یزدفردا:ابوالفضل شيرمردي-  سرپرست مشاور مركز مشاوره آرامش معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد: موضوع مهارت ارتباطي در روابط زناشويي به قدري مهم است كه بيش از 90درصد زوجين آشفته و پرخاشگر، ناتواني در برقراري ارتباط را به عنوان يك مسئله مهم در روابط خود مطرح كرده اند.

 بسياري از "خانواده درمانگران "معتقدند كه مهمترين مداخله كه براي بهبود روابط زوجين مي توان انجام داد، آموزش آنهاست تا الگوهاي ارتباطي و نقص هاي ارتباطي را بشناسند و آنها را به منظور بهبود رابطه شان بكار گيرند. داشتن يا نداشتن مهارتهاي ارتباطي بر وضعيت سازگاري زناشويي موثر است. وجود ارتباطات فاقد شرايط لازم، همچنين روابط مبهم و يا مشروط، زمينه تشديد ناسازگاري و خشونت در زندگي را فراهم مي­کند.

شواهد روزافزوني نشان مي­دهد که چگونگي شيوه ادراک، تفسير و ارزيابي زوجين از يکديگر و از روابطشان مي­تواند بر کيفيت ارتباطي آن­ها مؤثر واقع شود. ما همه از تعامل و عمق بخشيدن به درگيري عاطفي لذت مي بريم. اگر قادر به تعامل با معنا با ديگران نباشيم، نتيجه آن تنهايي، افسردگي و عدم خوشحالي خواهد بود.

بر اساس يافته هاي تحقيقاتي، زوجين ناسازگار در برداشت خود از منظور و هدف طرف مقابل بصورت منفي عمل مي­کنند، در حالي که زوجين سازگار بين منظور فرستنده و برداشت گيرنده پيام تفاوت کم و اندکي وجود دارد که ممکن است ناشي از رمزخواني پيام توسط زوجين ناراضي تحت تأثير تحريف­هاي شناختي منفي باشد.

همچنين نتايج تحقيقات نشان مي دهد زوجين سازگاري که به اعمال مثبت همسران خود ارج مي­نهادند راحت­تر مي­توانستند اعمال منفي آنها را تحمل کنند، در مقابل زوجين ناسازگار، بيشتر به موارد منفي فکر مي­کنند و زمان زيادي را صرف توجه به جنب هاي ناخوشايند همسران خود مي­کنند و در درک ويژگيهاي جبران کننده و مثبت آنها، مشکل داشتند. اين مطالعه نشان مي­دهد؛ افرادي که داراي روابط خوب هستند، مي­دانند که چگونه به نکات مثبت طرف مقابل خود ارج نهند.

توانايي گفتگو، يكي ازمعدود مهارت هايي است كه افراد، اگر بخواهند از روابط صميمانه لذّت ببرند، بايد بر آن تسلط يابند .در حقيقت، توانايي و اشتياق براي گفتگو و ارتباط خوب از جمله مهمترين عوامل نگهدارنده يك رابطه رضايت بخش است اگر چه كار خوب، ثروت و ... بر ثبات پايداري زوجين موثر است اما
مهم ترين نياز براي تداوم روابط و پيش بيني كننده رضايت زناشويي، توانايي گفتگو با كيفيت هيجاني مناسب است. اين ارتباط به نوبه خود دربرگيرنده دو پديده"خوب سخن گفتن" و "سخن خوب گفتن" است که اولي ناظر به روش و دومي ناظر به محتواست.

لذ ا در اين مقاله پيشنهاد مي دهم تا خود را بر اساس توصيفات زير ارزيابي كنيد.

1-همسران سازگار در مقايسه با زوجين پريشان به احتمال كمتري درگير رابطه متقابل منفي مي­شوند يعني رفتار منفي از سوي فرد(الف)، رفتار منفي را در فرد(ب) بر نمي­انگيزاند.

2-همسران سازگار كمتر از زوجين پريشان رفتار غيرکلامي منفي بکار مي برند.

3-شيوه بحث و گفتگوي زوجين پريشان و سازگار با يکديگر متفاوت است. در زوجين سازگار، آنها از آغاز گفتگوهايشان از شيوه حلقه اعتباريابي[1] استفاده مي کنند. در اين شيوه يک نفر مشکل را بيان مي­کند و ديگري مي کوشد به گونه اي موافقت يا پشتيباني نشان دهد. در حاليکه زوجين ناسازگار و پريشان به هنگام گفتگو شيوه حلقه هاي شکايت مکرر از يکديگر را بکار مي­گيرند و بطور متناوب از همديگر شکايت دارند، بي آنکه تلاش کنند صحت و سقم نگراني هاي همسرشان را دريابند.

4-اگر چه از نظر نيت گفتگو ميان زوجين پريشان و سازگار تفاوتي وجود نداشت، با اين وجود، همسران پريشان نسبت به همسران سازگار، پيامهاي دريافتي را کمتر مثبت ارزيابي مي­کردند.

5-زوجين آشفته هنگام بحث و گفتگو در مورد مشکلات، عجله و انتقاد مي­کنند و مي­خواهند يکديگر را تغيير دهند.

6-هنگام صحبت راجع به مشکلات زوجين آشفته بطور مداوم به يکديگر گوش نمي­دهند و از بحث پيرامون مشکلات طفره مي­روند.

"خانواده درمانگران "معتقدند كه مهمترين مداخله كه براي بهبود روابط زوجين مي توان انجام داد، آموزش آنهاست تا الگوهاي ارتباطي و نقص هاي ارتباطي را بشناسند.

اگر چه كار خوب، ثروت و ... بر ثبات و پايداري زوجين موثر است اما مهم- ترين نياز براي تداوم روابط و پيش بيني كننده رضايت زناشويي، توانايي گفتگو با كيفيت هيجاني مناسب است.

بكوشيد تا خوبيها را پيدا كنيد، آنها هم به دنبال شما مي گردند!

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا