دکتر مجتبی آغاز اذعان داشت: بیماری VHS یک بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی شدید می باشد که توسط یک نوع رابدو ویروس ایجاد می شود و کاملا مسری می باشد.

دکتر مجتبی آغاز اذعان داشت: بیماری VHS یک بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی شدید می باشد که توسط یک نوع رابدو ویروس ایجاد می شود و کاملا مسری می باشد. این بیماری منجر به تلفات شدید در آبزیان شده و در دمای 4 تا 14 درجه سانتی گراد بیشترین تلفات بروز می کند. ماهی ها در همه سنین به این بیماری حساس هستند اما در انگشت قدها و بچه ماهیان یک ساله همه گیری بیشتری دیده می شود.

وی در خصوص علائم ظاهری این بیماری گفت: مهمترین نشانه بروز این بیماری تلفات سنگین است که معمولا با خونریزی در پوست همراه      می باشد. ماهیان بسیار حساس به شدت تیره می شوند و به سرعت می میرند، آبشش این ماهیان رنگ پریده است و لکه های خونریزی قرمزی را نشان می دهند. این خونریزی ها ممکن است در اطراف چشم نیز دیده شود. پس از تلفات اولیه در یک همه گیری که نشان دهنده حالت حاد بیماری است، بیماری به شکل مزمن در می آید. در این حالت تلفات کاهش می یابد و ماهی پس از گذشت مدت طولانی تری می میرد.

سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان خاتم تصریح کرد: روش کنترل از ابتلا به VHS ممانعت از ورود آلودگی و تماس ماهیان حساس به ویروس می باشد. جهت تامین آب مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی، باید از آب عاری از ویروس ( آب چشمه و چاه) استفاده کرد و یا از انتقال هر گونه ماهی وحشی و ناشناخته به درون کارگاه جلوگیری نمود. آب مورد استفاده در صورت امکان می بایست با اشعه UV ضدعفونی گردد.

مجتبی آغاز در ادامه افزود: کاهش استرس های محیطی، تهیه تخم ها از مولدین غیر آلوده و استفاده از ضدعفونی کننده های ید دار از دیگر عوامل کنترل بیماری مهلک VHS است.

وی در پایان به پرورش دهندگان توصیه کرد ضمن خرید بچه ماهی و تخم چشم زده از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی و حمل با گواهی حمل دامپزشکی، در زمان بروز عفونت و تلفات، اقدام به قرنطینه شدید و بستن ورودی های مزرعه نمایند و از هر گونه نقل و انتقال بین مزارع در یک منطقه و یا سایر بخش های استان خودداری نمایند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا