آملی لاریجانی گفت : یکی از ایراداتی که مدعیان حقوق بشر به ایران می‌گیرند این است که ایران جلوی همجنس‌بازی را گرفته‌ و گفته‌اند ایران حتی آنها را اعدام کرده‌٬ حال آنکه ما افراد متمایل به این مساله را حتی اعدام نکردیم.

 متاسفانه در روزگار ما حقوق بشر صورت ابزاری به خود گرفته٬ و کشورهایی که ظالمانه‌ترین ظلم‌ها را در حق افراد کرده‌اند٬ مدعی حقوق‌بشر شده‌اند.
 
 آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی طی سخنانی در دیدار نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های استان لرستان٬ به موضوع حقوق بشر پرداخت و گفت: حقوق بشر امروزه ابزار قوی برای برخی کشور‌ها در حوزه اعمال نفوذ شده است.
 
رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه در موضوع حقوق بشر٬ ما نیز بحث دینی و ارزشی خودمان را داریم٬ اظهار کرد: ادیان الهی برای اهمیت به بشر و اثبات کرامت او آمده‌اند که می‌توان آن را تامل در حقوق بشر دانست. انقلاب‌هایی که در کشور‌ها رخ داده٬ از جمله انقلاب اسلامی در ایران نیز برای احیای این حقوق بوده است.
 
وی از حقوق بشر به عنوان یک بحث سرنوشت‌ساز یاد کرد و گفت: متاسفانه در روزگار ما حقوق بشر صورت ابزاری به خود گرفته٬ و کشورهایی که ظالمانه‌ترین ظلم‌ها را در حق افراد کرده‌اند٬ مدعی حقوق‌بشر شده‌اند.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی با طرح این پرسش که مبنای حق چیست و چگونه می‌توان گفت که انسا‌ن‌ها حقی دارند٬ ادامه داد: آیا می‌توان راجع‌ به حق٬ تصمیمی گرفت٬ بدون اینکه انسان را بشناسیم و ارتباط و نسبت او با عالم را بدانیم.
 
رئیس قوه قضاییه به اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال ۱۹۴۸ اشاره کرد و افزود: این مصوبه که در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسیده٬ مصوبه‌ای عجیب و غریب است که از ساختار٬ شکل نامناسبی دارد. در این اعلامیه ابهامات بسیاری وجود دارد؛ به طور نمونه می‌توان به مقدمه و ماده اول آن٬ که در مورد کرامت ذاتی انسان صحبت کرده٬ اشاره کرد. حال آنکه بدون شناخت انسان نمی‌توان مفهوم کرامت ذاتی را فهمید.
 
وی تصریح کرد: ما معتقدیم بحث حقوق بشر به این صورت که در اعلامیه٬ سربسته و دربسته آمده فایده‌ای ندارد و نمی‌توان به آن اعتنا کرد.
 
1111رئیس قوه قضاییه با طرح این پرسش که آیا دنیای غرب می‌تواند برداشت از حقوق بشر را به تمام دنیا تحمیل کند٬ اظهارکرد: اعلامیه حقوق بشر را غربی‌ها نوشته‌اند٬ اما آیا همین تفکر با برداشت‌های لیبرالیستی آنها همخوانی دارد؟
 
در اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده که افراد می‌توانند آزادانه همسر خود را انتخاب کنند ما در کشورهای لیبرالیستی شاهد هستیم که همجنس‌باز‌ها از جنس موافق خود٬ همسر انتخاب می‌کنند و حتی آن را به ثبت می‌رسانند.
 
وی ادامه داد: یکی از ایراداتی که مدعیان حقوق بشر به ایران می‌گیرند این است که ایران جلوی همجنس‌بازی را گرفته‌ و گفته‌اند ایران حتی آنها را اعدام کرده‌٬ حال آنکه ما افراد متمایل به این مساله را حتی اعدام نکردیم.
 
رئیس قوه قضاییه تاکیدکرد: نباید از فراوانی تبلیغات آنها منفعل شویم. یکی از مدعیان روشنفکری پس از توهین به مقام شامخ پیامبر پذیرفت که چنین حقی وجود دارد. آقای مدعی روشنفکری وجود دارد آنها از باب آزادی بیان این حق را دارند اما برایشان تکلیفی نبود٬ باید پرسید پس چرا این کار را کردید؟
 
وی با تاکید به اینکه چه کسی می‌گوید ما حق آزادی بیان ولو با زیر پا گذاشتن ارزش‌ها و مقدسات را داریم٬ ادامه داد: ما آزادی بیان را تا جایی که اضرار به حقوق دیگران نباشد می‌پذیریم.
 
آیت‌الله املی لاریجانی با طرح این پرسش که کشورهای غربی که سر و صدا زیاد می‌کنند در مقام عمل چه کرده‌اند٬ گفت: آن‌ها بد‌ترین استفاده ابزاری را از حقوق بشر انجام داده‌اند و هنوز که هنوز است افرادی در ویتنام به خاطر بمباران‌های جنگ٬ فلج به دنیا می‌آیند. آنها به خاطر حفظ منافع خود به عراق و افغانستان لشگرکشی کرده و کشتار به راه انداختند. داعش را خودشان به راه انداختند٬حال مدعی مبارزه با آن و تشکیل ائتلاف جهانی علیه این گروهک تروریستی هستند.
 
رئیس قوه قضاییه به اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد امور داخلی ایران و انتقاد از قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که حرف‌های نامربوط می‌زند و به دنبال معناکردن قانون اساسی برای قضات ماست٬ می‌داند که در عربستان خانم‌ها نه تنها حق رای دادن ندارند بلکه نمی‌توانند رانندگی کنند اما از آنها حمایت کرده و زمانی که ملک آنها فوت می‌کند٬ برای ابراز همدردی به آنجا سفر می‌کنند٬ آیا در آنجا حقوق بشر نیست؟ متاسفانه یک اختاپوس رسانه‌ای پمپاژ و اذهان را آلوده می‌کنند.
 
وی در پایان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی هم از لحاظ مبانی فلسفی و هم از لحاظ عملی حرف‌های بسیاری برای گفتن در حوزه حقوق بشر دارد گفت: در معارف دینی ما به کرات در ارتباط با کرامت ذاتی انسان سخن گفته شده٬ به طور مثال در ۱۴۰۰سال پیش در نامه هفتاد نهج‌البلاغه آمده آنهایی که سمت معاویه رفتند به خاطر این بود که رانت خوار هتسند اما چون حضرت به آنها اعلام کرد که افراد در برابر هم مساوی هستند، آنها ترجیح دادند به سمت معاویه بروند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا