یزدفردا: نهمین دوره مراسم سوگند مهندسی در سالن همایش های غدیر یزد برگزار شد .

 آقای مهندس فرشید نایب رئیس اول سازمان ورود این گروه از مهندسان جوان به حرفه مهندسی ساختمان را تبریك گفت و با تأكید بر اهمیت رعایت اخلاق حرفه ای از آنان خواست سهم ارزشمند خود را در جهت آبادانی كشور و طراحی و اجرای ساختمان های دارای كیفیت ادا نمایند .

 وی همچنین در مورد اهمیت مصرف بهینه انرژی سخن گفت و افزود : با توجه به اینكه نزدیك به نیمی از انرژی مصرفی كشور مربوط به بخش ساختمان است بایستی تدابیر و مقررات ،  بویژه دستورالعمل های مبحث نوزده مقررات ملی ساختمان به دقت رعایت شود تا از هدر رفت انرژی جلوگیری گردد.

مهندس فرشید همچنین از مهندسان دارای پروانه اشتغال خواست به امر نظارت بر ساخت و سازها توجه ویژه مبذول نمایند و گزارشهای مرحله ای خود را به موقع به شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان ارسال كنند .

سپس آقای دكتر جواهری عضو هیئت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد در سخنان مبسوطی با انتقاد از نحوة برگزاری آزمون ورود به حرفه مهندسی آن را نوعی كنكور مجدد برای دانش آموختگان دانشگاه ها توصیف كرد كه از طرف سازمان سنجش برگزار می شود و سازمان نظام مهندسی به عنوان نهاد صنفی مهندسان هیچگونه دخالتی در طراحی آزمون ، نوع سوالات و حتی نحوة برگزاری آن ندارد.

 ناطق سپس به دستمزدهای ناچیز مهندسان و سهمیه های اندك آنها برای طراحی و نظارت اشاره كرد و افزود : برخلاف تصور عمومی جامعه درآمد یك مهندس از محل طراحی و نظارت مطابق سهمیه وی به كمتر از 5 میلیون تومان در سال می رسد و لازم است با مراقبت نفس و وجدان كاری همواره مواظب باشند كه بخاطر برخی درآمدهای جنبی خود را گرفتار نكنند .

وی با اشاره به مسائل حقوقی مترتب بر امور طراحی ، اجرا و نظارت ، منافع دراز مدت جامعه مهندسان و مالكان را یادآور شد و گفت قانون نظام مهندسی ساختمان و به ویژه مادة 34 آن ،  مقررات ملی ساختمان را یك قانون قطعی و لازم الاجرا شناخته كه عدول از آن جایز نیست و موجب پیگردهای قانونی برای متخلفان می شود .

دكتر جواهری ، مجریان ساختمان ها را مسئول صحت كلیه عملیات اجرائی ساختمان ها دانست و در عین حال خاطرنشان ساخت كه این امر نافی وظیفه و مسئولیت سنگین ناظران ساختمانی نیست .

وی همچنین رعایت ایمنی كارگاه ها و كارگران ساختمانی و رعایت مسائل زیست محیطی را در ساخت و سازها بسیار مهم توصیف كرد و در مورد برخورد جدی ناظران با موارد تخلف ساختمانی گفت: در هر یك از 5 مرحله پی سازی ،اسكلت، سفت كاری، نازك كاری و پایان كار بایستی گزارش های ناظران به مراجع ذیربط ارسال شود در عین حال امر نظارت بر ساختمان باید بصورت مستمر انجام شود و منحصر به این مراحل نگردد .

 دكترجواهری همچنین از ناظران خواست در برخورد با تخلفات اساسی ساختمانها دستور توقف عملیات ساختمانی را صادر و گزارش آن را در اولین فرصت به سازمان نظام مهندسی و شهرداری ارسال نمایند.

بازآموزی و به روزنگه داشتن اطلاعات مهندسی و نیز انجام تست های آزمایشگاهی بتن و جوشكاری و سایر موارد مشابه از دیگر توصیه های دبیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد بود.

آقای مهندس زینی عضو هیئت مدیره سازمان نیز با تأكید بر جایگاه مهندسان در جامعه از آنان خواست به تخصص و تعهد به عنوان مبنای شغل و حرفه خود نگاه كنند و در جامعه الگو باشند .

در ادامه مراسم سوگند پس از توضیحات فنی یكی از مهندسان عضو سازمان دربارة برخی اصول فنی سازه ها ، آقای دكتر آیت اللهی عضو هیئت مدیره سازمان به ایراد سخن پرداخت و گفت : حفظ منابع خدادادی به عنوان یك اصل كلیدی باید مورد توجه مهندسان باشد . این منابع ارزشمند شامل هوا، خاك ،آب و سایر منابع حیاتی است كه باید به كمك انسان به عنوان نماینده خداوند در روی زمین ، حفاظت ، رشد و توسعه یابند .

 دكتر آیت اللهی نیروی عقل را عامل خلاقیت و ابتكار توصیف كرد و گفت مهندسان ساختمان باید با ساخت و سازهایی كه انجام می دهند خواسته الهی را در جهت پاسداشت منابع عظیم یاد شده رعایت كنند و عامل تأثیرگذار و مثبت در این كره خاكی باشند .

در پایان، مهندسان جوان حاضر قیام كردند و متن سوگندمهندسی را كه توسط آقای دكتر آیت اللهی قرائت شد تكرار و برعزم خود برای رعایت اخلاق حرفه ای و حفظ منابع خدادادی و رعایت منافع دیگران و نیز رعایت دستورالعمل ها و اجرای قانون تأكید كردند .

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا