پنجم بهمن ماه دانشگاه آزاد اسلامی یزد نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با شرکت های فعال در حوزه تولید نرم افزارهای آزاد را برگزار می کند .

به گزارش خبرنگار پژوهشی دانشگاه محمدرضا اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد در مصاحبه ای اختصاصی گفت : دانشگاه آزاد اسلامی یزد در تاریخ پنجم بهمن ماه نود و سه نشست هم اندیشی اساتید دانشگاه با شرکت های فعال در حوزه نرم افزارهای آزاد را به منظور تعریف و هدایت پروژه‌های دانشجویی (اعم از کارشناسی و تحصیلات تکمیلی) به حوزه نرم‌افزارهای آزاد تعریف طرح‌های مشترک برون دانشگاهی در حوزه نرم‌افزارهای آزاد،ایجاد فضای همکاری و هم‌افزایی در تکمیل و توسعه پروژه‌های مهم نرم‌افزاری آزاد،تربیت نیروی کارآمد و باتجربه از طریق تشویق دانشجویان به ورود به عرصه نرم‌افزارهای آزاد،اشاعه فرهنگ استفاده از نرم‌افزارهای آزاد در سطح جامعه (همسو با برنامه‌ها و سیاست‌های نظام در مهاجرت به FLOSS) برگزار می کند.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مورد ماهیت نرم افزارهای آزاد گفت : تا چندی پیش قریب به اتفاق فضای دنیای نرم‌افزار در اختیار نرم‌افزارهای مالکانه (Proprietary)بود. این موضوع منجر به آن شده بود که تکمیل و توسعه یک نرم‌افزار به دلیل در دسترس نبودن کد منبع آن صرفاً در انحصار صاحب نرم‌افزار باشد.آمار نشان می‌دهد طی چند دهه گذشته گرایش کشورهای مختلف به سمت نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز (FLOSS) شتاب قابل توجهی گرفته است؛ چرا که در این عرصه فضای همکاری و هم‌افزایی در تکمیل و توسعه یک نرم‌افزار با انتشار عمومی کد منبع آن شکل می‌گیرد و این امر در نهایت به سود همه خواهد بود. بدیهی است که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی چند سال اخیر دولت طی بخشنامه‌های متعدد الزام کلیه دستگاهها برای تدوین برنامه مهاجرت بسترهای فناوری اطلاعات خود به FLOSSرا ابلاغ نموده است. تسهیل و تسریع این روند نیازمند همکاری بیشتر دانشگاه با صنعت ITمی‌باشد که پایان‌نامه‌های دانشجویی ـ به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی ـ می‌تواند بستر مناسبی برای این همکاری باشد. در همین راستا انشاا... دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد میزبان «نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه با شرکت‌های فعال در حوزه نرم‌افزارهای آزاد (FLOSS)» خواهد بود.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا