به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در شش  ماهه گذشته بیش از هفت بادگیر در یزد جان دوباره گرفت که بادگیر خانه ملک زاده نیز از آن جمله است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر افزود: بناي خانه ملک زاده مربوط به عصر قاجار می باشد و در محله فهادان و در نزديکي مدرسه ضيائيه و مسجد چهل محراب واقع گردیده است. ساختمان اين بنا از مصالح خشت و گل و به کارگيري آجر در برخي از قسمتها ساخته شده و تزئينات آن شامل گچبري و آئينه کاري پنج دري و نماسازي و کاربندي گچي ديوارهاي حياط و دربهاي چوبي بر جاي مانده فضاهاي خانه است.

محسن ذاکری نیا با بيان اين توضيحات در خصوص مرمت بنا افزود: در سال جاري با اعتبار 150/000/000 ريال کار مرمت بادگير این خانه تاریخی در برنامه هاي مرمتي اين اداره کل قرار گرفت.

مهندس ذاکري نيا تصریح کرد: بادگير موصوف از بالاي ساقه به طور کامل تخريب شده بود و بازسازي آن شامل ديوارچينی، تيغه چيني دهانه هاي بادگير و مهاربندي آنها با چوب می شد که پس از شمشه گيري و اجراي سقف تيغه ها،‌ آجرچيني نماي بادي، بندکشي،‌ آجرفرش بام و ساخت گلپرها انجام گردید و هم اکنون در مرحله سيمگل یعنی مراحل پایانی مرمت می باشد.

شایان ذکر است این اثرفرهنگي ـ تاريخي درتاريخ 79/10/28 به شماره 2950 در فهرست آثار ملي کشور ثبت گرديده است.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا