رئیس بنیاد ملی نهج البلاغه با بیان اینکه امام علی علیه السلام موفق ترین حکومت تاریخ را داشته‌اند، گفت: بازنشستگی اقلیت‌های دینی برای اولین بار توسط امام علی(ع) پرداخت شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام جواد (ع) یزد، آیت الله دین پرور در همایش بزرگداشت "جورج جرداق" اندیشمند مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب "الامام علی صوت العدالة الانسانیه / امام علی صدای عدالت انسانی" اظهار داشت: "جورج جرداق" عمرخود را در راه معرفت و عشق امیرالمومینن علیه السلام صرف کرد. وی عشق و ارادت نسبت به امیرالمومین را اظهار کرده و سخنان زیادی در ارتباط با امام علی(ع) از او نقل شده است.

وی با اشاره به اینکه آن افکار بلندی که وی در ارتباط با امیرالمومنین(ع) دارد، ریشه از کودکی وی داشته و محیط و خانواده وی، به نحوی است که طبق آیه قرآن، استکبار و خودبرتربینی و تعصب نسبت به دین خود نداشته و در برابر اسلام دشمنی به خرج نداده‌اند، گفت: نکته دیگر این بوده که کودکی، معلم و مربی چه نقشی در هدایت افراد دارد. جورج جرداق می‌گوید من از زمانی که کودک بودم به امام علی علیه السلام عشق می‌ورزیدم و از همان زمان به تشویق برادر بزرگم به حفظ نهج البلاغه پرداختم.

رئیس بنیاد ملی نهج البلاغه خاطرنشان کرد: وی وقتی که این ‌کتاب را نوشت و از عدالت خواهی صبحت کرد، متهم به کمونیستی و سوسیالیستی بودن شد. در حالی که خود وی این موضوعات را به صورت جدی رد کرده است. نظرات جرداق به هیچ عنوان نظرات سوسیالیستی نیست که بخواهند وی را متهم به این موضوع کنند.

دین پرور بیان کرد: وی می گوید که من بر این باورم امام علی علیه السلام متعلق به اقلیم خاص نیست، علت این که من عشق می‌ورزم این است که ما برای شناخت هر مکتبی باید به سراغ شخصیت‌های آن مکتب برویم و من اثر نور علی را از 1400 سال پیش تا کنون باقی می‌دانم.

وی با بیان اینکه جرداق می‌گوید من همانطور که می‌بینم این اثر باقی است و این در نتیجه همان هدایت و نور است، امام علی نتیجه همه ارزش‌های والای انسانی است، گفت: جرداق معتقد است اروپایی‌ها و غربی‌ها به این ارزش‌ها پی برده‌اند ولی مبتلا و اسیر ارزش‌های مادی هستند. جرداق به گفته خودش برای چاپ این کتاب هزینه لازم را نداشت و یک کشیش از مطلبش خوشش آمد و هزینه آن را پرداخت کرد اما وقتی جرداق خواست این هزینه را به وی برگرداند، وی ناراحت شد و قبول نکرد و گفت من تنها این کتاب را منتشر کردم که مقام امام علی(ع) را تکریم کنم.

رئیس بنیاد ملی نهج البلاغه با بیان اینکه اولین کسی که حقوق بازنشستگی را برای اقلیت‌های مذهبی اعلام و اجرا کرد، امیرالمومنین علیه السلام بودند، عنوان کرد: روزی امام با اصحاب از مسیری عبور می‌کردند و دیدند که پیرمردی در حال گدایی است. امام سوال کردند این چیست؟ یعنی چطور می‌شود که در حکومت اسلامی و علوی، یک گدا وجود داشته باشد.

دین پرور خاطرنشان کرد: اصحاب گفتند که وی مسیحی است که یک عمر نجاری کرده و الان چون پیر و کور است گدایی می‌کند. امام گفتند الان بدتر است، وی یک عمری برای شما کار کرده و الان که ناتوان شده، آن را رها می‌کنید؟ در همانجا امام دستور پرداخت حقوق از بیت المال به وی را داد.

وی با بیان اینکه با وجود اینکه در 5 سال خلافت حضرت سه جنگ خانمان برانداز انجام شد، ایشان از موفق‌ترین حاکمانی بود که توانست عمده اهداف خودش را پیاده کند، افزود: روایت این موضوع در بحار هست که امیرالمومنین فرمودند که من در کوفه سه کار کردم، حداقل گندم، آب سالم و سرپناه را برای عموم درست کردم.

رئیس بنیاد ملی نهج البلاغه اضافه کرد: الان در دنیا کسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که ما توانستیم برای مردم این سه امر را تامین کرده‌ایم اما امام با تمام مشکلات و کارشکنی‌ها، می‌فرمایند که من توانستم این کار را انجام دهم.

این همایش با همکاری دانشگاه و باحضور آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه و برخی از شخصیت های فرهنگی سیاسی یزد در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا