نشست اعضای هیات علمی دانشگاه یزد با موضوع "بررسی و تحلیل مساله هسته ای ایران" به همت انجمن اسلامی استادان دانشگاه یزد روز گذشته در سالن شهید صدوقی یزد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر سید محمد موسوی نژاد ،مسؤول سیاسی انجمن اسلامی استادان دانشگاه یزد ضمن خوش امدگویی بیان کرد این اولین نشست اعضای هیات علمی با موضوعات سیاسی است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

دکترسید محسن میرحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه یزد در این مراسم با اشاره به روند هسته ای شدن ایران گفت: پرونده هسته ای ایران بزرگترین و مهمترین پرونده دیپلماتیک، سیاسی و امنیتی در طول تاریخ کشور ایران است که دولت جدید نیز به ورود دانشگاهیان به این امر تاکید کرده است.

وی افزود: از سال 1335 بحث هسته ای بنیان گذاشته شده است که وجود انقلاب اسلامی به این مخالفت ها نیز ادامه داده و روز به روز این مخالفت ها با گسترش جهانی اسلام افزایش پیدا کرده است و از سال 50 نیز قراردادهایی با کشورهایی همچون انگلیس، آلمان و کانادا بستیم که به مرور زمان برخی از انها به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف و آرمانخواهی انقلاب اسلامی بحث هسته ای شدن ایران تحت الشعاع قرار می گیرد و کشورهای غربی نیز اجرای موافقت نامه ها و تعهدات خود را به حالت تعلیق دراوردند.

دکترسید محسن میرحسینی تصریح کرد:‌ برنامه هسته ای در دولت های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بوده است به نحوی که در دولت سازندگی و آقای هاشمی رفسنجانی روند هسته ای شدن ایران مجددا آغاز شد اما بحث جدی در این راستا به وجود نیامد.

وی ادامه داد:‌ در دوران اصلاحات تنش زدایی ایران به نحو چشمگیری افزایش پیدا می کند به نحوی که خاتمی سیاست خود را ائتلاف با کشورهای اروپایی در مقابل آمریکا قرار می دهد و در دوران خود نیز از رسیدن پرونده ایران به شورای امنیت جلوگیری می کند.

عضو هیات علمی دانشگاه یزد تصریح کرد: در دولت نهم و دهم با توجه به اولویت ها تنش ها به نحوی افزایش پیدا کرد به نحوی که پرونده ایران به شورای امنیت رفت و تحریم های متعددی نیز بر کشور ما تحمیل شد.

دکترسید محسن میرحسینی گفت: ما با وجود مشکلات فراوان در دولت روحانی توانستیم پس از ده سال به توافق هسته ای دست پیدا کنیم و برخی اموال بلوکه شده را پس بگیریم و از ادامه تحریم ها جلوگیری نماییم که این امر بسیار مناسب بود.

وی با اشاره به دستاوردهای مذاکرات هسته ای در دولت جدید گفت: پذیرش تداوم برنامه هسته ای ایران، کم رنگ شدن و از بین رفتن ایران هراسی، کاهش و حذف تدریجی تحریم ها، خشم مقامات اسرائیلی، هجوم سرمایه داران غربی از جمله این دستاوردها بود.

شایان  ذکر است در پایان این نشست اعضای هیات علمی به بیان دیدگاه ها و پرسش های خود در این رابطه پرداختند و مقرر شد تا در خصوص اهانت به پیامبر اکرم (ص) نیز بیانیه ای را منتشر نمایند.

 

عکس: فاطمه تیو

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا