به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد خانه کربلایی عباس واقع در شهرستان بهاباد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

این بنای ارزشمند تاریخی در شهرستان بهاباد، بخش آسفیج، دهستان بَنستان، روستای بَنیز واقع گردیده و باتوجه به سبک معماری و شواهد دیگر، تاسیس بنا متعلق به دوره متاخر اسلامی (صفویه) می باشد و وجه تسمیه آن متاثر از نام مالک می باشد.

ورودی بنا در جبهه شمال واقع شده وپلانی چهار ضلعی دارد که پس از عبور از در ورودی، فضایی سنگ چین وجود دارد که آغل گوسفندان بوده و اکنون دچارآسیب گشته است. بخش اصلی ساختمان ضلع شرقی آن است که  ایوانی با سقف طاق و تویزه دارد. داخل ایوان دو درب چوبی وجود دارد. قسمت جنوبی ساختمان راهروئی است که داخل ان در ورودی یک اتاق قرار گرفته و دوپنجره رو به حیاط دارد. انتهای راهرو نیز اتاق دیگری است که پنجره ای به داخل راه رو داشته و در کنارآن راه پله ای وجود دارد که به اتاق های طبقه بالا می رسد. دراین طبقه دو اتاق قرار گرفته که طاق آنها جناقی است و دری که به پشت بام راه دارد. در کنار این راهرو اتاق دیگری است که پوشش گچی دارد و درکنار آن راه پله طبقه بالاست. لبه تراس طبقه بالا آجرچینی شده است و کنار این ساختمان دو ایوانچه با پوشش کاهگل وجود دارد که در انتهای آنها یک اتاق است.

بخش غربی بنا نیز دارای یک ایوان کوچک بوده که اتاقها در طرفینش قرار گرفته است و مصالح به کار رفته در بنا سنگ و خشت و پوشش گچ و کاهگل می باشد. در قسمت غربی بنا قنات پرآب بنیز رد می شود که باعث سرسبزی و طراوت فضای خانه شده است و از ویژگیهای بنا محسوب می گردد.

گفتنی است خانه کربلایی عباس در گذشته مسکونی بوده و کاربری خویش را در حال حاضر از دست داده است.

شایان ذکر است شماره ثبت این بنا در فهرست آثار ملی کشور 31161 می باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا