مراسم تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه یزد با حضور دکتر رویا طباطبایی یزدی، رییس سازمان بهره وری کشور، دکتر اولیا، رییس دانشگاه و جمعی از مسؤولان، هیأت علمی، و پژوهشگران دانشگاه یزد در سالن شهید صدوقی این دانشگاه برگزار شد.

دکتر اولیا، رییس دانشگاه یزد در این مراسم گفت: با توجه به ظرفیت های استان یزد و دانشگاه یزد ما می توانیم در بخش های مختلف علمی به عنوان استان و دانشگاهی نمونه در سطح کشور مطرح شویم که حضور دکتر طباطبایی، رییس سازمان بهره وری کشور در دانشگاه نیز می تواند زمینه مناسبی برای تقویت این همکاری ها برای ارتقای دانشگاه باشد.

دکتر سید محمدتقی المدرسی، معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد نیز در این نشست با اشاره به برگزاری همایش تجلیل از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش گفت: با توجه به برگزاری برنامه های این هفته به صورت متمرکز در سطح کشور ما این برنامه را با تاخیر برگزار کردیم.

وی افزود: موضوع بهره وری در هر زمینه که پژوهشگران ما کار می کنند، قابل توجه است و به طور خاص نیز دانشگاه یزد در این راستا فعالیت دارد و ما امیدواریم امروز یک پژوهشکده ای در زمینه کیفیت و بهره وری به عنوان اولین پژوهشکده در سطح کشور افتتاح کنیم.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد با اشاره به بازنگری آیین نامه پژوهانه گفت: این اقدام با هدف آسان شدن کار محققان و کمک به دانشجویان پژوهشگر صورت گرفت و در این راستا نیز سعی کردیم که کرامت دانشجویان و هیأت علمی حفظ شود. دکتر سیدمحمد تقی المدرسی خاطرنشان کرد: ما با پرداخت کارت پژوهانه در آستانه تحولی بزرگ در زمینه های پژوهشی هستیم که هر کدام از اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد فعال در زمینه های پژوهشی می توانند از حمایت های پژوهانه دانشگاه برخوردار شوند. وی تصریح کرد: در زمینه انتشارات نیز دانشگاه یزد رویه ای را دنبال خواهدکرد که از نویسندگان با حفظ کرامتشان حمایت شود.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد گفت: ایجاد مرکز نوآوری و شرکت های دانش بنیان از کارهای دیگری است که انجام شده و با توجه به آماده شدن محل ان امیدواریم هرچه زودتر شاهد آغاز به کار اولین شرکت ها باشیم. دکتر سیدمحمد تقی المدرسی بیان کرد: ایجاد مرکز علم و کار، افزایش پهنای باند اینترنت، بررسی مشکلات خوابگاهی و وب در سطح دانشگاه از جمله فعالیت های ماست که امیدواریم با پی گیری های انجام گرفته تمامی مشکلات بررسی و رفع شود.

وی با اشاره به جوایز پژوهشگران برگزیده دانشگاه گفت: امسال ما این جوایز را به اعتبار پژوهانه تبدیل کردیم و در این راستا به دانشجویان برگزیده تحصیلات تکمیلی نیز اعتبار پژوهانه اختصاص خواهیم داد.

معاون پژوهشی دانشگاه یزد با اشاره به اعلام یونسکو مبنی بر نامگذاری امسال به نام سال جهانی نور گفت: ما در دانشگاه یزد در تلاشیم برای استفاده مناسب از نور اقدامات موثری انجام دهیم.

رییس سازمان ملی بهره وری ایران، دکتر رویا طباطبایی یزدی نیز در این مراسم گفت: بزودی تفاهم نامه ای را در دانشگاه یزد به امضا خواهیم رساند که با توجه به چارچوب های پیشنهادی آن از سوی رییس دانشگاه یزد، ما آن را تنظیم کرده و امیدواریم هرچه زودتر این اقدام جامه عمل بپوشاند.

وی افزود: در برنامه پنجم توسعه آمده است که برنامه جامع بهره وری کشور تدوین شود تا در تمامی سطوح کشور مورد استفاده قرار گیرد که ما در ابتدای سال آن را تنظیم کردیم و کلیات آن نیز مصوب شد که امیدواریم هرچه زودتر ابلاغ شود.

رییس سازمان ملی بهره وری خاطرنشان کرد: متوسط بهره وری در سال 90 نیم درصد بود که نتوانسته هدف برنامه را تأمین کند در حالی که در اکثر کشور های موفق یک سوم رشد اقتصادی از طریق بهره وری بوده است. وی افزود: ما بایستی به این نکته توجه بیشتری داشته باشیم زیرا این برنامه برای جامعه بسیار مفید است.

دکتر رویا طباطبایی تصریح کرد: ما الان تفاهم نامه ای با معاونت وزارت کشور داریم  و در این راستا نیز تعاملات خوبی در سطح استان های کشور داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت های استانی نیز استفاده نماییم و تمام فعالیت ها نیز به استحضار استان های کشور برسد و از مشارکت ان ها نیز استفاده نماییم.

وی بیان کرد: ما بانک اطلاعاتی متخصصان بهره وری را ایجاد کردیم که تا دو هفته دیگر این بانک اطلاعاتی از طریق سایت سازمان ملی بهره وری فعال می شود و هر فردی که صاحب تخصص ویژه است با پرکردن اطلاعات آن تایید خواهد شد و به عنوان عضو بانک شناخته می شود. رییس سازمان ملی بهره وری  بیان کرد: با توجه به بودجه تحقیقاتی اگر فعالیت پژوهشی در زمینه بهره وری باشد ما می توانیم کمک های خوبی برای این فعالیت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: چنانچه کار تحقیقاتی ما در راستای بهره وری در سطح منطقه ای و جهانی باشد سازمان بهره وری آسیایی می تواند در راستای تجهیزات آزمایشگاهی به ما کمک کند.

بهزاد محمودی، معاون پایش نظارت و ارزیابی سازمان بهره وری نیز در این مراسم با اشاره به پیوند موضوع بهره وری و اقتصاد دانش بنیان گفت: بحث سنجش های بهره وری از موضوعات مهمی است که دانشگاه ها می توانند نقش مهمی در آن داشته باشند.

وی افزود: ما دومین دوره جشنواره بهره وری را برگزار کردیم که در این دوره رشد کیفی در مقالات و پایان نامه ها و طرح ها بسیار مناسب بود و در ان رشته های مهندسی نیز سهم بالایی داشتند زیرا این احساس وجود داشت که ما نیاز بیشتری به دستاوردهای جدیدی در زمینه های مهندسی داریم.

معاون پایش نظارت و ارزیابی سازمان بهره وری با اشاره به ارتباط این سازمان با دستگاه ها گفت: ما با دستگاه ها و وزارتخانه های مختلف در ارتباط هستیم و امیدواریم دراستان ها نیز دانشگاه ها بتوانند از طریق نیازسنجی با مراکز مرتبط تعامل مؤثری داشته باشند.

محمد مکون، مدیر همکاری های علمی و بین الملل سازمان بهره وری نیز در ادامه با اشاره به تاریخچه تشکیل بهره وری در جهان گفت: در ابتدای عضویت ایران در سازمان بهره وری در جهان فعالیتی نداشتیم اما از سال 72 این تشکیلات باز دوباره شروع به کار کرد و با بررسی های انجام شده مشخص شد که ما می توانیم فرصت های زیادی از کشورهای آسیایی داشته باشیم که برای انها نیز برنامه ریزی شد.

وی افزود: سازمان بهره وری هم اکنون دوران دهمین رییس خود را می‌گذراند ولی متاسفانه هنوز بهره وری در جامعه جا نیافتاده است در حالی که مفهوم ان از ابتدای خلقت وجود داشته و هر فردی برای استفاده بهتر از امکانات فعالیت داشته است. مدیر همکاری های علمی و بین الملل سازمان بهره وری  بیان کرد: بهره وری دو رویکرد بهبود مستمر و بهبود جهشی دارد که ما باید با استفاده از امکانات این بهبودها را داشته باشیم.

در ادامه این نشست و در بخش پرسش و پاسخ، دکتر بی بی فاطمه میرجلیلی، دکتر محمدرضا اختصاصی، دکتر منصور مهینی زاده، دکتر ابوالفضل میرجلیلی و دکتر سید ابوالفضل شاهزاده فاضلی از اعضای هیأت علمی دانشگاه به بیان دغدغه های خود درباره ارتقای بهره وری در امور تحقیقاتی و استفاده بهینه از منابع انسانی، حمایت از پروژه های تحقیقاتی و تأمین امکانات مورد نیاز دغدغه های خود را مطرح نمود.

لازم به ذکراست در پایان از

دکتر محمد‌کاظم توسلی، پژوهشگر برتر دانشگاه؛

 دکتر حمیدرضا زارع پژوهشگر نمونه دانشگاه،

 دکتر حسن حسینی نسب پژوهشگر نمونه دانشگاه،

دکتر اکبر زارع‌شاه‌آبادی پژوهشگر نمونه دانشکده علوم اجتماعی،

 دکتر محمدعلی فیض‌پور پژوهشگر نمونه دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری،

 دکتر مهدی ملک‌ثابت پژوهشگر نمونه دانشکده زبان و ادبیات،

 دکتر محمدحسین سرایی پژوهشگر نمونه دانشکده علوم انسانی،

دکتر محمدرضا اختصاصی پژوهشگر نمونه دانشکده منابع‌طبیعی و کویرشناسی،

 دکتر محمدمهدی حسینی پژوهشگر نمونه دانشکده ریاضی،

 دکتر بی‌بی‌فاطمه میرجلیلی پژوهشگر نمونه دانشکده علوم پایه،

دکتر محمدصالح اولیاء پژوهشگر نمونه دانشکده فنی و مهندسی،

 دکتر قاسم میرجلیلی پژوهشگر نمونه دانشکده برق و کامپیوتر،

 دکتر ابوالفضل میرجلیلی پژوهشگر نمونه دانشکده فیزیک،

 دکتر محمدفاتحی پژوهشگر نمونه دانشکده معدن و متالورژی،

 دکتر محمدرضا نقصان‌محمدی پژوهشگر نمونه دانشکده هنر و معماری،

 دکتر فضل‌الله ادیب نیا پژوهشگر نمونه طرح های کاربردی پژوهشکده سامانه‌های هوشمند،

 دکترمهدی فلاح‌تفتی پژوهشگر نمونه طرح های کاربردی مرکز تحقیقات مهندسی و پژوهشکده معماری بومی،

 دکتر علیرضا یاراحمدی پژوهشگر نمونه طرح های کاربردی پژوهشکده مهندسی معدن

تجلیل شد.

همچنین در این مراسم از دانشجویان مقطع ارشد و دکترای این دانشگاه تجلیل شد که اسامی آنان بدین شرح است:

فاطمه دوست حسینی  از دانشکده فیزیک،

 ملیحه میری دانشکده برق و کامپیوتر،

سیدمجتبی مروستی زاده دانشکده برق و کامپیوتر،

احمد احمدی یزدی دانشکده فنی و مهندسی،

‌آرش شیرمحمدی دانشکده فنی و مهندسی،

رضا ابراهیم زاده پزشکی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری،

فاطمه تجملیان از دانشکده منابع طبیعی،

حمید رضا باغشاهی دانشکده فیزیک،

معصومه احمدی دانشکده زبان و ادبیات،

علی قبادزاده دانشکده برق و کامپیوتر،

محمد رضا زارع بناد کوکی دانشکده فنی و مهندسی،

مهدی بمانی دانشکده معدن و متالورژی،

مهدی فرشی از دانشکده ریاضی

و علیرضا خوشرو از دانشکده علوم پایه.

 عکس:فاطمه تیو










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا