کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد ضمن تاکید بر اینکه از خرید هر نوع نمک با عنوان «صادراتی – صنعتی» خودداری شود توصیه کرد: از مصرف نمک دریا که فاقد ید کافی و دارای ناخالصی است خودداری شود همچنین به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده توجه شود

مهدیه سادات حاجی میرزاده کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان یزد در پاسخ به اینکه «نمک یددار تصفیه شده چیست و چرا باید فقط از این نوع نمک استفاده کنیم؟» تصریح کرد: نمک تصفیه نمکی است که در آن ناخالصی‌های نامحلول مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی‌های محلول مانند آهک، شن و ماسه طی فرآیندی در کارخانه حذف شده است، نمک خوراکی باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.

 

وی با اشاره به این مطلب که نگهداری و ذخیره نمودن نمک یددار به مدت طولانی (بیش از ۶ ماه) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود افزود: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی وتیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه نمود تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

 

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند و حتی مصرف مداوم آن در افراد سالم منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن می‌شود.

 

وی ضمن تاکید بر اینکه از خرید هر نوع نمک با عنوان «صادراتی - صنعتی» خودداری کنید توصیه کرد: از مصرف نمک دریا که فاقد ید کافی و دارای ناخالصی است خودداری شود همچنین به وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک یددار تصفیه شده توجه شود.

 

حاجی میرزاده عنوان کرد: خریداران نمک دقت کنند عبارت «نمک یددار تصفیه شده» برروی بسته بندی نمک درج شده باشد و از خرید هر گونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری شود.

 

وی هشدارداد: نمک باید به مقدار بسیار کم مصرف شود و‌‌ همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا