حميد رفيعي

جزيره زيباي كيش نامي است كه هر كس را وسوسه مي‌كند براي چند روز هم شده به قصد تفريح و خريد به اين جزيره 91 كيلومتر مربعي سفري داشته باشد و از اماكن گردشگري اكثرا تصنعي آن بازديد نمايد. سوال اساسي آن است كه چرا كيش تبديل به جزيره زيبايي شده كه مقصد گردشگري است؟

مسلما اولين جوابي كه به ذهن هر مخاطبي مي‌رسد اين است كه دريا و سواحل زيباي آن است كه مزيت گردشگري آن تلقي مي‌شود اما چرا جزيره هاي زيباي ديگري چون قشم، ابوموسي و بندر چابهار و ... با وجود سواحل بكر نتوانسته تا اين حد به جايگاه ارزشمندي دست يابند؟

در مقام پاسخ به اين سوال اساسي بايد به دنبال آيتمي گشت كه كليد حل مشكلات  نه تنها صنعت گردشگري بلكه ساير بخش هاست. در پس اين داستان استراتژي مدوني بوده كه با سرمايه گذاري هدفمند در زيرساخت هاي گردشگري و در مسير صحيح خود و با معرفي و تبليغات خاص توانسته حتي در فصول گرم سال رونق گردشگري خود را حفظ كند. قسمت عمده اي از گردشگري كيش، از طريق برگزاري جشنواره ها همايشها و نمايشگاه هاست كه در تعاريف بين المللي با عنوان گردشگري مراسمات ذكر مي‌شود. اين كه در اين هواي نامناسب و آب غير قابل شرب گردشگران مي‌توانند براي حداقل 3 روز برنامه متنوع و جذاب داشته باشند و با چهره شاد به شهر خود برگردند شاخصه پايدار بودن گردشگري اين منطقه است.

طبق آمارهاي موجود بطور متوسط در طول سال بيش از 30 پرواز (در ايام خاص مثل نوروز 60 پرواز) در جزيره كيش به زمين مي‌نشيند كه حاكي از ورود روزانه حداقل 4000 گردشگر از طريق هوايي به كيش است. جداي از گردشگراني كه از طريق دريا وارد مي‌شوند با احتساب هزينه كرد حداقل يك ميليون تومان به ازاي هر نفر، گردش مالي بيش از 1500 ميليارد تومان عايد اين صنعت در كيش خواهد شد. به گونه اي كه مطابق با گزارشات سازمان جهاني گردشگري (WTO) مبني بر ايجاد اشتغال مستقيم 3 الي 4 نفر به ازاي ورود هر گردشگر، اين جزيره كاملا گردشگري توانسته جمعيت 25 هزار نفري خود را از اين طريق ارتزاق نمايد.

با اين حال گردشگري يزد براي نمود داشتن و اينكه بتوان به گردشگري به عنوان بخش قابل توجه اقتصادي نگريست، بايد رويكرد تغيير يابد كه خوشبختانه در دولت جديد در استان اين همدلي ايجاد شده و ظرف كار مهياست و بايد دنبال مظروف گشت، چشم انداز آتي بايد به خوبي مشخص شود و استراتژي ها براي اينكه بدانيم به كجا مي‌خواهيم برويم تدوين شود. اگر مي‌خواهد سرمايه گذاري در اين حوزه صورت گيرد بايد بدانيم اولويت ها كجاست و علاوه بر زيرساخت هاي سخت افزاري به زيرساخت هاي نرم افزاري و خدمات با كيفيت پرداخت. خلاصه اين كه داشتن پتانسيل هاي گردشگري (مزيت مطلق و نسبي) به تنهايي كافي نيست و بايد با برنامه ريزي صحيح، ثبات در نگرش و رفتار مسئولان و متوليان امر و تبليغات مناسب، مزيت رقابتي ايجاد نمود.

 

 


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا