به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد چهار اثر تاريخي - فرهنگي کشور از جمله «طَنَبی بُندَرآّباد»  شهرستان اشکذر ـ استان يزد در فهرست آثار ملّي غيرمنقول ثبت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر گفت: این بنای ثبتی در ضلع غربی یخچال بندرآباد و قلعۀ تخریب‌شده روستا واقع در شهرستان اشکذر- بخش مرکزی – دهستان رستاق قرار گرفته است.

محمدمهدی شرافت اظهار داشت: طنبی دارای بنایی کشیده و باشکوه در دو طبقه و با دیوارهای خشتی ضخیم است و در حال حاضر بعنوان معبر یا گذر دارای بالاخانه (فضای شاه ‌نشین) و سردری در ضلع شرقی و اتاق‌هایی در طرفین می باشد. به نظر می‌رسد این بنا، جزئی از یک خانه در دورۀ آل مظفر بوده که اکنون به فضای عمومی تبدیل شده است. فضای داخلی بالاخانه با نقش‌های بسیار زیبا گِل‌ بری شده و کاربری فضای خنک ودلنشین زیر گذر برای استراحت و نشستن در فصول گرم سال بوده است. فضای بالایی شامل فضای  شاه نشین که با یک دهنه سقف  به صورت هلالی زده شده و ورودی آن در ضلع شرقی است و همچنین فضایی با ارتفاع کمتر در جبهه شمالی بنا شده که برای رسیدن به این فضاها راه پله هایی در سمت راست  زیر گذر تعبیه شده است.

شایان ذکر است شماره ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور 31144 می باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا