استاندار يزد گفت: تجاوز به عرصه منابع طبيعي، به منزله تجاوز به حقوق شهروندي همه مردم است و اين امر هم از منظر ديني و هم از نگاه حقوق شهروندي ناپسند مي باشد.

 به گزارش اداره كل روابط عمومي استانداري يزد نشست مشترك استانداران مناطق رويش ايران توراني و خليج فارس و عماني و رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور صبح پنجشنبه 30 بهمن ماه به منظور امضاي تفاهم نامه در سالن خيام هتل صفائيه، به رياست  استاندار يزد برگزار شد.
سيدمحمد ميرمحمدي در سخناني ضمن خوشامدگويي به ميهمانان حاضر در اين نشست، مهمترين ثروت و داشته هر كشور را نيروي انساني دانست و خاطرنشان نمود: اگر نيروي انساني فاقد محيط زيست مناسب باشد، نمي تواند بعنوان ارزنده ترين ثروت و دارايي هر كشوري به درستي ايفاي نقش كند چرا كه انسان بايد در محيطي سالم و شاداب رشد و زندگي نمايد تا بتواند به خوبي وظايف و مسئوليتهاي خود را ايفا و ظرفيتهاي خود را شكوفا نمايد، بنابراين منابع طبيعي از پشتوانه هاي اصلي محيط زيست كشور است.
استاندار يزد خاطرنشان نمود: نگاه صرف اقتصادي به منابع طبيعي، نمي تواند راهگشا باشد بلكه بايد به مقوله منابع طبيعي با نگاه حياتي نگريسته شود.
وي تصريح كرد : بايد به انواع نقشهاي منابع طبيعي در ارتباط با حفظ خاك و آب، رونق گردشگري، مباحث تفريحي و در ارتباط با تأمين نيازهاي بشري توجه كنيم و به اين امر دقت نمائيم كه متأسفانه بدليل دخالتهاي نابجايي كه در اين عرصه شده با روند تخريب
منابع طبيعي مواجه هستيم.
عالي ترين مقام اجرايي استان يزد با اشاره به چرخه حيات منابع طبيعي و زيست محيطي و اهميت حفظ چرخه حيات و نقش آن در توسعه منابع طبيعي گفت: اينكه سازمان محيط زيست در ارتباط با حفظ نسل برخي گونه هاي جانوري حساسيت نشان مي دهد به اين دليل است كه برآوردهاي عملي نشان داده كه چرخه حيات اصول و قواعدي دارد كه نمي توان بدان بي توجه بود و بعنوان مثال بذر برخي از گياهان بايد در چرخه حيات جانور قرار گيرد تا قدرت رويش و پراكنش داشته باشد و اگر گونهْ جانوري از چرخه حيات حذف شود، پوشش گياهي منطقه دچار نقص خواهد شد، بنابراين مي بينيم كه تمام اين عرصه ها بر هم تأثيرگذار است.
استاندار يزد با اشاره به حاضرين در اين نشست ابراز داشت: از وجوه مشترك همه استانداريهايي كه در اين نشست حضور دارند مي توان به ميزان اندك و پراكنش نامناسب بارندگي در اين مناطق و رخدادهاي طبيعي چون سيل، ريزگردها و طوفانهاي شن اشاره كرد كه جزو مشتركات اين استانهاست و ما را بر آن مي دارد تا در اين نشست به سمت دستاوردهاي مشترك براي بهبود شرايط موجود در اين مناطق گام برداريم.
ميرمحمدي هدف از برگزاري اين نشست را كسب تجارب مشترك استانها براي دستيابي به بهترين روشها و برنامه ريزي جهت مهار بيابان زايي و بهبود شرايط زيستي و همچنين ايجاد فضاي سبز مناسب براي گسترش پوشش گياهي و جلسات مشاركت مردم براي حفاظت از اين منابع و احيا و توسعه آن دانست و گفت: يكي از اصلي ترين مباحث كه بايد در نشست هاي اينچنيني مورد توجه قرار گيرد بحث مشاركت مردم در امر حفظ، احيا و توسعه منابع طبيعي است و بايد در اين خصوص فرهنگ سازي شود و از مرحله حرف به عمل درآيد.
وي افزود: امروزه همگان اتفاق نظر دارند كه هم بايد مردم را در كارها دخيل نمود و هم نيازهاي زندگي مردم را ديد و اين اصل اساسي است كه نمي توان بدون برآورده كردن نيازهاي اساسي مردم و تأمين معاش آنها، انتظار مشاركت ايشان را در امور مختلف داشت.
استاندار يزد در ادامه با اشاره به اجراي طرح مناريد در حوزه منابع طبيعي در استان يزد، دستاورد اين طرح در جلب مشاركت مردم و خيرين را خوب توصيف كرد و ابراز داشت: در اجراي اين طرح مردم باور دارند كه هم در امر حفاظت و هم در زمينه كاشت و بهره برداري، منابع طبيعي بعنوان يك سرمايه ملي متعلق به خود آنهاست و بسيار مهم است كه در اين حوزه اين احساس در همه مردم ايجاد شود و نسبت به اين امر احساس تعلق كنند و دولت در اجراي طرح مناريد در استان تنها پشتيباني و حمايت نموده است.
استاندار يزد تصريح كرد : 2 درصد از مساحت 7465 كيلومتر مربعي استان يزد را جنگلها، 62 درصد از آن مراتع عمدتاً فقير از نظر پوشش گياهي و مابقي را دشت و كوير تشكيل مي دهد، منتهي در جريان حفظ همين 2 درصد از جنگلهاي استان، تلاش بر اين است با مشاركت مردم و نظارت صحيح بر مناطق حفاظت شده محيط زيستي اقدام شود و امروز خوشبختانه اين عرصه جنگلي در استان يزد در وضعيت مطلوبي مي باشد.
ميرمحمدي با بيان اين امر كه هرگونه پوشش گياهي به منزله يك سرمايه ملي است كه همه بايد در حفظ و نگهداري آن كوشا باشند، به سوابق حفاظت از منابع طبيعي و بيابان زدايي در استان يزد از سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اشاره كرد و افزود : خوشبختانه با اين اقدامات و ايجاد كمربند سبز در برخي استانهاي مجاور، رخداد طوفانهاي شن و ريزگردها در استان به نحو قابل ملاحظه اي كاهش يافته است.
وي همچنين تأكيد كرد : هرچه بتوانيم روند بيابان زايي را مهار كنيم و بيابان زدايي را براساس حق حاكميت بر طبيعت جاري نمائيم توفيق بيشتري خواهيم داشت.
استاندار يزد در پايان و پس از شنيدن نظرات استانداران و معاونين استاندار حاضر در اين نشست و همچنين توضيحات رئيس سازمان جنگلها و مراتع كشور جمع بندي اين نشست را اينگونه عنوان كرد: آنچه از سوي حاضرين محترم مطرح شد نشان از سياستها و
خط مشي هاي دولت تدبير و اميد داشت و به اين امر صحه گذاشت كه اين جلسه بايد كاربرد عملياتي داشته باشد و اين نشست بر اين اصل اساسي تأكيد كرد كه بايد به مردم در انجام امور نقش بيشتر داد و مشاركت آنها را جلب نمود و اين نگاه شايسته استانداران دولت تدبير و اميد است و اگر جز اين بود بايد تأسف مي خورديم.
وي افزود: بيان مطالب در اين نشست بدون رودربايستي هاي معمول كه اسباب عقب ماندگي است سبب جلب اعتماد مردم و تقويت موضع دولت و مباني نظام خواهد شد و بسيار امر ارزشمندي است.
عالي ترين مقام اجرايي استان خاطرنشان نمود: بايد در برگزاري چنين نشست هايي و بويژه در امر منابع طبيعي جامع نگر باشيم و اينگونه نشست ها ما را به اين جامع نگري خواهد رساند و مطالب عنوان شده نيز نشان داد كه بايد با تكيه بر خرد جمعي مشكلات را حل كنيم.
وي همچنين ضمن اشاره به رويكرد مشاركت پذيري مردم گفت:  اين رويكرد بايد در استانهاي مختلف باتوجه به اقتضائات هر منطقه به شكل خاص خود در امر حفظ، احياء و توسعه منابع طبيعي بكارگرفته شود.
ميرمحمدي در پايان بر نقش تشكلها و سازمانهاي مردم نهاد در ارتباط با فرهنگ سازي و حفظ و حراست از منابع طبيعي تأكيد كرد و خواستار حمايت دولت از اين تشكلها شد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا