گزارش از امیرترقی نژاد

 

ننشست همفکری فعالان فرهنگی حوزه کتاب و کتابخوانی با موضوع "یزد،پایتخت کتاب ایران"در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

اسدالله شکرانه مدیر فرهنگسرای آذر یزدی با اشاره به اینکه یزد شهر فرهنگی و تاریخی در کشور محسوب می شود،اظهارداشت:این استان از صاحبان برجسته فکری ومشاهیر ارزشمندی بهره می برده که باید بیش از این به آنها توجه کرد.

وی گفت:بعد از ظهور اسلام تعاملات فرهنگی خاصی در این استان رواج داشته است که قابل تامل برای همه فعالان حوزه فرهنگی و پژوهشگران است.

وی مفاخر اندیشمندی همچون؛ایرج افشار،مهدی آذر یزدی و اسلامی ندوشن را از برجسته ترین فعالان یزدی حوزه کتاب نام برد و پیشنهاد داد که با همگاری میراث فرهنگی و دیگر نهاد های اجرایی موزه کتاب در یزد تاسیس شود.

وی برگزاری برخی نمایشگاههای کتاب در بافت تاریخی یزدو ترویج گپ و گفتگوهای خانوادگی در حوزه کتاب را برای ترویج فرهنگ کتاب در میان جامعه یزدی موثر دانست و در عین حال گفت که برنامه ریزان فرهنگی نیز باید توجه بیشتری به بافت سنتی و مدرن شهری داشته باشند.

این نویسنده همچنین خواهان توجه و مشارکت جدی مدیریت شهری در اجرای برنامه های فرهنگی شد و گفت:نگاه استانی باید باتوجه پیشینه و دیرینه فرهنگی استان تغییر یابد.

رقیه دوست فاطمی ها شاعر و فعال حوزه فرهنگی هم در این نشست پیشنهاد داد که یزد بعنوان شهر دوستدار کتاب در کشور معرفی شود.

وی که حائزرتبه های بین المللی در جشنواره های قصه گویی است،تصریح کرد:استان یزد با برند مهدی آذر یزدی که بعنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان محسوب می شود می تواندبا برنامه ریزی موثر در حوزه کودکان بخوبی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در سطح استان گستر ش دهد.

وی همچنین پیشنهاد داد که تمامی کتابخانه های استان یزد که با توجه به سرانه فیزیکی در سطح کشور سرآمد هستند ایستگاه کتابخوانی کودک با موضوع آذر یزدی را برپا نمایند.

سیده ربابه میرغیاثی از دیگر فعالان فرهنگی خواهان فعالیت های سازمان یافته و همه جانبه برای ترویج فرهنگ کتاب در میان خانواده های یزدی شد.

وی بااشاره به اینکه باید کتاب مورد ذائقه و نیاز خانواده ها آماده و تدوین شود،اظهار داشت:تا زمانیکه خانواده ها به مبحث کتاب اهمیت ندهند نمی توانیم ترویح مطالعه و فرهنگ کتابخوانی را در جامعه گسترش دهیم.

وی در عین حال پیشنهاد داد که برگزاری کارگاههای نویسندگی و جلسات نقد و بررسی می تواند در آماده نمودن زیرساختهای لازم برای حوزه کتاب موثر باشد.

این فعال فرهنگی همچنین با انتقاد از فضاهای تجاری و صنعتی استان یزد،گفت:پیوست فرهنگی متاسفانه زیاد در فضای تجاری و صنعتی استان یزد دیده نمی شود.

کاظم متولی از فعالان فرهنگی استان یزد که چند سالی است با همکاری یونسکو در روستاها و برخی شهر های کشور به اجرای برنامه های فرهنگی و آماده نمودن زیرساخت های حوزه کتاب پرداخته است در ابتدای سخنان خود این سوال را مطرح کرد که دارایی های استان یزد از حوزه کتاب چقدر است؟به گفته این فعال فرهنگی باید خانواده های یزدی را با حوزه کتاب آشتی داد.

متولی گفت:متاسفانه کتاب در سبد خانواده های یزدی جایگاهی آنچنانی ندارد،اما می توان با اجرای برخی برنامه های ابتکاری ،کتاب را با خانواده های یزدی آشتی داد.

وی در عین حال افزود:یزدیها از ضریب هوشی بالایی برخوردارهستند و گرنه 21 سال پیاپی رتبه اول کنکور از آن یزدی ها نبود.

وی گفت: باید تلاش کنیم به غیز از کتب در سی،کتاب های دیگر نیز در میان خانه ها یزدی ورود نماید.

وی همچنین خواهان برنامه ریزی،زمینه چینی  و یک چشم انداز در این حوزه شد و تاکید کرد که تشکل های غیر دولتی در حوزه کتاب باید ایجاد شوند.

دکتر مجید پویان استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه یزد هم خواهان استمرار جلسات هم اندیشی در حوزه کتاب شد.

وی بااشاره به اینکه باید فضای کتاب و کتابخوانی را باید برای خانواده های یزدی تلطیف نماییم،تصریح کرد:ایستگاههای سیار کتاب و کتاب خوانی می تواند در ترویج این کار فرهنگی بسیار موثر باشد.

وی خواهان فعال تر شدن مدیریت شهری در این حوزه شد و گفت:باید در سطح شهر نشانه های کتاب توسط مدیریت شهری جانمایی شود.

ارانه بسته های آموزشی،تجهیز و به روز کردن کتابخانه ها و فعال تر نمودن جلسات نقد و بررسی کتاب از دیگر پیشنهاد های این استاد دانشگاه یزد بود.

دکتر پویان همچنین بحث نذر کتاب را از دیگر اقدام های موثر دانست و گفت:یزد از سرمایه داران بزرگی بهر ه می برد که باید آنان در فعالیت خیر ی کتاب بیش از پیش قدم بردارند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه یزد ،کمک یک خیر به تولید و ترویج یک کتاب می تواند یک اقدام خداپسندانه باشد.

حسین مسرت پژوهشگر حوزه فرهنگ دیگر سخنران این مراسم بود.او بااشاره به اینکه سنگ نوشته های 12 هزار ساله کوه ارنان یزد،سابقه فرهنگی این استان را نشان می دهد،خواهان برگزاری جایزه سال کتاب یزد شد.

وی گفت:با برگزاری این جایزه سال می توان به بهترین کتاب یزدی جایزه نقدی داد و با خریداری کتاب های آن ،نویسندگان و تولید کنندگان کتاب را بیش از گذشته تشویق و ترغیب نمود.

این پژوهشگر برگزاری جمعه بازار کتاب در مکانی مانند میدان تاریخی خان یزد را پیشنهاد داد وافزود:این جمعه بازار می تواند مبادله کتاب های دست دوم میان عامه مردم باشد.

راه اندازی انجمن اهل قلم و تدوین دانشنامه یزد از موضوعاتی بود که حسین مسرت برای ترویج فرهنگ کتاب در یزد پیشنهاد داد.

محمدرضا کلان رییس اتحادیه تعاونی ناشران یزد گفت:برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی بایددرپارک های یزد در دستور کار قرارگیرد.

این فعال فرهنگی همچنین پیشنهاد داد که رشته های مرتبط با کتاب و چاپ نیز در مراکز علمی و دانشگاهی یزد تاسیس شود.

به گفته  کلان، با راه اندازی این رشته ها به طور حتم در مهیا شدن زیرساخت های لازم در حوزه کتاب و کتاب خوانی رنگ پررنگ تری به خود خواهد دید.

حسین کهفی نیز در این نشت همفکری تاکید کرد اولین قدم آماده نمودن زیر ساخت های لازم از سوی دستگاههای اجرایی است.وی با بیان اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیریت شهری نقش بسزایی در این امر دارند،خواهان حمایت از کارهای ابتکاری در حوزه کتاب شد.

وی پیشنهاد داد که شهرداری با تحویل زباله ،کتاب را بین خانواده های یزد اهداء نماید.

به گفته این فعال فرهنگی این کار باعث ورود کتاب در میان خانواده های یزدی می شود و از همه مهمتر کار خانه به خانه کتاب به آسانی صورت می گیرد.

فریبرز نواب اعظم از فعالان تشکل های غیر دولتی در حوزه کتاب که برنامه های موثری را درنقد و بررسی کتاب دنبال نموده است به بیان برخی مشکلات در این عرصه پرداخت.

وی گفت:باید تصویر زیبایی از کتاب را در میان کودکان و نوجوانان ارائه دهیم.به گفته وی متاسفانه المان های شهری  وحتی ورودی و خروجی یزد، نماد شاخصی از نشان های فرهنگی یزد به خود ندیده است.

نواب اعظم  در عین حال بااشاره به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی،پیشنهاد داد که به ارائه کتاب های صوتی توجه بیشتری شود.

احمد طالبی کارشناس ارشد جامعه شناسی هم دراین نشست با اشاره به برخی مشکلات اجتماعی یزد،این سوال را مطرح کرد که آیا با کتاب می توان این مشکلات را کاهش داد؟

وی بااشاره به اینکه رسانه ای همچون کتاب می تواند نقش موثری در کاهش آسیب های اجتماعی و ارتقاء شعور و آگاهی مردم داشته باشد،تصریح کرد:جامعه چند وجهی فرهنگی یزد نیازمند توجه جدی به حوزه کتاب است.

وی بااشاره به وجود برخی مهاجران بومی  و برخی مهاجرجان خارجی (افغانه و عراقی) در یزد،گفت:کتاب پل ارتباط فرهنگی محسوب می شود که می تواند درارتقاء شاخصه های شهر نشینی نقش جدی داشته باشد.

وی توجه به تولید کتاب هایی که با فرهنگ بومی و منطقه ای یزد تدوین می شوند را مورد تاکید قرار داد و گفت:باید بدنه جامعه با فرهنگ کتاب پیوند بخورند.گزارش از امیرترقی نژاد

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا