علي‌اكبر شيرسليميان هفته نامه آيينه يزد

جناب مديرمسئول سلام، سلامي چو بوي خوش آشنايي الهي به سلامت و در كمال عين عافيت بوده باشيد.
اگر از باب ذره‌پروري جوياي حال اين حقير سراپا تقصير باشيد عرض مي‌كنم: بدك نيستم، با لطف خدا نفسي مي‌آيد، مي‌رود و اين حال و روز تا روزي كه برود و نيايد كماكان ادامه دارد.
اما در شماره 386 مورخ 30/7/93 در ستون انعكاس آيينه سئوالاتي از شهردار و شهرداري كرده بوديد كه البته از سر درد و دردمندي بود وحال و هواي دغدغة رفاه مردم داشت ليكن اين براي معلمي ساده لوح چون من پرسشي را تداعي كرد و آن اينكه آيا طرح اين سئوال‌ها و انعكاس آن در جرايدي چون آيينه آن هم به قلم معلمي كه قريب 50 سال است قبل و بعد از انقلاب از بوتة آزمون و امتحان، سالم و سرافراز بر آمده به جا و به موقع بوده است؟!!
بي‌پيرايه عرض كنم از روز اول انتشار آيينه تاكنون چه ميزان از سئوالات مطرح شده پاسخ داده شده يا وقعي به آن نهاده شده است؟!
سئوال مهم تر اينكه مسئولان محترم خود را موظف به پاسخگويي مي‌دانند يا خير؟!
بالاتر از همه اينكه مردم عموماً و مطبوعات خصوصاً ‌تا چه اندازه حق سئوال كردن دارند؟! و كدام يك از مسئولان بايد پاسخ پرسش‌ها را بدهند؟
مورد ديگر اينكه اگر ارباب جرايد سئوالي دارند آيا اين حق را دارند كه بي مقدمه وخارج از تشريفات آن را مطرح كنند و بلافاصله هم انتظار جواب داشته باشند يا نه همينطور چكي است. همكاري به اينجانب گفت: شهردار يزد را در فرودگاه ديده و بي هيچ ملاحظه‌اي از«زيرگذر» ميدان ابوذر پرسيده اما جواب قانع كننده‌اي نشنيده است!! و صد البته وقتي رعايت مصلحت نمي‌كنند آن مي‌بينند كه ديدند! و چه خوش گفته آن دردمند دنيا ديده هر كه آن كند كه نبايد آن بيند كه نشايد!
اما در اينكه شما و همكار مطبوعاتي و ديگر دست‌اندركاران جرايد محلي اگر موضوعي را مطرح مي‌كنيد از سر بي غرضي و صداقت و در راستاي منافع و مصالح مردمي است كه 35 سال است براي اعتلا و عزت اسلام و ايران از همه چيز خود گذشته‌اند و در اين مدت مسئولان اجرايي را از خود دانسته و يا قبض گاز و برق و آب و تلفن و نوسازي با ارقام مختلف را دانسته و ندانسته پرداخت كرده‌اند اما هيچ جا كسي اين حق را داده كه بي‌مقدمه مقامي چون شهردار يا ديگري را به سئوال بكشند! به زعم آقايان مردم چند حق دارند آن هم خيلي ساده و پيش پا افتاده مثلاً وقتي بنرهاي رنگانگ وسوسه انگيز را ديدند، پاي صندوق‌هاي راي ازدحام ‌كنند و گاه كانديداهايي را كه آب و رنگ بيشتري دارند بر‌گزينند سپس تا انتخاب بعدي به مرخصي بروند يا مي‌بينيم گاه منتخبان با كمتر از ده درصد راي واجدين شرايط شركت كننده در انتخابات بر جايگاه شورا يا نمايندگي تكيه زده‌اند !!
مردم قبض‌ها را به موقع و در زمان مقرر بپردازند و تا وصول قبض‌هاي بعدي با دلي آرام و خاطري آرام‌تر دنبال گرفتاري‌هاي خود بروند! اگر خانه‌اي مي‌سازند عوارض بدهند سپس براي نگهداري‌اش عوارض نوسازي بدهند اگر خراب مي‌كنند عوارض بدهند اگر مي‌فروشند عوارض بدهند و اگر مي‌خواهند به جايش خانه ديگري بخرند براي فروش و خريد هر دو عوارض بدهند و اگر آلونكي را به ارث مي‌برند عوارض بدهند و اگر مي‌ميرند علاوه بر عوارض براي كفن و دفن ارزش افزوده هم بدهند و هكذا و تو خود حديث مفصل بخوان از اين مجمل.
لازم به توضيح نيست كه اين ناچيز ديري است به شما و آيينه يزد ارادت دارم و اين سابقه به روزها و شب‌هاي پر هول و هراس اعتصابات و تحصن فرهنگيان بر مي‌گردد، زماني كه بعضي از مسئولان طلبكار امروزي نوزادان در گهواره بودند و امروز دست اندركار اموري كه هر لحظه‌اش يك دنيا پرسش و اما و اگر دارد و به اين سادگي كه گمان كرده‌اند نيست!! اما عرضم اين است كه اگر قبلا و در برهه‌هايي از زمان سابقه جوابگويي داشتيد اين بار هم سئوالاتي مطرح مي‌كرديد ليكن اگر اين امر مسبوق به سابقه نيست اين سئوال‌ها را چرا با شهرداري مطرح كرده‌ايد؟
آيا بهتر نبود شما آنها را با ديگران طرح مي‌كرديد؟ و از آنها مي‌پرسيديد؟!
ديگر اينكه چرا انگشت روي طرح زير گذر ميدان ابوذر گذاشته‌ايد؟ نكند چون در مسير منزل و محل كارتان است؟!
آيا طرح زيرگذر يزد باف مشكل گشاتر از ميدان ابوذر است؟!‌
آيا طرح ميدان امام رضا(ع) گره گشاتر از طرح‌هاي ديگر است؟!
آيا تبديل ميدان بعثت به چهارراه چاره كار بود؟!
آيا گره چهار راه دولت آباد گشوده شد؟!
آيا در دنيا چهار راهي مثل گردونه تقاطع محمود آباد سراغ د‌اريد؟!
آيا سه راهي حسينيه آقا مشكلي ندارد؟!
آيا دست انداز‌هاي داخل كوچه‌ها و خيابان‌ها بايد باشد يا نباشد؟ خطر آفرين هست يا نيست؟!
آيا مسدود كردن بريدگي‌ها و دور زدن گاه تا 2 كيلومتر راه حل است ؟!
آيا كوره‌هاي آجز پزي براي مردمي كه خلدبرين را دارند غوز بالا غوز نيست؟!
مديرمسئول آيينه! ناخواسته سخن به درازا كشيد و از اين بابت عذرخواهي مي‌كنم و از اين تصديع پوزش مي‌خواهم و براي آينده بهتر به خداي منان پناه مي‌برم به در گاه او كه كريم است و قدير و ارحم الراحمين و البته احكم الحاكمين !

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا