مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در همايش مديريت اسناد گفت:پيشينه واقعي يزد را بايد در تركيبي از مصاديق فرهنگي و نمادهاي  تمدني جستجو كرد.

همايش دو روزه مديريت اسناد با حضور بيش از 200 نفر از مديران دستگاه هاي اجرايي استان و مسئولين حراست و اسناد ادارات و با تدريس اساتيد و مقامات برجسته سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در ابتداي اين همايش محمد رضا ملك ثابت مدير اين سازمان در استان به بيان اهداف برگزاري همايش پرداخت و گفت:

سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان به منظور دانش افزايي در حوزة مديريت اسناد و آرشيو، تقویت همكاري مراكز فعال در اجرای قانون و مقررات اسناد ملی ایران،آشنايي دستگاههاي اجرائي استان با تئوريهاي علمي مدیریت اسناد و آرشيو، فعال شدن مراكز علمي در زمينه تدوين تئوريهاي مدیریت اسناد و آرشيو، تشويق و تقدیر از دستگاه‌هايي که فعالیت های ارزنده و درخور تحسین داشته اند، ايجاد ارتباط بيشتر با ادارات در زمينه آموزش و بيان مقررات و ضوابط قانوني امحاء اسناد در دستگاه ها و تعيين تكليف و توجيه مديران ارشد و مسئولين حراست ادارات در خصوص نظارت دقيق تر بر حفظ اسناد اين همايش را برگزار كرد.

وي ادامه داد:

اسناد به عنوان بخشي از يادواره هاي مشترك مردم جهان، نقش مهمي در حفظ هويت ديني، ملي و فرهنگي گذشته، حال و آينده دارند، .بنابراين دست اندركاران سند را مي توان به معماران و پل سازاني تشبيه كرد كه گذشته را به آينده پيوند مي زنند و از اين رو آن دسته از تاليفات و پژوهش هاي تاريخي داراي ارزش و اعتبار است كه مستند به اسناد تاريخي باشد.

وي گفت:

نبايد فراموش كرد  اين يادواره ها بسيار آسيب پذيرند و بسياري از اسناد باارزش و منحصر به فرد و حتي مجموعه هاي كامل آرشيوي و كتابخانه ها در طول تاريخ بر اثر حوادث طبيعي يا فجايع انساني بويژه جنگلها، از ميان رفته اند ويا به دليل غفلت و فراموشي دولتها وصاحبانشان پاره يا فرسوده شده اند ودر چنان شرايط بدي نگهداري ميشوند كه هر لحظه امكان نابودي آنها وجود دارد .

وي ادامه داد:

بخش قابل توجهي از ميراث اسنادي در سطوح جهاني،  منطقه اي،  ملي و استاني به دلايلي مانند اسيدي شدن كاغذ، نوع چرم،  فيلم ونوارهاي مغناطيسي نور خورده، گرما، رطوبت و گرد غبار از بين رفته اند و حوادث و اتفاقات انساني در كنار عوامل طبيعي به كتابخانه ها و آرشيوها آسيب مي رساند.

مدير اسناد ملي استان گفت:

فقط در سايه اقدامات پيشگيرانه است كه مي توان در مقابل حوادث فيزيكي و شيميايي اسناد را سالم نگه داشت .

وي گفت:

سازمان اسناد وكتابخانه ملي استان يزد با هدف ترويج فرهنگ حفظ ونگهداري اسناد ادارات استان و اسناد  شخصي خانواده ها اقداماتي را براي آشنايي هر چه بيشتر برنامه ريزان استان، كارشناسان اسناد و بايگان هاي ادارات، پژوهشگران حوزه سند وصاحبان اسناد انجام داده است كه برگزاري اين كارگاه نيز در اين راستاست.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان در بخش ديگري از سخنان خود گفت:

اسناد؛  هويت ملي، ديني و فرهنگي ملتها را پاسداري كرده و حافظه ملي ما را تشكيل ميدهد.

وي ضمن انتقاد از توجه صرفاً شعاري به نمادهاي تمدني و غفلت از لايه هاي فرهنگي آن گفت:

 وقتي از پيشينه و هويت يزد بحث مي شود عموما به سراغ بناها، ساختمانها و چيزهايي مي روند كه به چشم مي آيد در حالي كه اينها فقط كالبد تمدن است، اما كمتر از روح اين تمدن  كه فرهنگ يزدي باشد سخن گفته مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه افزود:

يقيناً آن چيزي كه به اين كالبد بي جان روح مي دهد فرهنگ نهفته در رفتارهاي زنان و مردن پاك سرشت يزدي است كه براي بازيابي آن بايد به تحقيق پرداخت و معتبرترين ابزار در اين تحقيق را اسناد تشكيل مي دهد، اعم از اسناد مكتوب يا غير مكتوب و اسناد سينه ها و خاطره ها.

ملك ثابت گفت:

براي شناخت پيشينه واقعي يزد بايد همپاي بررسي و محافظت از بناهاي تاريخي دغدغه هويت فرهنگي را نيز داشت.

وي در ادامه به ذكر نمونه هايي از تلاش براي حفظ ظاهري بناها و بي اعتنايي به جلوه هاي فرهنگي در بافت تاريخي پرداخت و گفت:پيشينه واقعي يزد را بايد در تركيبي از مصاديق فرهنگي و نمادهاي تمدني جستجو كرد.

پژوهشگر متتخب همايش ملي حاميان نسخ خطي گقت:

اگر بتوانيم تمدن يزد را با فرهنگ يزد در هم بياميزيم، اين آن چيزي است كه ميهمانان فعلي و نسل هاي آينده درباره يزد بدان نياز دارند.

وي در ادامه از اختلاف نظر ها در خصوص دفن شهداء انتقاد كرد و گفت:

اگر تدبير و همدلي در كارها باشد مي توان هم به اهداف ملي و هم به اهداف انقلابي در كنار هم و با بهترين شكل ممكن رسيد، بدون آنكه يكي مخل ديگري باشد، اما اگر وحدت كلمه و وفاق و همدلي در بين مسئولان و كارشناسان نباشد سالها مي گذرد ولي داستان بافت تاريخي همچنان بلاتكليف است، سرنوشت سازه اي بزرگ در قالب پروژه ملي در بلوار بسيج نامعلوم است، برنامه اي براي ساماندهي ميرچخماق ارائه نمي شود و ....

وي افزود:

چنانچه به يك توريست خارجي كه پا به مناطق تاريخي استان مينهد بگوييم  از يزد با سابقه تمدني بيش از 1000سال و شهر قنات و قنوت و قناعت چه ديدي شايد غير از لذت قدم زدن در بافت تاريخي، از مظاهر فرهنگي چيزي جز ديدن كودكان افغاني و زنان بزك كرده در بافت تاريخي چيز ديگري بيان نكند، كه اين مظاهر هيچ سنخيتي با فرهنگ گذشته اين استان اعم از پاكي و نظافت و عفت زنان يزدي و روحيه ايثار و فداكاري و مهرباني مردانش ندارد و  امروز آن چيزي كه مي تواند استان يزد را در ميان ساير شهرهاي تاريخي جهان متمايز كند علاوه بر نمادهاي تمدني مانند ميدان اميرچخماق  حفظ مظاهر فرهنگي از قبيل مقيدات ديني، دست پاكي، ايثار و حتي شهادت طلبي براي حراست از ميهن، همنوعان و ارزشهاي اسلامي است.

وي ادامه داد:

در برخي دوره هاي تاريخي ايثارگري مردمان اين استان در قالب ساخت آب انبارها، سقاخانه ها، حمام، ساباط،  سكوهاي كنار خانه ها، كمك به زلزله زدگان و سيل زدگان ديگر استانها جلوه گر مي شد و در زماني كه ديوانه اي هوس حمله به اين كشور به سرش زد ايثارگرترين مردمان اين ديار كه ميراث دار خوبي هاي گذشتگان ما بودند در صحنه حاضر شدند و تكليف دشمن را يكسره كردند.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان يزد در ادامه افزود:

آن كساني كه اين حماسه ها را آفريدند عصاره همه فضائل يزدي و مهمترين بخش از هويت اين ملت را تشكيل ميدهند كه جاي آن دارد اكنون كه در كنار مهمترين نقطه شهر از نظر مركزيت و مظهر تمدن استان يعني اميرچخماق به خاك سپرده شده اند مزار آنها به بهترين و زيباترين شكل ممكن و با رعايت هارموني بافت تاريخي به يك المان زنده فرهنگي و تابلوي باشكوهي از هنرمندي و ظرافت و قدرشناسي يزدي تبديل شود.

وي ادامه داد:

دفن پيكر امام زادگان و پاكان و نيكان در كنار بناهاي تاريخي يزد بويژه حسينيه ها يك امر عادي بوده است، از اين رو خاكسپاري ابدان مطهر شهيدان در وسط حسينيه امير چخماق به گونه اي كه آسيبي به حفظ بنا وارد نكند، نه تنها امر تازه اي نيست بلكه مي تواند آنجا را به بهترين نقطه فرهنگي يزد و محلي براي حضور يزدي ها و نه فقط افغاني ها تبديل كند.

ملك ثابت گفت:

در صورت همدلي مردم و تدبير مسئولان اينجا ميتواند به كانون جوشش فضائل انساني تبديل شود و به بركت حضور شهيدان، كرامت هاي باطني يزدي ها يكبار ديگر ظهور كند.

وي ادامه داد:

با برنامه ريزي دقيق در راستاي جذب توريست فرهنگي از اين نقطه مي شود تاريخ سراسر حماسه و مظلوميت در عين اقتدار ايران بويژه در دوران باشكوه دفاع مقدس را به مردمان آزاده جهان معرفي كرد.

وي گفت:

 در پيشرفته ترين كشورهاي دنيا از جمله فرانسه-به عنوان مهد تمدن غرب ميدان مركزي شهر با به اسم"سربازگمنام"نامگذاري شده است و آنها اين كار را تجليل از ايثار ملي ميدانند و نه تجليل از فرد.

وي خاطر نشان كرد:

هدف ما از نگهداري اين اسناد در واقع حفظ فضيلت گذشتگان است و بايد تلاش كنيم تا با تركيب نمادهاي فرهنگي و تمدني در شهرمان فرهنگ واقعي يزد را ارائه دهيم و در صورتي كه چنين نباشد؛ برخي از دستكاري هاي فاحش در بافت قديمي شهر از جمله يال هاي ايجاد شده در دو طرف ميدان اميرچخماق  كه نشانگر عدم اتحاد و همدلي مسئولين در گذشته است خود به اندازه كافي گوياي دستكاري در بافت تاريخي است.

وي گفت:

ميتوانيم با الهام از شهيدان و در سايه اتحاد و همدلي به معناي واقعي و برنامه ريزي و تدبير،  شهري متمايز داشته باشيم.

مدير اسناد و كتابخانه ملي استان در ادامه از اهميت دادن دولت هاي غربي به خصوص آمريكا- با تمدن كمتر از 400 سال- به حفظ اسناد ملي و كم توجهي حاكمان قاجار و پهلوي به آرشيو ملي-با وجود سابقه بيش از 2500سال حكمراني و مديريت و برنامه ريزي سخن گفت و افزود:

متاسفانه يكي از نمونه هاي بي اعتنايي و عدم همدلي اين است كه مهمترين مركز نگهداري اسناد و تمدن اين كشور در استان در نامناسب ترين نقطه شهر قرار دارد.

وي از كشف و انتقال بيش از 50 گوني از اسناد تاريخي  به سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان مربوط به دوران پهلوي اول و دوم  از محل پاركينگ جنب ساعت مسجد جامع يزد در يك ماه گذشته  خبر داد و گفت:از كليه دستگاه هايي كه ميتوانند مكاني را براي انتقال موقت اسناد در اختيار ما قرار دهند انتظار داريم كه در راه حفظ اين اسناد همكاري نمايند.

مدير مركز يزد ادامه داد:

از ادارات استان انتظار است تا از امحاء خلاف قانون اسناد دولتي بدون هماهنگي با سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان خودداري كرده و قوانين اسناد ملي ايران را جدي بگيرند.

وي در ادامه از دستگاه هاي برتر  در همكاري براي تعيين تكليف اسنادشان توسط سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان  تشكر كرد و افزود:

مجموعه هاي نمايشگاهي از اسناد يزد با موضوعات مختلف در سازمان فراهم شده است كه ادارات مي توانند در مناسبت هاي مختلف براي افزايش آگاهي تاريخي مردم و پي بردن به اهميت حفظ سند از آنها استفاده كنند.

وي ادامه داد:

چنانچه برخي از نسخ خطي كتابها يا اسناد تاريخي در ادارات دولتي نگهداري مي شود انتظار است اين ها را براي نگهداري در مهمترين مرجع نگهداري اسناد در اختيار اين سازمان قرار دهند و يا دست كم جهت عكسبرداري تحويل دهند و اصل نسخه را بگيرند.

مدير اسناد ملي استان  در پايان گزارشي از آخرين وضعيت آرشيو ملي استان از حيث تعداد اسناد موجود، طبقه بندي، سيستم رسا، ارزيابي اسناد دستگاه ها در 9ماهه ابتداي سال و ...ارائه داد.

گفتني است در اين همايش دو روزه معاون اسناد ملي كشور،  مدير كل حراست سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران و دو تن از مديران كل مباحث علمي خود را در قالب كارگاه هاي اموزشي اسناد ارائه دادند كه مورد استقبال شركت كنندگان قرار گرفت.

برگزاري نمايشگاه گزيده هاي اسناد استان يزد، مصاحبه مدير اسناد و كتابخانه ملي استان با رسانه هاي گروهي،  تحويل بسته فرهنگي و كتاب" قوانين و مقررات اسناد ملي" و لوح فشرده از محتواي كارگاه ها و پيوست ها از ديگر برنامه هاي اين همايش بود.

در پايان اين همايش با اهداء لوح تقدير به كارشناسان و مديران 7 دستگاه برتر استان در زمينه همكاري در تعيين تكليف اسناد ادارات در سال 92 تشكر و قدرداني گرديد. 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا