این روزها دانشگاهیان دانشگاه یزد که با خودروی شخصی خود از در دانش به  دانشگاه وارد می شوند، تابلوی دیجیتالی را مشاهده می کنند که به محض ورود، به آنان خوشامد می گوید.

مدیر امور فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه یزد درباره مکانیسم فنی این تابلو می گوید: تابلوی ال.ای.دی ورودی دانش توسط دوربینی که بر روی آن  نصب شده است توانایی تشخیص پلاک ماشین های ورودی به دانشگاه یزد با دقت حدود 95 درصد در روز و شب را داراست.

دکتر کیارش میزانیان می افزاید: سیستم تشخیص پلاک، تمامی پلاک های مربوط به خودروهای هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان را به محض ورود به دانشگاه تشخیص داده  و بر این اساس ورودشان را خوش آمد می گوید و مسیرهای مجاز برای تردد را به آنها نشان می دهد.

وی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه یزد با اشاره به تاکید رئیس دانشگاه یزد بر توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاه تصریح می کند که دکتر اولیا بر توسعه فناوری اطلاعات در دانشگاه یزد تاکید خاصی دارد به نحوی که وی معتقد است دانشگاه یزد بایستی علاوه بر قرار گرفتن در بین 10 دانشگاه برتر کشور، در حوزه فناوری اطلاعات نیز در بین 5 دانشگاه برتر کشور باشد.

 مدیر امور فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه یزد خاطرنشان می کند: در آینده ای نزدیک این سیستم را به پورتال دانشگاه متصل خواهیم کرد و هنگام ورود دانشجویان و هیأت علمی به دانشگاه، به آنها پیامک زده خواهد شد و کلاس های دانشجویان و هیأت علمی در آن روز اطلاع داده می شود و همچنین روابط عمومی دانشگاه نیز در پنل مربوط به خود و بر اساس مناسبت های مختلف اطلاع رسانی خواهد کرد.

دکتر کیارش میزانیان می گوید: در همین راستا، دسترسی را برای هیأت علمی در پورتال دانشگاه آماده کرده ایم تا بتوانند پلاک خودروهای شخصی خود را به این سامانه وارد نمایند و حتی این امکان داده شده که درصورت داشتن مهمان، پلاک مهمان خود را نیز در پرتال وارد کنند، تا هنگام ورود مهمانشان،  به وی خوش امد گفته شود و نیازی به مراجعه به انتظامات نداشته باشد.

وی ادامه می دهد:‌ این سیستم هیچ محدودیتی در تعداد تعریف پلاک ندارد، همچنین از نظر نمایش اطلاعات نیز محدودیتی وجود ندارد و هر گونه اطلاع مفیدی را می توان برای نمایش به آن اضافه کرد و در آینده نزدیک دمای هوا دانشگاه، و معرفی هفته های زوج و فرد آموزشی را نیز به آن اضافه خواهیم کرد.

مدیر امور فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه یزد می افزاید: ما از طریق این سیستم اطلاعات دقیقی از درصد ورودی دانشجویان، هیأت علمی و کارمندان به دست می آوریم که بر این اساس می توان میزان افزایش مراجعه کنندگان و وسایل نقلیه را بررسی کرده و برای ان برنامه ریزی کرد.

دکتر کیارش میزانیان در تشریح فعالیت های انجام شده برای اجرای این طرح می گوید: ما با دو نفر از دانشجویان فناوری اطلاعات در حال توسعه این سیستم هستیم و نزدیک به یک سال است که بر روی آن کار کرده ایم. امیدوارم این دانشجویان تجربه ای را که در دانشگاه کسب کرده اند، توسعه دهند و این محصول و محصولات مشابه را تجاری سازی کنند و دانشگاه یزد در راستای انجام رسالت خود، که ایجاد یک بستر کارآفرینی دانش بنیان است، موفق عمل کرده باشد.

مدیر امور فناوری اطلاعات و خدمات رایانه ای دانشگاه یزد می افزاید: تجهیزات سخت افزاری این سیستم شامل پایه، تابلو و دوربین نزدیک به 8 میلیون تومان برای دانشگاه هزینه داشته است، که با تجربه ای که بدست آوردیم و تغییراتی که خواهیم داد در سایر ورودی ها به ویژه ورودی کوثر که بر اساس طرح ترافیک جدید دانشگاه در نیمسال آینده به عنوان مسیر اصلی رفت و آمد مراجعان باشد، این هزینه کمتر از 5 میلیون تومان خواهد شد.

وی در پایان از تمامی هیأت علمی، دانشجویان و کارمندان درخواست می کند که با مراجعه به انتظامات دانشگاه، پلاک خودروی خود را ثبت کنند تا تعداد پلاکهایی که تشخیص داده نمی‌شوند و در پایگاه داده دانشگاه وجود ندارند، به حداقل برسد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا