به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد مدرسه امام واقع در شهرستان تفت در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان تفت، بخش مرکزي، ميدان امام، خيابان ساحلي واقع گردیده و باتوجه به سبک معماری و شواهد دیگر، تاسیس بنا متعلق به دوره اواخر قاجار و پهلوي اول می باشد و با توجه به نزديكي بنا به مجموعه امام ( شاه ولي ) وجه تسميه امام براي بنا به كاربرده می شود.

پلان بنا چهار ضلعي است و ورودي آن در قسمت شمال بنا مي باشد ساختمان كلاس ها در جبهه جنوبي ساختمان قرار گرفته اند پس از ورودي اصلي حياطي بسيار بزرگ قرار گرفته كه وجود درختان مختلف سرسبزي خاصي به مدرسه داده است و وسط آن يك حوض كوچك قرار دارد. درضلع شرقي ساختمان محلي براي آبخوري دانش آموزان ايجاد شده و در ضلع غربي تنها به كاشت درخت و فضاي سبز بسنده شده است ضلع جنوب كه بخش اصلي ساختمان است به صورت يك پيش آمدگي ايجاد شده كه سالن اجتماعات و امتحانات در وسط و طرفين آن، ساختمان كلاس ها مي باشد اين قسمت و ورودي كليه كلاس ها از طريق پلكان به داخل امكان پذير است بالاي سردر ورودي راهرو داراي تزئينات گچي زيبايي از نقوش گياهي است كه بر روي ديوارآجري بنا بسيار چشم نواز است ورودي برخي از كلاس ها از داخل همين راهرو مي باشد كلاس هاي انتهايي ضلع جنوبي به نظر قديمي تر از بخش هاي ديگر به نظر مي رسند مصالح به كاربرده شده در بنا آجر، سنگ و در قسمت قديمي تر ديوارها كاهگل و روي آنها پوشش گچ دارد و كف حياط مدرسه آسفالت شده است .

از ویژگی مهم این بنا این است که نخستین مدرسه شهر تفت بوده و  هنوز هم کاربری آموزشی خویش را حفظ نموده است همچنین نزديكي مدرسه به مجموعه ثبتي امام ( شاه ولي ) از وي‍ژگي دیگر بنا محسوب مي شود.

شایان ذکر است شماره ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور 31153 می باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا