سیدعلی حسینی با حضور در نشست مشترک نمایندگان چاه های کشاورزی و مسئولان شهر مروست با مدیران آب منطقه ای یزد عنوان نمود: کنتور هوشمند بدون تبعیض و برای تمام چاه های عمده مالک و خرده مالک باید نصب گردد و در اجرای آن عدالت باید رعایت شود.

امام جمعه مروست خدمت نمودن به مردم و محرومین را از توفیقات الهی برشمرد و افزود: عبادت به جز خدمت خلق نیست و خدمت برای بندگان خدا ارزش بهترین عبادت ها را دارد.

وی ادامه داد: مسئولان باید به افراد محروم بیشتر توجه و برای حل مشکلات آنها پیش قدم شوند.

حسینی گفت: باید نسبت به مدیریت مصرف آب زودتر اقدام می شد اما هر وقت جلوی ضرر گرفته شود منفعت است، در گذشته با حفر چاه به عمق پنج متر آب استحصال می شد و امروزه باید چاهی به عمق هشتاد متر حفر شود  تا به آب دسترسی پیدا کنیم.

امام جمعه مروست مردم این شهر را مردمی رنج دیده و زحمت کش خواند و بیان کرد: هر پیشنهادی که از سوی مسئولان برای مصرف بهینه آب کشاورزی مطرح شود، مردم می پذیرند.

رئیس دادگاه عمومی مروست با اشاره به این مطلب که شبکه های آب شرب و بهداشت باید از هم جدا شود گفت: برنامه ریزی و اجرای چنین طرح هایی به عهده مسئولان می باشد اما بعضی از مسائل به دست مردم و با حمایت و همکاری مسئولان قابل اجرا است.

اکبر فلاح زاده یادآور شد: آبی که امروز ما از آن استفاده می کنیم از سهم نسل گذشته، نسل امروز و نسل آینده است و متأسفانه نسل امروز نه تنها از سهم نسل گذشته استفاده نموده بلکه از سهم نسل آینده هم نمی گذرد.

این مسئول ادامه داد: اگر با همین شیوه  از آبهای زیرزمینی استفاده شود کشاورزی از بین می رود و این کشاورزان هستند که زیان می بینند.

 در ادامه بخشدار مروست از در مدار قرار گرفتن پنجمین چاه آب آشامیدنی خبر داد و افزود: با برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی چاه های آب با کاهش آبدهی روبرو شده به طوری که سال گذشته آبدهي چاه آب شرب مروست 37 لیتر در ثانیه و اکنون به 7 لیتر در ثانیه رسيده است.

علیرضا فلاحتی بیان نمود: بهترین منطقه و بیشترین کشاورزی در شهرستان خاتم صورت می گیرد و به تبع آن بیشترین مصرف آب کشاورزی در این منطقه صورت می گیرد، بنابراین بیشترین صرفه جوئی را هم ما باید داشته باشیم.

 سپس رئیس جهاد کشاورزی مروست با ذکر سخنانی از مقام معظم رهبری یادآور شد: مدیریت آب برای جهاد اقتصادی، توسعه و شکوفائی اقتصادی مسئله ای اساسی است.

بهروز بشنه ای با اشاره به آیات قرآنی بیان نمود: آیات قرآنی به مدیریت صحیح آب تأکید دارد و از انسانها خواسته تا ضمن حفاظت از منابع آبی در مصرف درست و بهینه آن کوشا باشند چون کسانی که مصرف نادرست و اسراف گونه از نعمت های خداوندی را دارند از محبوبیت پروردگار بی نصیب می مانند.

این مسئول تأکید نمود: با اجرای سیستم های نوین آبیاری و کشت گیاهان کم آبخواه از اسراف آب جلوگیری مي شود  و ما در مدیریت مصرف آب  به هر روش علمی که بتوان مصرف بهینه داشت نیازمندیم.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای یزد مجموع منبع آبی در مروست را 337 منبع عنوان و بیان کرد: 69 حلقه چاه عمیق، 203 حلقه چاه نیمه عمیق، 49 رشته قنات و 16 دهنه چشمه در مروست وجود دارد.

محمدرضا حکیمی گفت: در شهرستان خاتم بيش از 98 درصد ازآب های زیرزمینی در بخش کشاورزی استفاده می شود و با برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی شاهد افت سطح آب، خشک شدن قنات ها، افزايش هزينه هاي استحصال آب، تغيير كيفيت، غيراقتصادي بودن كشاورزي بوده كه در نهايت با نشست زمین سفره آب زیرزمینی  از بین مي رود.

وی ابراز داشت: یکی از راه های مدیریت مصرف آب نصب کنتور هوشمند است و تمامی چاه ها باید مجهز به کنتور هوشمند شوند.
مدیر حفاظت و بهره برداری شرکت اعلام کرد: در شهر مروست 17 دستگاه کنتور هوشمند نصب، 26 قرارداد منعقد و 34  حلقه چاه جهت نصب کنتور هوشمند به پیمانکار معرفی شدند. حکیمی خاطر نشان نمود: با نصب کنتور هوشمند مدیریت مصرف آب کشاورزی به کشاورزان واگذار می شود و ما باید تلاش کنیم تا با همکاری مسئولین و کشاورزان ضمن حفاظت از منابع آب، اين موهبت الهي را براي خود، فرزندان و نسل هاي آينده حفظ نمائيم.

در پایان این نشست به سؤالات شرکت کنندگان پاسخ داده شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا