با عنايت به اينكه موضوع بررسي كاهش آسيبهاي ناشي از تصادفات درون‌شهري در اولويت برنامه‌هاي كميسيون ارتقاء امنيت اجتماعي استان قرار دارد، نشستي تخصصي به رياست معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استانداري يزد در محل دفتر ايشان تشكيل گرديد.

در اين جلسه مسئولين مرتبط، به بيان ديدگاه‌هاي خود درخصوص مبحث تصادفات درون‌شهري پرداخته و گزارشي از روند رشد و كاهش در زمينه انواع تصادفات، عوامل ايجاد تصادفات جاده‌اي، عوامل بازدارنده تصادف، زيرساخت‌هاي لازم جهت فرهنگ‌سازي پرداختند. با توجه به اينكه مديريت شهري نقش تأثيرگذاري بر آمد و شد آسان شهروندان دارد، فراهم نمودن زيرساختهاي لازم و استانداردسازي معابر، ميادين، رفوژها و ساير عناصر تأثيرگذار بر ترافيك شهري ازجمله مسائل مهم در كاهش تصادفات برون‌شهري خواهد بود. در اين مقوله، عواملي همچون عوامل انساني و محيطي و تجهيزات و وسائط نقليه نيز نقش مهمي دارند، لزوماً مبحث تصادفات معلول تنها يك يا چند عامل خاص نيست و گاهاً چند عنصر مهم شهري كه مي‌تواند طبيعي يا صنايع انسان‌ساز باشد، مشتركاً محيط را براي بروز ترافيك و درنهايت ايجاد تصادف آماده مي‌سازد. شهرداري يزد با توجه به دارابودن جايگاه مهم و تأثيرگذار در ترافيك شهري با بهره‌مندي از توان كارشناسان خود ضمن طراحي ايمن براي معابر و تقاطع‌ها از تجهيزات و ابزار فني لازم جهت كنترل صحيح ترافيك و شناسايي نقاط حادثه‌خيز در سطح شهر برخوردار مي‌باشد. كنترل صحيح آمد و شدهاي شهري و جلوگيري از تصادفات درون‌شهري تنها با تعامل و هماهنگي كليه دستگاههاي اجرايي در انجام پروژه‌هاي عمراني خود و نيز فراهم‌نمودن زيرساختهاي لازم همچون ايجاد معابر و تقاطعهاي استاندارد و نيز كاهش حجم وسائل نقليه ازطريق افزايش ناوگان حمل و نقل عمومي و نيز جلب مشاركت شهروندان در رعايت اصول و قوانين، امكان‌‌پذير مي‌باشد. فرهنگ‌سازي جز ازطريق خواست خود شهروندان محيا نخواهد شد و عوامل بازدارنده و ساير قوانين قهري، صرفاً مسكّني خواهد بود براي اين بيماري خانمان‌سوز.

اميد است با در نظرگرفتن اصول و ضوابطي كه در فرامين ديني و مذهبي ما مؤكداً مؤمنين را به انجام آن ملزم نموده و نيز رعايت قوانين و مقررات كشوري كه حقوق شهروندي را حفظ مي‌نمايد، رسيدن به شهرهايي ايمن و عاري از عارضه‌هاي نامطلوب گام برداريم.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا