کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر اینکه اگر کودکان به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند شانس ابتلا آن‌ها به بیماری‌ها در بزرگسالی کاهش می‌یابد گفت: مهدهای کودک که بیشتر اوقات روز کودکان در آن‌ها سپری می‌شود نقش بسیار مهمی در ذائقه سازی و عادت دادن کودکان به غذا‌ها و تنقلات کم نمک دارند.

مهدیه سادات حاجی میرزاده کارشناس تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص ضرورت کاهش مصرف نمک در مهد‌های کودک تصریح کرد: در حال حاضر مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر بیشتر از مقدار توصیه شده در روز است.

وی با بیان این که یکی از مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد نمک عادت کردن ذائقه افراد به غذای پرنمک است ادامه داد: مصرف زیاد نمک خطر فشار خون بالا، سکته مغزی، ابتلا به سرطان معده و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد.

حاجی میرزاده با تاکید بر اینکه اگر کودکان به مصرف غذاهای کم نمک عادت کنند شانس ابتلا آن‌ها به این بیماری‌ها در بزرگسالی کاهش می‌یابد گفت: مهدهای کودک که بیشتر اوقات روز کودکان در آن‌ها سپری می‌شود نقش بسیار مهمی در ذائقه سازی و عادت دادن کودکان به غذا‌ها و تنقلات کم نمک دارند.

وی با اشاره به عوامل موثر در شکل گیری عادات غذایی کودکان تصریح کرد: عادات غذایی در دوران کودکی به ویژه سنین ۵-۲ سالگی شکل می‌گیرد و با توجه به اینکه سلیقه‌های غذایی در این دوران پایه گذاری شده و تا سال‌ها پایدار می‌ماند، بنابراین عادات غذایی سالم را باید از دوران کودکی پایه ریزی نمود.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: تغذیه صحیح در دوران کودکی نقش مهمی در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های سنین بزرگسالی مانند فشار خون بالا، چاقی، پوکی استخوان، بالا بودن کلسترول خون و بیماری‌های قلبی – عروقی دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه نمک از طرق مختلف مانند مراحل تهیه و پخت غذا، مصرف انواع سوپ‌های آماده، انواع شور‌ها، ترشی‌ها و کنسرو‌ها، مصرف سوسیس، کالباس، همبرگر و پیتزا، سیب زمینی سرخ کرده، تنقلات شور مانند چیپس و فرآورده‌های غلات حجیم شده دریافت می‌شود ، بنابراین می‌توان با کاهش مصرف نمک در مراحل پخت و مصرف غذا، کاهش مصرف مواد غذایی و غذاهای شور مانندانواع شور‌ها، ترشی‌ها، فست فود‌ها و انواع سس‌ها انتخاب میان وعده‌های غذایی سالم وکم نمک، استفاده نکردن از نمکدان در هنگام صرف غذا دریافت نمک را کاهش داد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا