حسین غفوری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت شرایط آب و تشریح وضعیت کنونی بارندگی در استان یزد پرداخت و گفت: تاكنون در سال جاری شهر یزد، فقط 12 میلیمتر بارندگی داشته که نسبت به سال گذشته حدود50 درصد کاهش دارد و در ارتفاعات هم بارندگی در مقایسه با سال گذشته کمتر است. وی گفت: به عنوان مثال میزان بارندگی سال گذشته در شهر نیر 90 میلیمتر بوده که در سال جاری به 76 میلیمتر رسیده است و آنجا هم به شدت بارندگی ها کمتر شده است. غفوری از کمیود بارش ها در منطقه فخرآباد، بهادران و مهریز خبر داد و مجموع متوسط بارندگی استان را حدود 34 تا 35 میلیمتر دانست.

حسین غفوری اعلام کرد: بارندگی در مقایسه با سال گذشته کاهش چشمگیری دارد و اثرات منفی آن بر روی منابع آب زیرزمینی، چشمه و قنات ها نمایان می شود. وی بیشترین ضربه در خصوص کمبود بارش ها در استان را مربوط به روستاهایی دانست که تأمین آبشان معمولآ از قنات یا چاه های آبی است که در نزدیکی روستا قرار دارد.

غفوری خاطر نشان ساخت: این روستاها به شدت آب کم می آورند و در سال آینده بحران بزرگی را در رابطه با تأمین آب آنها خواهیم داشت که اگر وضعیت بارندگی به همین وضعیت باشد سال آینده حتماً باید صرفه جویی آب شرب را در دستور کار قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد درخصوص آخرین وضعیت انتقال آب به استان گفت: براساس سهمیه ای که وزارت نیرو مشخص می کند مشکل خاصی از لحاظ سهمیه آب خارج از استان نداریم و نگرانی مسئولین آب منطقه ای مربوط به تابستان آینده است که با توجه به عدم بارندگی ها معمولاً در تابستان 50 درصد از آب چاه استفاده می کنیم که طبیعتاً وقتی بارندگی کمتر باشد کیفیت آب چاه ها هم بدتر شده و هم در کیفیت و کمیت دچار مشکل می شویم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در رابطه با کیفیت و کمیت آب چاه های داخل شهر ابراز نگرانی کرد و تأکید نمود: به طور یقین به خاطر کیفیت و کمیت آب مشکل خواهیم داشت و باید تمام هم و غم خود را صرف انتقال آب خارج از حوضه استان کنیم و مسئولین نیز باید برای تأمین منابع مالی خط دوم پیگیری نمایند تا با محقق شدن خط دوم بخشی از مشکل تأمین آب حل شود.

حسین غفوری ابراز امیدواری کرد: اگر صرفه جویی در دستور کار قرار گیرد جیره بندی را نخواهیم داشت چون هیچ علاقه ای به جیره بندی آب نداریم مگر اینکه مصرف بالا رود و مجبور به جیره بندی شویم.

غفوری در پایان یادآور شد: مردم رعایت صرفه جویی را می کنند ولی ما موظفیم این موضوع را تکرار کنیم، صرفه جویی جزء فرهنگ مردم یزد است و باید باقی بماند تا اینکه بتوانیم از این شرایط بحران انشاءا... به خوبی عبور کنیم.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا