طرح بهره برداری از این معدن در سال ۱۳۷۱ آغاز شد و نخستین کامیون حامل سنگ آهن کنسانتره در اسفند ۱۳۷۵ عازم فولاد مبارکه شد. سرمایه گذاری در این طرح ۵۸۵ میلیون دلار و ۳۸۰ میلیارد ریال بوده و ذخیره معدن بالغ بر ۴۰۰ میلیون تن بر آورد شده و برنامه استخراج با ظرفیت ۸ میلیون تن در سال منظم شده است.

این مجتمع معدنی یکی از بزرگترین تولید کنندگان کنسانتره سنگ آهن در ایران می باشد. در سال ۹۱ از ظرفیت ۸٫۷ میلیون تنی پیش بینی شده تولید کنسانتره حدود۵٫۲ میلیون تن برای فروش و مابقی برای تبدیل به گندله در نظر گرفته شده است.

طرح احداث کارخانه فولاد ارفع به ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد و سرمایه‌گذاری ۳۶۵۰ میلیارد ریال، احداث کارخانه فولاد غدیر به ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و سرمایه‌گذاری ۱۷۰۰ میلیارد ریال و طرح احداث نیروگاه به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات در جوار کارخانه گندله‌سازی اردکان و سرمایه‌گذاری ۸۰۰۰ میلیارد ریال، از دیگر فرصت های سرمایه گذاری اردکان می باشد.

صنايع عظيم و بزرگ آهن و فولاد، صنايع‌ نساجي، ماشين‌سازي،‌ غذايي، كاشي و شيشه‌‌سازي، از جمله دیگر توانمندي‌هاي مطرح اين شهرستان به حساب مي‌آيند.

در بخش کشاورزی نیز شهرستان اردكان از مهم‌ترين مناطق توليد پسته استان محسوب مي‌شود و پرورش شتر نيز در اين منطقه از رونق خاصي برخوردار است.

همنچنین این شهرستان به عنوان قطب تولید محصولات کنجدی کشور، دارای استعداد ها و ظرفیت بسیار خوبی برای رونق اقتصادی است.

اردکان با جاذبه های فراوان تاریخی، طبیعی و معنوی مانند رباط ها، کاروانسراها، آب انبارها، قلعه ها، مساجد و بناهای قدیمی و همچنین زیارتگاه های جهانی زرتشتیان، از جمله چک چک، می تواند سهم بسزایی را در توسعه و تحول بخش گردشگری استان ایفا نماید.

قابليت توسعه صنعتي خصوصاً صنايع فولاد، امكان توسعه معدني با توجه به وجود معادن غني آهن، اورانيوم، سنگ تزئيني، خاك صنعتي، برخورداري از زيرساخت‌هاي صنعتي (وجود شهرك صنعتي اردكان و ناحيه صنعتي عقدا)، قرار گرفتن در مسيرهاي ترانزيتي و سابقه ديرينه در زمينه صنايع دستي، ازجمله قابليت‌ها و پتانسيل‌هاي اين شهرستان محسوب مي‌شوند.

اردکان یکی از شهرستان های استان یزد است که می تواند در خوشه صنعتی موفق باشد و هم اکنون در استان دو خوشه صنعتی نساجی و محصولات سرامیکی به نتایج خوبی دست یافته است.

شهرستان اردکان دارای ظرفیت های موثر برای داشتن یک بورس قوی و استاندارد است و تالار بورس اردکان در شرایطی راه اندازی شده است که هنوز تعدادی از مراکز استانها از این جایگاه برخوردار نیستند و این بدان معناست که رشد صنایع در این شهرستان در سالهای اخیر از سرعت قابل قبولی برخوردار بوده است.

خوشبختانه با تلاشهای صورت گرفته و پیگیری های بعمل آمده تالار بورس اردکان در شرایطی که رشد صنایع و سرمایه های بومی بنحو فزاینده ای صورت گرفته است، استقرار یافته و بدنبال گسترش فعالیت خود می باشد .

هدف اصلی فعالیت این بازار ایجاد تضمین و امنیت برای سرمایه هایی است که از لحاظ عمومی برای رونق اقتصاد و چرخاندن چرخ های صنعت و از جنبه خصوصی برای سرمایه گذار مفید و پر ارزش تلقی می شوند.

از سوی دیگر شهرستان اردكان يكي از مناطقي است كه در سال هاي اخير با عبور از مرحله صنعتي شدن و ايجاد كارخانجات بزرگي چون گندله سازي ،فولاد ارفع ،غدير ايرانيان ،شيشه فلوت و...با موضوع آلودگي هوا و محيط زيست دست و پنجه نرم مي كند.

کارشناسان می گویند: رشد سريع و قارچ گونه كارخانجات و صنايع آلوده كننده محيط زيست در بلند مدت مشكلات و مسايلي را براي شهرستانها ايجاد خواهد نمود و باید در کنار سرمایه گذاری ها به این مهم نیز توجه داشت.

به گفته آنها در شهرستان اردكان قدر مسلم اين است كه با توجه به توسعه علم و دانش و پيشرفته شدن بشريت و بوجود آمدن نيازهاي جديد و متعدد نمي توان مانع ايجاد كارخانجات و صنايع شد؛ اما بايد ميان موضوع توسعه صنعتي و آلودگي محيط زيست با برنامه ريزي، هماهنگي و اتخاذ تدابير لازم ارتباط مستقيم ، منطقي و معقول برقرار نمود؛ بگونه اي كه ايجاد اين رفاه نسبي در بلند مدت براي بشر ايجاد مشكل ننمايد.

در این راستا حفظ باغات پسته شمال اردكان كه به نوعي شريان تنفس اردكان محسوب مي شود ضروری است و گسترش پسته كاري در اين سال ها كمك بزرگي به تصفيه آلودگي هوا و حذف ذرات معلق كرده است.

صنایع فولاد بیشترین حجم سرمایه گذاری اردکان

فرماندار اردکان با بیان اینکه اقتصاد و سرمایه گذاری این شهرستان در چهار محور فعالیت می کند این محورها را شامل فولاد، صنعت کاشی، صنعت شیشه و محصولات گنجدی بیان کرد و افزود: بیشترین حجم سرمایه گذاری شهرستان در بخش صنایع فولاد می باشد.

" حسین اسماعیلی " صنایع فولادی را شامل ارفع، گندله سازی، غدیر، چادرملو، کیوان و تاراشمس برشمرد و تصریح کرد: تعدادی صنعت فولادی نیز در آینده راه اندازی خواهد شد.

وی صنعت شیشه اردکان را چشم انداز آینده اردکان بیان کرد و گفت: در حوزه کاشی و سرامیک نیز تعداد واحد در حال فعالیت هستند و تعدادی نیز در آینده راه اندازی خواهد شد.

فرماندار اردکان با اشاره به اینکه اردکان قطب تولید محصولات گنجدی است آینده این صنعت در اردکان را رو به رشد خواند و گفت: در حال حاضر تعدادی واحد تولید این نوع محصولات در سطح شهرستان در حال فعالیت هستند که قرار است با ایجاد خوشه گنجدی این واحدها ساماندهی و 40 واحد تولید محصولات گنجدی در  شهرک های صنعتی ایجاد شود.

وی وضعیت اشتغال منطقه را خوب ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر 33 هزار بیمه تامین اجتماعی هستند که به نظر می رسد بیش از 30 هزار نفر آنها در بخش صناعی مختلف مشغول به کار باشند.

وی با اشاره آلایندگی بالای محور دشت یزد – اردکان به دلیل استقرار واحدهای آلاینده ضرورت توجه به مقوله زیست محیطی را یادآور شد و آن را ضروری دانست و گفت: سیاست دولت استقرار صنایع سبز و پاک در منطقه است و امیدواریم بتوانیم با حمایت و همکاری سایر دستگاهها به این نتیجه برسیم.

توجه مسئولان اقتصادی استان به رونق سرمایه گذاری و اقتصادی

در راستای نظارت و راهبری پروژه های سرمایه گذاری خارجی و شناسایی و آشنایی با فرصت های سرمایه گذاری و اقتصادی شهرستان اردکان  " علی نمازی " مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد چندی قبل در سفر یکروزه به این شهرستان از طرح های اقتصادی و در حال احداث سرمایه گذاری خارجی اردکان  بازدید کرد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد در جریان بازدید از طرح های سرمایه گذاری شهرستان اردکان ضمن معرفی مرکز خدمات سرمایه گذاری استان و برنامه های این مرکز به تشریح سیاست های حمایتی و مشوق های موجود در حوزه سرمایه گذاری خارجی پرداخت و آمادگی این اداره کل را برای حمایت از طرح های سرمایه گذاری به خصوص سرمایه گذاری خارجی اعلام کرد.

" علی نمازی " توجه به رونق اقتصاد و سرمایه گذاری و توجه به شکوفایی پتانسیل های اقتصادی استان، توسعه سرمایه گذاری را از جمله اولویت های کاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی برشمرد و ادامه داد: شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی، تعامل بیشتر با دستگاههای تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان، استفاده از نظرات صاحب نظران، فعالان و کارشناسان اقتصادی، شتاب بخشیدن به فعالیت ها، اجرای سیاست های وزارت امور اقتصادی در بحث نظارت مالی در کنار توزیع اعتبارات، تحقق سیاست های دولت الکترونیک، ارتقای شاخص های اقتصادی و تقویت زیر ساخت ها برای خدمت رسانی بهتر  به نظام و مردم را از جمله دیگر برنامه های محوری اداره کل می باشد.

وی با اشاره به ظرفیت ها و پتانسیل های صنعتی شهرستان اردکان  افزود: دولت تدبیر و امید نگرش مثبتی به بحث سرمایه گذاری به خصوص در مناطق محروم دارد و امیدواریم بتوانیم با اقدامات شایسته، زمینه حضور بیشتر سرمایه گذاران را در این منطقه فراهم کنیم.

توسعه اقتصادی اردکان همراه با توسعه علمی

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی هم در جریان بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی اردکان  با بیان اینکه رشد و توسعه یک جامعه باید با محوریت علم و دانش انجام گیرد گفت: توسعه اقتصادی شهرستان اردکان باید با توسعه علمی همراه باشد.

" محمدرضا تابش " افزود: دانشگاه بعنوان محل تولید فکر و اندیشه می تواند جایگاه ویژه ای در این فرایند داشته باشد.

شهرستان اردكان با وسعت 36 هزار كيلومتر مربع و جمعيتي قريب به 80هزار نفر در 60 كيلومتري شمال شهر يزد قرار دارد و داراي قريب به 110واحد توليدي و صنعتي مي باشد.

احمد جعفری ندوشن

روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا