در نکوداشت جرج جرداق دکتر جعفری: علی معتقد است هر فرد در هر مقامی نیاز به مشاوره و پند دارد/ جرداق، مسیح (ع) را در چهره علی (ع) دید.

پژوهشگر برجسته نهج البلاغه در تشریح دیدگاه جورج جرداق، به بیان تفاوت‌های اعلامیه‌های حقوق بشر و سخنان امام علی(ع) از دیدگاه این اندیشمند لبنانی پرداخت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امام جواد(ع) یزد، محمدمهدی جعفری مترجم کتاب "الامام علی بن ابیطالب علیه السلام" در همایش بزرگداشت "جورج جرداق" اندیشمند مسیحی لبنانی و نویسنده کتاب "الامام علی صوت العدالة الانسانیه / امام علی صدای عدالت انسانی" اظهار داشت: کتاب امام علی صوت العدالت الانسانیه، جایگاه خاص خودش را دارد و عبارات بسیار ارزشمندی در ارتباط با امام علی علیه السلام در این کتاب نقل شده است.

وی افزود: "جورج جرداق" می‌گوید که شاگرد دبستان بودم ولی از مدرسه فراری و چون اهل کوهستان بودم به آنجا می‌رفتم و به جای درس خواندن، شعر می‌سرودم. وقتی برادرم این موضوع را فهمید، کتاب نهج البلاغه را به من داد و گفت تمام اسرار هستی در این کتاب وجود دارد.

مترجم کتاب "الامام علی بن ابیطالب علیه السلام" خاطرنشان کرد: جرداق در ادامه بیان می کند که وقتی این کتاب را مطالعه کردم، گمشده خود را در آن یافتم، دیدم که امام علی بن ابیطالب(ع) به هستی آنچنان نگاه می‌کند که من می‌خواهم. امام علی(ع) برای هستی جان قائل است و هستی را یکپارچه می‌داند و همین مشوق من شد به طوری که بعدها در بیست سالگی در مدارس لبنان نهج‌البلاغه را تدریس می‌کردم.

جعفری با بیان اینکه این نویسنده می‌گوید که من برای اینکه نهج البلاغه را خوب تدریس کنم، لازم بود که شرح حال امیرالمومنین را بدانم، عنوان کرد: جرداق بیان می‌کند که اینکه این حرف‌ها، حرف‌های چه کسی هست را باید می‌فهمیدم و شروع کردم به مطالعه کتاب‌های مختلفی که در ارتباط با امام علی(ع) نوشته شده بود اما متاسفانه هیچ کدام امام علی را نشناخته‌اند و همه از شمشیر بران آن حضرت یاد کرده‌اند.

مترجم کتاب "الامام علی بن ابیطالب علیه السلام" از قول جرداق بیان کرد: دیدم که همه سخنان علی(ع) در یک کلمه خلاصه می‌شود و آن حق است، حقی که عدالت، صداقت و استقامت را به دنبال دارد. حق بر روی این سه پایه استوار است و او بر این سه پایه فریاد می‌زند.

وی افزود: این کتاب به این معناست که عدالت باید به همه انسان‌ها حکومت کند و علاوه بر زمین و آسمان، مجتمع‌های انسانی هم باید بر پایه حق استوار باشد. جورج جرداق امیرالمومنین را با اعلامیه‌های حقوق بشر بررسی می‌کند که چهار تفاوت بین این دو سخن بیان می‌کند.

 

جعفری اضافه کرد: اول اینکه هزاران نفر بر اثر تجارب فراوان و کشت و کشتارهایی که در این جهان شد، اندیشه کردند و اعلامیه جهانی حقوق بشر را نوشتند اما امام علی(ع) به تنهایی این اعلامیه‌ای که جهانی است را (در نامه به مالک اشتر در سفر به مصر) نوشت.

وی تصریح کرد: دوم اینکه می‌گوید نویسندگان اعلامیه جهانی حقوق بشر چنان برای این نوشته لاف می‌زدند که گویی همه بندگان خدا را خریده‌اند و آزاد نکرده‌اند، آنها با تمام نواقص و کمبودهایی که این بیانیه دارد بر سر مردم منت می‌نهند اما علی(ع) نه تنها منتی بر کسی نمی‌گذارد بلکه خود را بنده بسیار خاشع و متواضع خدا می‌داند.

 پژوهشگر و محقق برجسته نهج البلاغه خاطرنشان کرد: همین امتیاز طلبان، رانت خواران و کسانی که در دولت‌های گذشته، امتیاز‌های فراوانی گرفته بودند و آن امتیاز دادن‌ها را اصل می‌دانستند وقتی علی(ع) به مسئولیت اداره جامعه رسید و این وظیفه را به عهده او گذاشتند، در مقابل علی ایستادند.

وی خاطرنشان کرد: سومین تفاوتی که جورج جرداق در این زمینه می‌داند، این است که حقوق بشری که الان در جهان اعلام شده، باز هم حقوق عده‌ای است نه حقوق همه مردم، یعنی اگر این حقوق اجرا هم بشود، باز هم حقوق همه مردم را در بر ندارد ولی آنچه که علی(ع) گفته، نه اقلیت و اکثریت می‌شناسد نه مسلمان و غیر مسلمان و تنها حقوق بشر را ترسیم کرده است.

 

جعفری گفت: چهارمین مورد این است که تمام کشورهایی که مدعی اجرای حقوق بشر هستند، این قطعنامه و اعلامیه را اجرا نمی‌کنند اما امام علی علیه السلام به صورت کامل تمام مواردی را که بیان کرده‌اند را انجام می‌دهند.

مترجم کتاب "الامام علی بن ابیطالب علیه السلام" تصریح کرد: این نویسنده ابعادی از شخصیت امام علی علیه السلام را بیان کرده که کمتر کسی به این ابعاد توجه کرده است.

همچنین به گزارش یزدان نیوز، دکتر جعفری در بخش دیگری از سخنان خود افزود: علی (ع) معتقد است هر فردی در هر مقامی نیاز به مشورت دارد. همچنانکه علی (ع) به مردم می گوید در حضور یا غیاب من را پند دهید. و تاکید می نماید که حق شماست که من را نصیحت کنید!

این پژوهشگر که مورد ستایش آیت ا... طالقانی قرار گرفته است، به نوع دیدگاه علی (ع) به مردم اشاره می کند و می گوید: همه در نظر علی (ع) یکسان اند و می توانند در سرنوشت اجتماع مشارکت کنند.

دکتر جعفری سپس به دیدگاه جرداق درخصوص قومیت زدایی علی (ع) می گوید: برخی جرداق را تحدید کردند که علی (ع) پرداخته ولی جرداق می گوید علی (ع) قومیت گرا نیست و به همه انسان ها تعلق دارد. او تاکید کرده است: من، مسیح را در چهره علی دیدم.

این همایش با همکاری دانشگاه و باحضور آیت الله سید جمال الدین دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه و برخی از شخصیت های فرهنگی سیاسی یزد در تالار فرهنگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا