رییس سازمان بهره وری کشور در دیدار با صنعتگران، کارآفرینان و متولیان فضای کسب و کار استان یزد، بر ضرورت ارتقای بهره وری در جامعه و بخش های صنعتی تأکید کرد. وی همچنین با افتتاح پژوهشکده کیفیت و بهره وری در دانشگاه یزد، از حمایت گسترده این سازمان از طرح های تحقیقاتی در زمینه بهره وری خبر داد.

در آغاز این دیدار، دکتر منصور مهینی زاده رییس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد گفت: در شرایط اقتصادی که ایران در حال حاضر در آن قرار گرفته ما هرچه در خصوص بهره وری کار کنیم، کم است زیرا یک سوم رشد کشورها در بخش بهره وری است اما در مقایسه با آن ها، کشور ما جایگاه مناسبی در این زمینه ندارد.

سید سعید رضا موسوی از مسؤولان دفتر برنامه ریزی استانداری یزد نیز در این نشست گفت: مباحث بهره وری سالهاست که از سوی سازمان ملی بهره وری ایران  در دست پی گیری است و شاید زمان آن فرارسیده تا اثرات آن را هم ببینیم. وی افزود: در اقتصاد مقاومتی بهره وری نقش پررنگی در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری دارد که برنامه های سازمان باید بر این اساس باشد. 

دکتر رویا طباطبایی، رییس سازمان ملی بهره وری کشور نیز در این مراسم گفت: در کشور ما همایش های مختلفی با موضوعات مرتبط با بهره وری برگزار می‌شود و این شبهه ایجاد می شود که این همایش ها را سازمان ملی بهره وری برگزار می کند در حالی که هیج ربطی به سازمان ملی بهره وری ایران ندارند و این معضلی شده است که ما در حال رتبه بندی و بررسی آن هستیم.

رییس سازمان بهره وری کشور بیان کرد: کنگره ملی بهره وری ایران اولین مراسم بزرگی است که بهمن ماه امسال از سوی این سازمان برگزار می شود. وی با اشاره به برگزاری دوره‌های کامل آموزشی برای وزارتخانه‌های مختلف از جمله ورزش و جوانان،‌ بهداشت و درمان و راه و شهرسازی بیان کرد: مسؤولان ما بسیار خوب با مشکلات حوزه بهره‌وری آشنا هستند اما متاسفانه همه اطلاعات را در این زمینه ابراز نمی‌کنند.

دکتر رؤیا طباطبایی‌ با اشاره به نقش بخش خصوصی در بهره‌وری خاطرنشان کرد: تا بخش خصوصی در کشور پایایی و پویایی پیدا نکند، بهره‌وری تحقق پیدا نخواهد کرد. رییس سازمان ملی بهره‌وری خاطرنشان کرد: این نگرش بسیار قدیمی است که بهره‌وری را تنها در بخش دولتی ببینیم چراکه تمام زیرشاخه‌ها اعم از کشاورزی، صنعت و حتی امنیت استان‌ها باید بهره‌ور شود.

وی تصریح کرد: بهره‌وری تابع مؤلفه‌های بسیاری است و در این زمینه اگر علم و فناوری روز جهان را نداشته باشیم، قدرت رقابت با دنیا را پیدا نخواهیم کرد. دکتر رؤیا طباطبایی‌ با بیان اینکه بهره‌وری مقوله‌ای چند بعدی است، عنوان کرد: هرچه کشورها پیشرفته‌تر باشند، سطح بهره‌وری در آنها بالاتر است و ما نیز برای اینکه به عنوان یک کشور پیشرفته و توسعه‌یافته مطرح شویم، باید بهره‌وری را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در ده سال اخیر اگر بهره وری کل عوامل تولید را ببینیم تقریبا نزدیک به صفر بوده و خیلی در این راستا عقب بودیم علی الخصوص در سالهای 91 و 92 شرایط بسیار ناگواری داشتیم.

رییس سازمان ملی بهره‌وری  گفت: هربرنامه بر اساس آسیب شناسی نوشته می شود و ما این کار را کردیم و تدوین برنامه را پس از آن داشتیم  که اهم آسیب های آن شامل وجود نگرش های ناسازگار و ناهمگون در بهره وری، نظام مند نبودن فعالیت های بهره وری و تخصیص ناکافی منابع جهت اجرای برنامه های بهره وری بررسی شد.

در ادامه این نشست، محمد حجت از فعالان صنعتی، علی کوچک زاده از پارک علم و فناوری یزد، سید مسعود عظیمی مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد و سید مجتبی حسینی پور مدیر کل اموزش پژوهش استانداری یزد مطالبی را در خصوص اهمیت و ضرورت ارتقای بهره وری در جامعه ایران بیان کردند و حمایت مؤثر سازمان ملی بهره وری را از فعالیت هایی که در استان یزد در این زمینه انجام می گیرد، خواستار شدند.علت یابی مشکلات در خصوص بهره وری و نتایج آن، میزان دخالت دولت در بخش خصوصی و کم شدن بهره وری در بخش های مختلف، حل کردن ریشه ای مشکلات بهره وری، جهت دهی بهره وری به سوی نیازهای روز جامعه، چگونگی ارزیابی شاخص های بهره وری، بررسی نقاط استراتژیک بهره وری در جامعه، نحوه بررسی شاخص های بهره وری و تغییر ساختار اداری مرتبط با سازمان بهره وری در استان از دیگر مواردی بود که در ادامه این گفت و شنود مطرح شد.

در پایان این مراسم جمعی از شرکت کنندگان، در محل ساختمان پژوهشکده کیفیت و بهره وری حضور یافتند و این پژوهشکده به دست رییس سازمان ملی بهره وری افتتاح شد.

عکس: فاطمه تیو










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا