آزمایشگاه عایق و فشار قوی دانشگاه یزد با حضور مدیر کل مدیر کل امور تحقیقات برق توانیر، رییس دانشگاه یزد، مدیرکل برق منطقه ای یزد و تنی چند از مسؤولان برق منطقه ای و اعضای هیأت علمی دانشکده برق و کامپیوتر افتتاح شد.

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه یزد در مراسم افتتاحیه این آزمایشگاه گفت: دانشگاه یزد به عنوان دانشگاه مادر دارای دانشکده های بسیار قوی است به ویژه در زمینه های برق و قدرت است و دانشکده برق و کامپیوتر این دانشگاه از دانشکده های بسیار خوب کشور به شمار می رود.

سید محمدتقی المدرسی خاطرنشان کرد: امیدواریم تحولی در این حرکت به وجود آید و با توجه به تکیه آموزش عالی بر روی شرکت های دانش بنیان، این ارتباطات بیشتر شود

معاون پژوهش و فنآوری دانشگاه تصریح کرد: ما کمیته هایی را تعیین کرده ایم تا فعالیت های گذشته را بررسی کنیم و نقاط قوت و ضعف را شناخته و نقاط ضعف را حل نماییم.

وی ادامه داد: سال آینده جهانی به عنوان سال جهانی نور است که ما نیز در دانشگاه برنامه های مختلفی داریم که یکی از مباحث مطرح شده نیز این است که در استان یزد مرکز نور سنجی ایجاد کنیم و با توجه به اینکه ما صنایع مربوط به نور هم در استان داریم امیدواریم بتوانیم با همکاری بخش های مربوطه برای جامعه و کشور مفید باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه یزد گفت: ادوات نوری نانو ساختاری یکی دیگر از مباحث مطرح شده است که با توجه به موقعیت استان یزد در خصوص نور آفتاب  ما در دانشگاه تلاش خود را به کار می بریم تا پژوهشگاه نور خورشیدی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: طرح دیگر ما در گروه شیمی پوشش نانو به منظور بهبود کارآیی سلول های خورشید است که امیدواریم این طرح نیز به نتیجه برسد. سید محمد تقی المدرسی خاطرنشان کرد: ما در زمینه انرژی خورشیدی و استفاده از آن، علاوه بر گروه شیمی امیدواریم دانشکده معماری نیز تلاش کند تا به بهترین نحو و باهزینه کم، به مردم قشر پایین نیز کمک شود.

محمد حسن صباغ زادگان، مدیر عامل شرکت برق منطقه ای یزد نیز در این نشست گفت: ما دست نیاز خود را به سمت دانشگاه دراز می کنیم زیرا با توجه به توسعه ای که در صنعت برق و به خصوص در برق استان  و مصرف سریع انرژی بوجود امده ما نیاز به کمک دانشگاه داریم.

وی افزود:‌ پیچیدگی هایی که در صنعت برق وجود دارد استان یزد را به چهار راه انرژی تبدیل کرده است و با چهار استان همجوار ارتباط دارد و از طریق خط ۴۰۰ کیلوووات به خراسان، کرمان، بندرعباس و دو خط به استان اصفهان انتقال داده است که این گستردگی مزیت مناسبی ایجاد کرده است که در استان هیچ نوع مشکل برقی نداریم.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای یزد بیان کرد: امسال اولین سال است که بیشتر از مصرف در استان انرژی ایجاد کردیم و به استان های همجوار هم کمک می کنیم.

مهندس محمد حسن صباغ زادگان  تصریح کرد: ما بسیار خوشحالیم که توانستیم ارتباط با دانشگاه را حفظ کنیم اما همین امکانات نیز نتیجه پیگیری های خود دانشگاه و نمایندگان آن است اما می توانست بهتر از این باشد که امیدواریم با ارتباط بیشتر بین دانشگاه و صنعت بتوانیم همکاری بیشتری داشته باشیم و در این راستا نیز اگر همکاری دانشگاه نباشد هیچ گاه پیشرفتی نخواهیم داشت.

ما هر سال اولویت های تحقیقاتی را تعیین می کنیم که درخواست داریم که در تدوین این اولویت ها دانشگاهها نیز پیشنهاد دهند و محققان نیز در این راستا حمایت شوند تا بتوانیم حداکثر استفاده را از پتانسیل علمی ببریم.

 اولیا، رییس دانشگاه یزد نیز در این نشست گفت: ما رابطه بلندمدتی را با شرکت نیروی برق منطقه ای داشته ایم و مطمئنا بیشتر از اینها می توانیم استفاده کنیم.

وی افزود: ما قولی از وزارت علوم گرفته ایم که اگر ۵۰ درصد ساختمان علوم تحقیقات را ایجاد کنیم ادامه آن را وزارت علوم به ما کمک خواهند کرد که امیدواریم با همکاری شرکت برق این اقدام صورت گیرد.

فرحناکیان، مدیر کل امور تحقیقات برق توانیر گفت: ما امروز دست یاری را به سمت دانشگاه دراز می کنیم و می خواهیم که راه های عملی همکاری بین این دوبخش ایجاد شود.

وی افزود: صنعت برق جز معدود صنعت هایی بود که در شرایط تحریم کمترین خلل را داشت و این جای افتخار است و از طرف دیگر نیز در دانشگاه انگیزه این همکاری ها بیشتر شده است و اگر در زمانی در دانشگاه ها اولویت با ارائه مقالات بود اما الان نیازبه همکاری دو جانبه داریم.

وی افزود: با توجه به آمارها ما در ۵۰ سال گذشته، سهم ناچیزی در تحقیقات شرکت های دانش بنیان داشته ایم که این وضعیت خوبی نیست و در صنعت برق نیز در بهترین شرایط به یک می رسد که این میزان تا ۴ بسیار فاصله دارد.

مدیر کل امور تحقیقات برق توانیر خاطرنشان کرد: با حمایت های مدیر عامل توانیر تقریبا ما محدودیتی در طرح های تحقیقاتی نداریم و اگر قابل دفاع باشد ما حمایت لازم را انجام می دهیم. فرحناکیان تصریح کرد: ما معتقدیم صنعت برق در صنعت ها به نحوی پیشرو بوده است.

وی بیان کرد: ایجاد انگیزش لازم در بین استادان دانشگاه و محققان یکی از مهمترین وظایف ماست که امسال نیز بیان کردیم اگر دانشگاهی پروژه ای در صنعت برق داشته باشد از آن حمایت می کنیم.

فرحناکیان تصریح کرد: با توجه به اینکه یزد ظرفیت خوبی در انرژی خورشیدی دارد ما می توانم با این ظرفیت با همکاری محققان در دانشگاه به بسیاری از اهداف خود در این زمینه دست پیدا کنیم .

وی افزود: طراحی و ساخت توربین های مگاواتی، تهیه و تدوین طرح مقرهای هایبریدی، تحقیق و ساخت سیستم حفاظت تخلیه جزیی سیم فشارقوی، سلول های فشارقوی نانو ساختار از جمله طرح هایی است که در دانشگاه ها صورت گرفته است و ما با همکاری با دانشگاه ها به این ظرفیت ها رسیده ایم.

مدیر کل امور تحقیقات برق توانیر  گفت: ما در تلاشیم تا شبکه برق ایران به شبکه برق جهانی وارد شود.

وی افزود: ما می خواهیم از دانشگاه ها برای مشارکت در تدوین اولویت ها و پیشنهاد پروژه تحقیقاتی کمک بگیریم. فرحناکیان خاطرنشان کرد: یکی از نیازمندی های اساسی ما روباتیک است که می تواند از طریق بازبینی و بررسی خطوط تجهیزات، بازبینی کانال های عبور کابل انجام شود.

وی افزود: الگوی ما ایجاد کنسرسیومی است که دانشگاه و شرکت تولیدی و صنعت برق در سه ضلع آن باشند تا بتوان به فعالیت های تجاری بسیار مناسب برسیم. مدیر کل امور تحقیقات برق توانیر گفت: ما در صنعت برق به دنبال تحقیقات کاربردی هستیم  تا بتوانیم با درست تعریف کردن تحقیقات از محققان و توانمندی آنها استفاده کنیم و فعالیت های مناسبی با دیدگاه ملی و فراملی انجام دهیم.

وی در پایان گفت: اگر می خواهیم بیکاری را ریشه کن کنیم باید با کار تحقیقاتی زمینه را برای تاسیس شرکت های تجاری فراهم کنیم.

در ادامه این نشست عباس بهجت، معاون اموزشی پژوهشی دانشکده فیزیک، نریمان فرحزاد، رئیس پژوهشکده معماری بومی دانشگاه یزد و علیرضا صدیقی، مدیر گروه پژوهشی کیفیت توان در دانشگاه یزد نیز به بیان دیدگاه های خود در خصوص ارتباط بین دانشگاه و شرکت برق و معرفی برخی از توانمندی های دانشگاه یزد در این زمینه پرداختند. 

خبرنگار: سید ضیا میررحیمی

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا