجتماعی این بخش و وسعت و گستردگی بافت است. فعالیت‌های اجتماعی، ‌فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در بافت تاریخی شهر یزد بیانگر زنده بودن و حیات اجتماعی این محوطه تاریخی است. آنچنانکه برخلاف شهرهای تاریخی نظیر ونیز که ظاهری زنده دارند،‌ بافت تاریخی یزد مجموعه‌‌ای پویا و در حال رشد است که اهالی آن با پایبندی به سنت‌‌ها و ارزش‌های گذشتگان روزگار می‌‌گذرانند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا