استاندار يزد با بيان اين موضوع كه " در ساخت برخي از پروژه هاي مسكن مهر، ايجاد زيرساختهاي لازم از ابتدا در نظر گرفته نشده و فرايند زندگي ديده نشده است" خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد در برخي موارد، هدف تنها نشان دادن ظاهر امر و آنچه در چشم می‌آید بوده و نه آنچه که باید باشد و به همین دلیل برخی از این واحدهای مسکن مهر خدمات و زيرساختهاي لازم فرهنگی، آموزشی و تفریحی را ندارند.

به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد،" سيد محمد ميرمحمدي" ظهر دوشنبه 6 بهمن ماه در جلسه شوراي مسكن استان كه با حضور"مهرآبادي" قائم مقام وزير راه و شهرسازي و اعضاء شورا در سالن زنده ياد حميديا و با هدف بررسي وضعيت پروژه هاي مسكن مهر استان برگزار شد، ضمن تشكر از تلاشها و حمايتهاي وزارت راه و شهرسازي در مبحث مسكن مهر استان گفت: بايد همه همت بر رفع مشكل مردمي قرار گيرد كه براي تهيه مسكن به اين طرح روي آورده اند و در جهت جلب رضایت کسانی که سالها در انتظار مسکن هستند كوشيد تا زمينه حل اين مشكل و تكميل اين پروژه فراهم گردد.
استاندار يزد با بيان اين نكته كه " ظرفیتهای لازم برای این سطح و حجم کار و اجراي اين پروژه آماده نشده بود" تاكيد كرد: دليل بسياري از اين مشكلات، همين امر است و امروز شاهديم كه بعضی واحدهای ساخته شده به دلیل عدم نظارت یا عدم طراحی صحیح با مشکل مواجه است.
وي افزود: برخي مشكلات به دليل تغییر نرخ ارز رخ داد و همچنين یک سری کمبود ظرفیتهای فنی و توانمندی های لازم اجرای کار نيز مزيد بر علت شد و همچنين عجله برخي افراد برای مسکن دار شدن نيز يكي ديگر از مشكلات بود، منتهي اكنون بايد به راه حلي برسيم تا مشكل مردم حل شود.
ميرمحمدي ادامه داد: تعاونی مسکني که قرار بوده مسکن را به اعضا با 25 میلیون تومان تحویل دهد، حال به دلايلي اين مبلغ را به 30 ميليون تومان افزايش داده و مردم توان پرداخت اين مابه التفاوت قيمت را ندارند و هيئات مديره نيز پيمانكار قبل را خلع يد كرده و پيمانكار جديد با قيمتهاي افزايش يافته جديد وارد كار شده و حال بايد بررسي كرد كه با اين وضعيت كدام مرحله از كار ايراد داشته است.
وي افزود: اتفاقي كه افتاده اين است كه قیمت مسکن افزايش يافته ولی توان خرید مردم در اين حد ارتقاء نيافته است و اين مشكل اساسي در راه كسانيست كه براي مسكن دار شدن در اين طرح ثبت نام كرده و اكنون با اين وضعيت مواجه شده اند و راهي به جز حل اين معادله براي رفع مشكل موجود نيست.
رييس شوراي مسكن استان با بيان اين موضوع كه " در ساخت برخي از پروژه هاي مسكن مهر، ايجاد زيرساختهاي لازم از ابتدا در نظر گرفته نشده و فرايند زندگي ديده نشده است" خاطر نشان كرد: به نظر مي رسد در برخي موارد، هدف تنها نشان دادن ظاهر امر و آنچه در چشم می‌آید بوده و نه آنچه که باید باشد و به همین دلیل برخی از این واحدهای مسکن مهر خدمات و زيرساختهاي لازم فرهنگی، آموزشی و تفریحی را ندارند و بحث ايجاد زیرساخت ها که اصلی ترین بعد قضیه هست و باید از اول پیش بینی مي شد ناديده انگاشته شده چرا كه در چنين پروژه هايي تا زیرساخت آماده نباشد اصولاً نبايد كار را آغاز كرد که به مانند امروز شاهد مشکلات فاضلاب، آب ، برق، نداشتن مسجد و کتابخانه و همه آنچه براي يك مجتمع مسكوني نیاز است باشيم.
وي خاطر نشان كرد: در خصوص مسكن مهر استان بايد دو موضوع را در نظر گرفت و در جهت حل آن كوشيد ، اول مشكل مردمي كه متقاضي خريد مسكن هستند و در اين مدت قدرت خريدشان كاهش داشته اما قيمتها افزايش پيدا كرده و بايد اين شكاف و مابه التفاوت از طریق پرداخت یارانه یا بخشودگی درصدی يا پرداخت تسهيلات و یا کمک خیرین برطرف شود و دوم بحث خدمات دهي مناسب به واحدهايي است كه مردم اكنون در آن ساكن هستند.
ميرمحمدي با بيان اين امر كه " محور كار بايد حل مشكلات مردم باشد و همه بايد دست به دست هم دهيم تا به هر طريق ممكن اين مشكلات بر طرف گردد" تصريح كرد: بايد مجموعه مسائل و مشكلات موجود دسته بندی، احصاء و اولویت بندی شود و مورد به مورد حل و فصل گردد و اين امر در استان يزد با توجه به هماهنگی و همدلی بسیار شایسته‌ای كه بين مديران موجود است ، دور از دسترس نيست .
استاندار يزد در پايان ابراز اميدواري نمود تا تدبيري از سوي وزارت راه و شهرسازي اتخاذ شود تا مبالغ مورد نياز براي تكميل پروژه هاي مسكن مهر استان در بودجه امسال ديده شود و مشكلات موجود حل و فصل گردد.
همچنين در اين جلسه "سيد رضا سيد حسيني" خواستار ارائه گزارش و آمار شفاف، دقيق و واقعي از وضعيت مسكن مهر شهرستانها براي تصميم گيري مناسب در اين خصوص شد و گفت: مسكن مهر، اتفاقي است كه رخ داده و همه بايد كمك كنيم تا به گونه اي به سرانجام برسد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار يزد در ادامه گفت: بايد همه مشکلات موجود چه در خصوص واحدهايي كه به مردم تحويل داده شده و چه در مورد واحدهايي كه مردم متقاضي آن هستند بيان شود و همه دستگاه ها مسئوليت خود را در اين خصوص بپذيرند.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا