دکتر محمد سعید حکیمی اذعان داشت: پیشگیری آسان ترین و کم هزینه ترین شیوه مبارزه با بیماری ها است و اقدامات امنیت زیستی یا بیوسکیوریتی موثرترین شیوه برای پیشگیری از بیماری های عفونی و واگیر در میان طیور می باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: اقدامات امنیت زیستی به معنای آگاهی از راه های انتقال امراض و به کارگیری راهکارهای عملی و موثر برای محدود نمودن راه های انتقال و انتشار بیماری ها است. این اقدامات دارای 3 بخش مهم و اساسی شامل: جداسازی و رعایت مسائل قرنطینه ای، کنترل رفت و آمد و حفظ بهداشت مرغداری ها می باشد.

وی در توضیح این موارد اظهار داشت: رعایت مسائل قرنطینه ای شامل محدود نمودن محل پرورش طیور در یک محدوده کنترلی با حصار مناسب و رعایت اصل ورود و خروج همزمان پرندگان می باشد. محدود نمودن ورودی به مرغداری و انجام شستشو و ضدعفونی در مورد افراد یا وسائلی که بنا به ضرورت وارد مزرعه می شوند و رعایت بهداشت و نظافت توسط افراد شاغل در محیط مرغداری منجر به حفظ بهداشت مرغداری شده و کنترل ورود و خروج تمام جانداران و اشیاء بی جان به داخل و خارج مرغداری به معنای کنترل رفت و آمد است.

دکتر حکیمی در خصوص انتشار عوامل عفونی از یک محل پرورش به محل دیگر اظهار داشت: لباس، کفش و سایل بازدید کننده ها، تماس با اشیاء، سطوح و وسایل آلوده، معدوم سازی نامناسب لاشه طیور، آب مصرفی و مواد غذایی آلوده، ماشین ها و کامیون ها، خاک و کود آلوده، مواد آلوده قابل انتقال از طریق هوا و یا باد و رفت آمد جوندگان، پرندگان وحشی و حشرات از جمله راه های انتشار عوامل عفونی در میان مرغداری ها محسوب می شود.

وی در پایان اظهار داشت: توجه به نکات مهم و کلیدی در ارتباط با مسائل بهداشتی و حفظ سلامت طیور پرورشی می تواند از بسیاری از مشکلات صنعت پرورش طیور پیشگیری نماید.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا