معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار، با اشاره به فراز و نشیب های موجود در صادرات کشور، صادرات کالا از یزد به دیگر نقاط را رو به رشد دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، «محمد رضا بابایی»، صبح چهارشنبه 24 دیماه، در جلسه کارگروه تخصصی توسعه صادرات استان، با اشاره به فراز و نشیب های موجود در صادرات کشور، جایگاه صادرات یزد از طریق گمرک را خوب ارزیابی کرد.
معاون برنامه ریزی و اشتغال استاندار، در این جلسه که با هدف ارائه اخبار و آمار تجارت و صادرات 9 ماهه در استان، بررسی امور مرتبط با فرش دستباف، ارائه گزارش مرتبط با وضعیت نساجی در استان و ارائه گزارش بروز رسانی برنامه راهبردی توسعه صادرات برگزار شد، به حضور صادر کنندگان یزد در نمایشگاه های پیش رو در کشور بغداد و قطر تأکید کرد.
بابایی همچنین بازسازی صنعت نساجی استان از نظر ماشین آلات را تحول بزرگی برای این صنعت دانست و گفت: در این مورد، با کشور های پیشرفته از نظر این صنعت هیچ تفاوتی از نظر ماشین آلات نداریم.
در این جلسه، اقدامات انجام شده در خصوص ارتقای صادرات استان از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بیان و در این میان به پیگیری صادرات محصولات کشاورزی به سوریه، حضور واحد های فعال در نمایشگاه کشور عراق، معرفی تجار خوش نام استان به سازمان توسعه تجارت و عقد پیمان تجاری میان ایران و ترکیه اشاره شد.
محمد مهدی زارع، به ایجاد آمادگی و اعتماد سازی برای پیشبرد پیمان تجاری میان ایران و ترکیه تأکید کرد و این را زمینه ای برای ورود به تجارت جهانی دانست.
رتبه 10 گمرک یزد نسبت به 126 گمرک صادراتی کشور
عملکرد صادرات استان از طریق گمرک نیز از سوی مدیر کل گمرک استان ارائه شد که در این میان، سید اصغر چاووشی زاده، با بیان اینکه، اظهار نامه صادراتی استان طی 9 ماه، 13 درصد رشد داشته ، وزن کالاهای صادراتی در این مدت را دارای 5 درصد رشد دانست و در مورد تنوع کالا های صادراتی استان نیز، 257 کالا را عنوان کرد.
طبق گفته وی، همچنان رتبه نخست صادرات استان به کاشی و سرامیک اختصاص دارد و پس از آن نیز، پسته و مغز پسته، شیشه ساختمانی، میلگرد و نایلون به ترتیب در رتبه های بعدی صادرات قرار دارند.
چاووشی زاده گفت: کشور های عراق، افغانستان، پاکستان، هلند و ترکیه به ترتیب بیشترین میزان صادرات کالاهای استان را به خود اختصاص داده اند.
وی رتبه صادرات از سوی گمرک استان نسبت به 126 گمرک صادراتی کشور را دهم دانست و زمان انجام تشریفات کالا از سوی گمرک یزد و انتقال به مرز های خارجی را کمتر از یک روز عنوان کرد.
ناصر رحیمی، معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز، میزان صادرات فرش طی پنج سال گذشته را یک میلیون و 650 دلار اعلام و رتبه یزد از میان 20 استان صادر کننده فرش را دهم عنوان کرد.
وی رتبه صادرات فرش در استان نسبت به 297 رقم کالای صادراتی را 142 اعلام کرد و از جمله اقدامات در دست انجام در خصوص ارتقای این رتبه را پیگیری برای ثبت جهانی فرش یزد و اردکان، برگزاری المپیاد ملی فرش در سال 94، راه اندازی خانه فرش و برگزاری نمایشگاه دائمی استان که طی تفاهم نامه ای پیش بینی شده است،نام برد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا