سخنرانی علمی علی وکیلیان، محقق ایرانی تبار دانشگاه ماساچوست آمریکا به همت حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه یزد در ساختمان فنی2 دانشگاه یزد برگزار شد.

علی وکیلیان، محقق دانشگاه ماساچوست آمریکا با اشاره به تعریف الگوریتم ها گفت: معمولاً برای حل یک مسأله، روش‌ها و الگوریتم‌های گوناگونی وجود دارد؛ یک الگوریتم ممکن است عمل مورد نظر را با دستورهای مختلف در مدت زمان و یا کار کمتر یا بیشتری نسبت به الگوریتم دیگر انجام دهد.

وی افزود: به همین دلیل، انتخاب الگوریتم مناسب و کارا اهمیت زیادی در موفق بودن و کارایی برنامه رایانه‌ای دارد. الگوریتم‌ها به عنوان یک فناوری مطرح هستند و دانشمندان آنها را طراحی، تحلیل، و مطالعه می‌کنند. 

علی وکیلیان خاطرنشان کرد: در طراحی الگوریتم‌ها مباحثی همچون پیچیدگی زمانی، بازگشتی، روش تقسیم و غلبه، روش حریصانه، روش برنامه سازی پویا، تکنیک عقب‌گرد، نظریه P و NP تدریس می‌شود.

محقق دانشگاه ماساچوست آمریکا تصریح کرد: الگوریتم ها بسیاری از کاربردهای مناسب در زندگی ما دارد اما با توجه به اینکه هر چیزی ممکن است فرصت و تهدید به حساب آید ما در زمینه الگوریتم ها نیز این تهدیدها را می بینیم.

علی وکیلیان خاطرنشان کرد:‌ ما در طراحی الگوریتم می دانیم که اگر بخواهیم تمامی مشکلات را حل کنیم امکانپذیر نیست اما می توان زمان و حافطه را در ان داشته باشیم که می توانیم برخی مواقع با کاهش دقت الگوریتم کارآیی ان را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: برای حل مسائل داده های بزرگ باید یک کاری را تصادفی انجام داده و به عنوان نمونه یک چیزی را برداریم و روی آن کار کنیم که المن سمپلینگ نمونه ای از آن است که براساس آن می توان به اطلاعات مناسبی در رابطه با الگوریتم ها دست پیدا کنیم و مسائل را حل نماییم.

محقق دانشگاه ماساچوست آمریکا تصریح کرد: یکی از کارهای مهم در الگوریتم ها سمپلینگ است که می توان از این طریق بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

شایان ذکر است این محقق ایرانی تبار پیش از برنامه سخنرانی خود در دیداری صمیمانه با رییس و معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد برخی از دستاوردهای علمی و تلاش های تحقیقاتی خود در این زمینه را تشریح کرد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا