جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با دکتر رویا طباطبایی رییس سازمان ملی بهره وری ایران و همراهان وی دیدار کردند و از نزدیک با فعالیت های این سازمان آشنا شدند.

دکتر منصور مهینی زاده رییس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد در ابتدای این مراسم گفت: دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با با 1600 دانشجو و 30 نفر عضو هیات علمی یکی از دانشکده های بزرگ دانشگاه یزد است که برخی از اعضای هیات علمی آن جزء مدیران برجسته استان هستند. وی افزود: حدود 250 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند که از این لحاظ  سومین دانشکده دانشگاه محسوب می شود.

دکتر منصور مهینی زاده با اشاره به شرایط اقتصادی جامعه گفت: یافتن جایگزینی مناسب برای درآمد نفت یکی از مهمترین مسایل جاری در کشور ماست تا بتوانیم مسیر توسعه و پیشرفت را ادامه دهیم. رییس دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد بیان کرد: با تاسیس پژوهشکده بهره وری امیدواریم زحمات محققان در سطح وسیع تر ملی قابل بهره برداری باشد.

دکتر محمد علی فیض پور عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز  با اشاره به پیش نویس تفاهم نامه دانشگاه یزد با سازمان بهره وری گفت: دانشگاه یزد و دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری از پتانسیل خوبی برای اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه برخوردار است که امیدواریم این تفاهم نامه بزودی امضا شود.

وی افزود: در بحث بهره وری در سیاست های اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری بر این بخش تاکید ویژه ای دارند که در این راستا ما بر این باوریم که پژوهشکده کیفیت و بهره وری می تواند یک نمایندگی از سازمان ملی بهره وری کشور در استان ها و برای تعامل دانشگاه و جامعه باشد. عضو هیات علمی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که این پژوهشکده بهره وری با 7 گروه پژوهشی تشکیل شود که هر کدام با رویکرد خاصی طراحی شوند. دکتر فیض پور تصریح کرد: ما در استانی هستیم که همانطور که مقام معظم رهبری گفتند موضوع آب مساله اصلی است و می توانیم با ایجاد این بخش و گروه راهکار خوبی برای حل آن پیدا کنیم.

وی ادامه داد: گروه بهره وری و تعالی سازمانی، گروه کیفیت و بهره وری، گروه بهره وری انرژی، گروه بهره وری نیروی انسانی، گروه بهره وری منابع آب، گروه پایش بهره وری در سطوح ملی و گروه سنجش بهره وری می توانند از گروه های پژوهشی مستقر در این پژوهشکده باشند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد بیان کرد: راه اندازی کتابخانه تخصصی بهره وری از دیگر موارد مورد نیاز و پیشنهادی ماست که ما با افتخار می گوییم که در دانشگاه یزد کارهای خوبی در این زمینه در دست اقدام است.

دکتر محمد علی فیض پور گفت: موضوع دیگر در این تفاهم نامه نشریه علمی پژوهشی در حوزه بهره وری است که ما می توانیم با توجه به تجارب خوب و همیاری مسؤولان، تمهیدات لازم برای راه اندازی سومین نشریه علمی پژوهشی را در این دانشکده با همکاری سازمان بهره وری فراهم کنیم.

دکتر رویا طباطبایی رییس سازمان بهره وری در کشور نیز در این مراسم درباره امضای تفاهم نامه همکاری با دانشگاه یزد گفت: ما چارچوب خاصی برای تفاهم نامه ها داریم که تمام تفاهم نامه ها از آن تبعیت می کنند، بنابراین این تفاهم نامه نیازمند اصلاحاتی است که باید بررسی شود. وی افزود:‌ گروه های بهره وری هفت گانه مطرح شده توسط دانشگاه یزد به میزانی نیازمند اصلاح می باشد زیرا نیازمند چارچوب خاصی است و بایستی براساس نیازهای خاص و بهره وری باشد.

رییس سازمان ملی بهره وری کشوردر رابطه با کتابخانه تخصصی گفت: بیشتر اسناد و مدارک به صورت الکترونیک هست که زمانی که پژوهشکده راه افتاد ما می توانیم به صورت الکترونیک منابع را در اختیار شما بگذاریم. منابعی که حاصل چندین سال پژوهش است.

دکتر رویا طباطبایی ادامه داد: حمایت از پایان نامه های بهره وری مورد تاکید ماست و در سایت بهره وری نیز اطلاعیه آن مطرح شده است که فقط به دانشجویان دکترا به میزان سه میلیون تومان کمک می شود و به پایان نامه های  کارشناسی ارشد نیز اگر موضوع خوبی داشته باشد تا سقف یک میلیون و نیم میلیون تومان کمک می شود.

وی افزود:  بر آنیم تا چهارمین دوره جشنواره آثار پژوهشی برتر را در استان یزد برگزار کنیم و در خصوص کنگره ملی بهره وری نیز ما همایش ملی بهره وری ایران را خواهیم داشت که چهارم بهمن ماه امسال در تهران برگزار می شود.

رییس سازمان بهره وری کشور گفت: در یزد بهره وری برای مردم اهمیت خاصی دارد و برای همین نیز درک بهتری از آن در این استان وجود دارد. وی ابراز امیدواری کرد سازمان ملی بهره وری بتواند در این زمینه همکاری خوبی را با دانشگاه یزد داشته باشد.

دکتر رویا طباطبایی گفت: برخی اقدام به جایزه دادن در راستای بهره وری کرده اند اما هیچ آگاهی نسبت به آن و چگونگی بهره وری ندارد ولی سازمان ملی بهره وری در نظر دارد از سال 1395 جایزه بهره وری را در سطح کشور اعطا  و از برخی انتخاب ها و برگزاری همایش ها که حتی نصف استانداردها را در این زمینه ندارند، جلوگیری کند. وی همچنین افزود: از 83 تا 92 رشد بهره وری در کشور به صفر رسیده است که این تاسف بار است.

در ادامه این مراسم چند نفر دیگر از اعضای هیأت علمی به بیان دیدگاه های خود پرداختند. دکتر غلامرضا بردبار، عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست در سوالی بیان کرد:  این سازمان نقطه صفری داشته ولی آیا بعد از 20 سال در شاخص بهره وری نیروی انسانی چقدر بهتر شده است و باید بررسی شود که آیا این شاخص ها مناسب بوده است یا خیر؟

 دکتر محبوبه هنرور، مدیر گروه صنایع دانشگاه یزد نیز با تأکید بر اهمیت و ضرورت ارتقای بهره وری به معرفی برخی از توانمندی های گروه مهندسی صنایع در این زمینه  پرداخت.

دکتر یاوری عضو دیگر هیات علمی دانشگاه  نیز با اشاره به بهره وری در سطح کشور گفت: هرچند یزد نسبت به کل کشور شاخص خوبی در بهره وری دارد اما ما معتقدیم که کل کشور از این نظر اوضاع خوبی ندارد و باید هنوز روی ان بررسی و کار شود.

دکتر سید محمد مهدی المدرسی ار اعضای هیات علمی نیز در این بخش گفت: ما باید برای بهره وری به چندین شاخص توجه کنیم تا بتوانیم براساس بررسی ها کارهای خود را انجام دهیم. وی با طرح این سؤال که یزد نسبت به دیگران چطور است و طول روند برای کشور چگونه است، گفت: بله یزد بسیاری از شاخص های مناسب را دارد اما وقتی روند کل کشور را نگاه می کنیم تاسف بار است. وی افزود: دانشگاه دو بال برای ترقی دارد که اموزش و پژوهش دو بال ان هستند که اگر استان یزد درخواست همچنین پژوهش کده ای دارد باید از ان استقبال کرد. وی ادامه داد: مشکل آب، مشکل نه تنها ایران، بلکه خاور میانه است و یکی از مشکلات اسراییل در بلندیهای جولان همین مساله آب است. وی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت نیز ما ترکیب تولید را نامناسب افزایش دادیم که سازمان بهره وری باید ترکیب آن را عوض کند و بخشهایی را که منجر به توسعه پایدار می شود تقویت کند.

 

عکس: فاطمه تیو










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا