علی اصغر باقری

ارتباط 122 با 113 و انتظار از جناب مجری!!

از آنجا که رئیس جمهور برابر اصل 122 قانون اساسی در برابر ملّت مسئول است همه آحاد ملت نیز حق دارند مواضع و عملکرد رئیس جمهور را نسبت به وظایف قانونی مورد ارزیابی قرار داده و اگر خطایی را مشاهده کردند برابر اصل هشتم قانون اساسی عکس العمل لازم را از خود نشان دهند.

آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهور محترم در هفته وحدت در سخنرانی 14 /10/ 93 در نخستین کنفرانس اقتصاد ایران ضمن گلایه از اینکه اقتصاد ایران سیاسی است و بدون اشاره به اقتصاد مقاومتی و تلاشهایی که دولت در این زمینه داشته یا نداشته، با صحبتهای حاشیه ای همین برنامه و همایش اقتصادی را کاملاً سیاسی کرد!!؟

 اولاً ایشان ادعا کرد در این 36 سال پس از انقلاب اسلامی همه پرسی برگزار نشده و ایشان دلشان می خواهد چنین اتفاقی را ایجاد کنند!!

در اصل 59 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص همه پرسی چنین آمده: در مسائل‏ بسيار مهم‏ اقتصادي‏، سياسي‏، اجتماعي‏ و فرهنگي‏ ممكن‏ است‏ اعمال‏ قوه‏ مقننه‏ از راه‏ همه‏ پرسي‏ و مراجعه‏ مستقيم‏ به‏ آراء مردم‏ صورت‏ گيرد. در خواست‏ مراجعه‏ به‏ آراء عمومي‏ بايد به‏ تصويب‏ دو سوم‏ مجموع‏ نمايندگان‏ مجلس‏ برسد. همچنین در اصل 110 قانون اساسی فرمان همه پرسی از اختیارات و وظایف رهبری است.

اما شاید این انکار رئیس جمهور همانند انکار حادثه بزرگ غدیر خم باشد که بعضی چنین اتفاق عظیمی را منکر شده و مردم را منحرف کردند، اما آقای رئیس جمهور باید متوجه باشند این مثل برداشت 1/4 میلیارد دلار نیست که بتوان کتمان کرد بلکه بسیاری از کسانی که در همه پرسی جمهوری اسلامی ایران شرکت کردند حیّ و حاضرند و این اتفاق عظیم در اولین اصل قانون اساسی جمهوری اسلامی چنین آمده: حكومت‏ ايران‏ جمهوري‏ اسلامي‏ است‏ كه‏ ملت‏ ايران‏، بر اساس‏ اعتقاد ديرينه‏ اش‏ به‏ حكومت‏ حق‏ و عدل‏ قرآن‏، در پي‏ انقلاب‏ اسلامي‏ پيروزمند خود به‏ رهبري‏ مرجع عاليقدر تقليد آيت‏ الله‏ العظمي‏ امام‏ خميني‏، در همه‏ پرسي‏ دهم‏ و يازدهم‏ فروردين‏ ماه‏ يكهزار و سيصد و پنجاه‏ و هشت‏ هجري‏ شمسي‏ برابر با اول‏ و دوم‏ جمادي‏ الاولي‏ سال‏ يكهزار و سيصد و نود و نه‏ هجري‏ قمري‏ با اكثريت‏ %2/98 كليه‏ كساني‏ كه‏ حق‏ راي‏ داشتند، به‏ آن‏ راي‏ مثبت‏ داد.

 

دومین همه پرسی در جمهوری اسلامی ایران همه پرسی 11 آذر 1358 با موضوع تصویب قانون اساسی؛ و سومین همه پرسی در 4 اردیبهشت 1368 با موضوع بازنگری قانون اساسی است که در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده. اما جای بسی تأسف است کسی که در جایگاه مجری قانون اساسی است و منتقدان خود را به افرادی بی سواد و ... متهم می کند چنین نسیان یا جهلی داشته و هنوز مدّعی این است که اصول مربوط به دیگر قوا را که به نظرش زمین گذاشته شده را می خواهد اجرایی نماید!!؟

 

و اما این سخنان عجیب و غریب رئیس جمهور تهمت بزرگی است که به جمهوری اسلامی زده شده و می تواند دستمایه دشمنان جمهوری اسلامی قرار گیرد و چنین تهمت و دروغ شاخداری از قبیل تهمت تقلب در انتخابات در سال 1388 است که منجر به فتنه ای بزرگ گردید. اما شاید آقای رئیس جمهور چون این روزها در حال و هوای مذاکره با امریکا سیر می کنند ایران را با امریکا اشتباه گرفته اند چرا که تا کنون در طول عمر قریب به سیصد ساله امریکای جنایتکار تا کنون حتی یک همه پرسی سراسری در امریکا برگزار نشده است!! 

 مقصر اصلی در کاهش قیمت نفت کیست؟

اگر چه رئیس جمهور محترم در صحبت 23/10/93 در بوشهر عربستان و کویت را عامل اصلی کاهش قیمت نفت معرفی کرد اما شاید دقیقتر این باشد که این دو کشور بنا به دستور امریکا چنین حرکتی را که به ضرر خودشان است را اجرا کردند اما آن عامل اصلی که باعث شده امریکا چنین تصمیمی بگیرد چیزی جز عقب نشینی های اخیر دولت اعتدال در برابر دشمن نیست مشابه این در ابتدای دولت اصلاحات نیز اتفاق افتاد و نفت را به بشکه ای 8 دلار کشاند.  

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا