معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از رشد 23 درصدی بودجه و تمام اعتبارات بخش کشاورزی در سال 94 نسبت به سال جاری خبر داد

معاون امور برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی از رشد 23 درصدی بودجه و تمام اعتبارات بخش کشاورزی در سال 94 نسبت به سال جاری خبر داد و گفت

این اعتبارات برای اجرای تمام برنامه ها و نیازهای بخش کشاورزی کافی نیست و انتظار می رود دولت از درآمدهای حاصل از فروش نفت و میعانات گازی منابع دیگری را به این بخش تخصیص دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از ایرنا، عبدالمهدی بخشنده در جمع خبرنگاران افزود: امسال دولت مجبور شد بودجه سال 94 را به صورت انقباضی و با برآورد قیمت فروش هر بشکه نفت 72 دلار تنظیم کند که این کاهش منابع درآمدی دولت بر روی تمام بخش های اقتصادی نیز تاثیرگذار خواهد بود.

وی اظهار داشت: وزارت جهادکشاورزی و وزارت نفت نخستین وزارتخانه هایی بودند که برنامه های خود را برای تصویب به شورای عالی اقتصاد ارسال کردند بنابر این تصور می کردیم این برنامه ها برای سال 94 منابع مالی خوب و مکفی را در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد.

وی با بیان آنکه سهم بخش کشاورزی از بودجه و سایر اعتبارات از طریق هفت فصل تامین می شود، گفت: مجموع این اعتبارات از فصول بخش کشاورزی و منابع طبیعی، آب، صنعت و معدن، حمل و نقل، مسکن و عمران و شهری و روستایی، بازرگانی و تعاون تامین می شود.

وی اضافه کرد: مجموع سهم بخش کشاورزی از اعتبارات تملک دارایی کل کشور در بودجه سال 94 نسبت به بودجه 93 به طور متوسط 15.8 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، رشد اعتبارات بخش کشاورزی از سرفصل منابع طبیعی و کشاورزی بودجه سال 94 نیز 33.8 درصد نسبت به سال جاری رشد دارد.

وی به برخی از اعتبارات خارج از بودجه اشاره کرد و گفت: دولت برای کمک به بخش کشاورزی از محل صندوق توسعه ملی منابعی را به بخش کشاورزی اختصاص داده که امسال 1.5 میلیارد دلار برای 550 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام معادل (چهار هزار میلیارد تومان) برای مدت سه سال در نظر گرفته است که تخصیص این رقم برای سال آینده نیز ادامه می یابد.

وی اضافه کرد: همچنین مبلغ 500 میلیون دلار معادل یکهزار و 400 میلیارد تومان برای احیای 46 هزار هکتار دشت زابل در سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که برای سال آینده و سال های آتی ادامه می یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی درخصوص شبکه های آبیاری و تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، گفت: همچنین برای احداث شبکه های آبیاری، زهکشی و تجهیز و نوسازی 12 استان مرزی کشور هشت میلیارد دلار (معادل 20 هزار میلیارد تومان) در نظر گرفته شده که این مبلغ مشترک بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو برای اجرای شبکه های اصلی یک و دو توسط وزارت نیرو و شبکه های آبیاری سه و چهار توسط وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

وی اضافه کرد: این اعتبار برای چهار سال تخصیص یافته که امسال در مرحله اول بخشی از آن تامین و تا سال 96 نیز مابقی آن تخصیص می یابد.

به گفته وی، پیش بینی می شود از این مبلغ حدود پنج میلیارد دلار به وزارت نیرو و چهار میلیارد دلار به وزارت جهاد کشاورزی اختصاص یابد.

بخشنده اضافه کرد: دولت در بودجه 94 توجه ویژه ای به بخش کشاورزی داشته به طوری که دولت 338 میلیارد تومان برای امسال به منظور اجرای عملیات آب و خاک ، آبیاری تحت فشار و گلخانه های حواشی دریاچه ارومیه تخصیص داده است.

به گفته وی، اعتبار مربوط به دریاچه ارومیه در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نیست بلکه این اعتبار در اختیار کارگروه مستقل احیای دریاچه ارومیه قرار می گیرد اما بخشی از این اعتبار برای تبدیل سیستم های آبیاری سنتی به آبیاری تحت فشار در حاشیه دریاچه ارومیه به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می شود.

وی به توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار در کشور اشاره کرد و گفت: در بودجه 93 مبلغ 240 میلیارد تومان برای آبیاری تحت فشار اختصاص یافت که با رایزنی های مجلس به 1300 میلیارد تومان افزایش یافت.به گفته معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی، در سال 94 معادل 1250 میلیارد تومان برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و کم فشار توسط دولت در نظر گرفته شده است و هیچگونه محدودیتی برای اجرای این طرح در سراسر کشور نداریم.وی با بیان اینکه کشور پتانسیل اجرای سیستم آبیاری تحت فشار برای چهار میلیون هکتار را دارد، گفت: تا به امروز یک و نیم میلیون هکتار آن اجرا شده و برای چهار میلیون هکتار باقی مانده نیز آمادگی داریم طی مدت 10 سال سیستم های آبیاری تحت فشار را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: در بحث اعتبارات آبخیزداری نیز با جلوگیری از روانآب ها و کاهش تبخیر می توانیم 500 مترمکعب در هر هکتار را ذخیره سازی کنیم که این طرح طی دو ماه گذشته به دولت ارائه شده و هم اکنون در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبری ریاست جمهوری در دست بررسی است.

وی اضافه کرد: سازمان جنگل ها آمادگی دارد 11 میلیون هکتار ظرف سه سال (94، 95 و 96) سیستم آبخیزداری را در اراضی کشور اجرا کند که طبق برآوردها برای هر هکتار به طور متوسط یک میلیون تومان هزینه خواهد شد.

به گفته وی، امسال 80 میلیارد تومان کل بودجه آبخیزداری بوده که برای بودجه 94 این مبلغ به طور 100 درصد افزایش یافته و به 160 میلیارد تومان رسیده است.

معاون برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای سال 94 در نظر داریم سازمان اطفای حریق و امداد هوایی جنگل ها را مجهز کنیم که خوشبختانه با پیگیری وزیر جهادکشاورزی در قالب بند و تبصره 19 قرار است تجهیزات امداد هوایی و ناوگان اطفای حریق جنگل ها به طور مشترک بین سازمان جنگل ها و سازمان امداد و نجات کشور از سوی دولت تامین شود.

وی اضافه کرد: این هلی کوپترها چند منظوره و برای اطفای حریق جنگل ها به کار گرفته خواهد شد.

وی گفت: همچنین دولت در سال آینده پنج هزار و 200 میلیارد تومان یارانه برای کمک به بخش تولید در کل کشور تعیین کرده که قرار است سهم بخش کشاورزی و صنعت توسط هیات وزیران تعیین شود.

بخشنده افزود: این در حالی است که برای سال 93، از مجموع 4800 میلیارد تومان کمک دولت به بخش تولید کل کشور مبلغ هزار میلیارد تومان برای بخش کشاورزی تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: اعتبارات سال 94 بخش کشاورزی با توجه به شرایط فعلی و پتانسیل های موجود کشور برای تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی در بخش های زیربنایی و آب و خاک کشاورزی کافی است اما این منابع پاسخگوی تمام برنامه های بخش کشاورزی نیست و باید منابع بیشتری توسط دولت تامین شود تا به اهداف خودکفایی و استقلال کشور در تولیدات بخش کشاورزی برسیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا