نمایشگاه

به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی بمنظور معرفی دستاوردهای پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمایشگاهی برگرفته از این آثار در محل باغ جهانی دولت آباد برگزار شد.

سرپرست باغ های تاریخی استان در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه به جایگاه پژوهش در پیشبرد اهداف عالیه سازمان اشاره کرد و افزود: پژوهش، پژوهنده را به گنجى بزرگ و ثروتى انبوه مى رساند و در بیش از هزار و پانصد آیه، از این موضوعات سخن به میان آمده است: علم، معرفت، تعقل، تذكّر، و تدبّر كه همگى ذیل عنوان «فرهنگ» جاى مى گیرند.

علی اصغر صمدیانی عنوان کرد: اگر به همه این نكات توجه كنیم و آنها را كنار یكدیگر بگذاریم، آشكارا معلوم مى شود كه قرآن كریم تا چه اندازه به فرهنگ اهمیت مى دهد، و هیچ نظام یا دین و یا مكتبى به پاى آن نمى رسد.

وی گفت: باغ ایرانی که در بر گیرنده همه لایه‌های هویت ایرانی است در سال 2011 میلادی با شماره 1372 در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو ثبت شد.

شایان ذکر است میراث جهانی یونسکو نام عهد نامه‌ای بین‌المللی است که در تاریخ 16 نوامبر 1972 میلادی به تصویب کنفرانس عمومی یونسکو رسید. موضوع آن حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی بشر است که اهمیت جهانی دارند و متعلق به تمام انسان‌های روی زمین فارغ از نژاد مذهب و ملیت خاص می‌باشند. بر پایه این کنوانسیون کشورهای عضو یونسکو، می‌توانند آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی خود را نامزد ثبت به عنوان میراث جهانی کنند. حفاظت از این آثار پس از ثبت در عین باقی ماندن در حیطه حاکمیت کشور مربوطه بر عهده تمام کشورهای عضو خواهد بود. جهانی شدن باغ ایرانی از 25 قرن قبل آغاز شد. اول به یونان رفت، سپس به روم، اسپانیا و فرانسه... و امروز باغ ایرانی با ثبت 9 باغ، پاسارگاد و ارم در شیراز، فین در کاشان، چهلستون در اصفهان، عباس‌آباد در بهشهر، شازده ماهان در کرمان، دولت‌آباد یزد، پهلوانپور مهریز و اکبریه در بیرجند که معرف الگوی اصیل باغ ایرانی در دوره‌ها و اقلیم‌های مختلف هستند، در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است. در حال حاضر دو باغ تاریخی دولت‌آباد یزد و پهلوانپور مهریز تنها آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی در  استان یزد می‌باشند.

گفتنی است محمد تقی خان مشهور به خان بزرگ (1302-1213 ق.) سرسلسله خان‌های یزد در زمان زندیه بود. وی پس از به قدرت رسیدن قنات دولت‌آباد را از مهریز به یزد کشید و پس از آن عمارت باغ دولت آباد را در امتداد آن احداث کرد. این ساختمان محل اقامت این حاکم مقتدر نیز بوده است. باغ مجموعه‌ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت ایین، تالار آینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. فضای سبز این باغ شامل: درختان کاج، سرو، گل سرخ محمدی، درختان میوه به خصوص انگور و انار است. باغ دولت آباد در تاریخ 23/12/1346به شماره 774 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. چشم‌گیرترین ویژگی این بنا بادگیر 8/33 متری آن است که بلندترین بادگیر شناخته شده محسوب می‌شود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا