به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد آسیاب آبی کوشکنو با اعتباری بالغ بر 2300 میلیون ریال مرمت و بازسازی شد.

مهندس ذاکری نیا معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر گفت: تعمیرات اساسی آسیاب توسط مالک و با مساعدت این اداره کل در تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز انجام شده است. از جمله اقدامات صورت گرفته در خصوص مرمت این بنا می توان به احیای مجدد، بیرون بردن آوار، بازکردن نورگیرها، برق کشی، آجرکاری پلکان و مقاوم سازی سقف و بدنه اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص ویژگیهای این اثر گفت: بنای این آسیاب متعلق به دوران متاخر اسلامی(صفویه تا قاجار ) می باشد که در عمق 22 متری از سطح زمین قراردارد و دارای سه بخش دستکند شامل انباری، کارگاهی و تنوره می باشد. این بنا یکی از آسیابهای ارزشمند استان است و حجم بالای دستکندها و تنوره آسیاب نسبت به نمونه های مشابه قابل توجه بوده است.

این آسیاب از طریق قنات زارچ تغذیه می شده که در حال حاضر این قنات فعال و یکی از قناتهای ارائه شده در پرونده ارسالی به یونسکو و در پرونده فهرست جهانی قرار خواهد گرفت.

شایان ذکر است این آسیاب در تاریخ 93/6/12 و به شماره 31098 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا