در حال حاضر 3 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در واحدهای سنگبری استان مشغول فعالیت هستند. اگر قرار باشد این واحدها تعطیل شوند، تکلیف این نیروی کار چه خواهد بود

استان با برخورداری از منابع خدادادی طبیعی و معادن غنی و متنوع، در عرصه سنگ‌های ساختمانی حرف زیادی برای گفتن دارد، اما متاسفانه صادرات سنگ‌های کشور به صورت خام و به دنبال آن وارد کردن سنگ‌های فراوری شده از بازارهای خارجی، کمر صنعتگران سنگ استان را خم کرده است.

از طرف دیگر، معدن‌کاران، سنگ‌های فراوری‌نشده با کیفیت را به خارج از کشور صادر می‌کنند و در کنار آن، انواع نامرغوب را برای تولیدکنندگان داخلی نگه می‌دارند و به این ترتیب توان رقابت تولیدات داخل با انواع خارجی هر روز کمتر می‌شود.
محمدعلی امینی رئیس اتحادیه صنف سنگبر استان با گلایه از وضعیتی بحرانی که فعالان عرصه سنگ را در استان به تنگ آورده است، به بیان جزئیات مشکلات این صنعت پرداخته است.

  • آیا صنعت سنگبری در استان حرفی برای گفتن دارد؟

بله، قطعا برخورداری از معادن زیبا و منحصر به فرد سنگ در استان، زمینه ارتقای صنعت سنگبری را نیز فراهم کرده است اما این ارتقا در شرایطی حاصل می‌شود که از فعالان این صنعت حمایت شود، نه اینکه با واردات سنگ، کمر این صنعتگران را خم کنند.

  • صنعت سنگبری استان با چه مشکلاتی روبه‌رو  است؟

متاسفانه مسئولانی که دم از حمایت از صنعتگر می‌زنند، برخلاف حرفشان عمل می‌کنند و با صادرات کوپ‌های سنگ استخراجی و فراوری نشده کشور و ورود سنگ‌های فراوری شده خارجی، در حال نابود کردن این صنعت هستند.

  • مردم سنگ‌های ایرانی را می‌شناسند و به کیفیت آنها ایمان دارند، آیا با این حال از سنگ‌های وارداتی استقبال می‌شود؟

بله متاسفانه، حتی شاهدیم که برخی از ادارات و ارگان‌های دولتی و دانشگاه‌های ما، برای ساخت و ساز خود به جای استفاده از سنگ‌های ایرانی از سنگ‌های وارداتی چینی استفاده می‌کنند، در حالی که صنعتگران سنگ استان، دوران رکود را طی می‌کنند.

  • دلیل این که فراوری سنگ در استان انجام نمی‌شود، چیست؟

ناوگان فرسوده واحدهای سنگبری اصلی‌ترین دلیل است. صنعتگران این عرصه برای استفاده از تکنولوژی مدرن سنگبری، نیازمند تسهیلات هستند اما بانک‌ها مدعی هستند که تجهیز واحدهای سنگبری توجیه اقتصادی ندارد و به همین دلیل مشمول دریافت تسهیلات نمی‌شوند.

  • آیا مشکل شما تنها نداشتن دستگاه‌های مدرن است؟

خیر، معدنداران هم در این میان مشکل‌ساز هستند آنها کوپه فراوری نشده درجه یک سنگ را در داخل کشور به رقبای خارجی و سنگ‌های درجه‌2‌و‌3 را به ایرانی‌ها می‌فروشند که بر کیفیت سنگ تولیدی بسیار تاثیرگذار است.

  • با این حال باز هم توان رقابت با تولیدکنندگان سنگ‌های خارجی را دارید؟

خیر، با این شرایط و در حالی که قیمت هر تن کوپه سنگ از 70 هزار تومان به 200 هزار تومان افزایش یافته است، دیگر نباید انتظار داشت که بتوانیم با رقبای خارجی، رقابت کنیم اما ما نیز در این مورد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و باید حمایت شویم.

  • آیا واقعا این صنعت دیگر مقرون به صرفه نیست؟

در حال حاضر 3 هزار نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در واحدهای سنگبری استان مشغول فعالیت هستند. اگر قرار باشد این واحدها تعطیل شوند، تکلیف این نیروی کار چه خواهد بود؟

  • سنگبری‌های استان یزد مشکلاتی دیگری هم دارند؟

اختصاص نیافتن مکانی برای دفع ضایعات سنگبری با توجه به داشتن پروانه بهره‌برداری از سوی این واحدها، معضل مضاعفی است و سنگ کوبی‌های استان به دلیل بحران مالی، قادر به مدیریت این ضایعات نیستند چرا که رکود بازار آنها را در آستانه تعطیلی قرار داده است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا