طرح کنترل توان راکتیو پست‌های فوق توزیع با استفاده از پایانه‌های راه دور (RTU) ‌برای اولین بار در شرکت برق منطقه‌ای یزد اجرا شد.

طرح کنترل توان راکتیو پست‌های فوق توزیع با استفاده از پایانه‌های راه دور (RTU) ‌برای اولین بار در شرکت برق منطقه‌ای یزد اجرا شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت برق منطقه‌ای یزد، حمید دهقانی مجری این طرح با اشاره به این‌که کنترل بار راکتیو پست‌های فوق‌توزیع به ‌طور معمول توسط رله‌ی کنترل توان راکتیو (VCR) انجام می‌شود که استفاده از آن برای کنترل و جبران‌سازی توان راکتیو و اصلاح ضریب قدرت معایبی دارد؛ مهم‌ترین معایب آن را حساسیت رله VCR بر مبنای ضریب قدرت دانست و افزود: در زمان بهره‌برداری و به‌خصوص در مواقع کم باری ترانسفورماتورهای قدرت عملکرد صحیحی در به مدار آوردن پله‌های بانک خازنی و جبران کامل بار راکتیو ندارند.

مجري این طرح در ادامه بيان داشت: برای رفع معایب ذکرشده، طرح استفاده‌ از قابلیت‌های پایانه‌های راه دور (RTU) ارائه شده است که این تجهیز در حال حاضر در پست‌های فوق توزیع به‌عنوان بخشی از سیستم ارسال اطلاعات به مرکز دیسپاچینگ (اسکادا) استفاده می‌شود.

مهندس دهقاني از اجراي اين طرح به عنوان الگو در پست‌های فوق توزیع جهان‌آباد و تفت مربوط به شرکت برق منطقه‌ای یزد خبر داد كه در یک سال گذشته، عملکرد مطلوبی در کنترل و جبران‌سازی کامل توان راکتیو پست‌های مذکور به همراه داشته است.

شایان ‌ذکر است مهم‌ترین مزایای این طرح، جبران‌سازی کامل توان راکتیو، بهینه‌سازی روش تشخیص مگاوار، عملکرد خودکار بانک خازن مطابق نیازهای مختلف و اقتضای شرایط بهره‌برداری، کاهش حجم کابل‌کشی و سیم‌بندی تابلوی کنترل و امکان ایجاد شرایط منطقی دلخواه به‌صورت نرم‌افزاری است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا