سلولهای بنیادین تک یاخته های پاک باخته ای هستند که مواریث کمالی بشریت را تداوم می بخشند و با وجود، موجودیتهای بشری را استحکام و استقرار می دهند.
مروری هر چند کوتاه و گذرا به زندگی سراسر لطف و حسن زنده یاد فاطمه السادات خاتمی روشنگر این معناست که از اسلافی شامخ و دودمانی فرهیخته، دامانی منزه و محیطی سرشار از معنویت و انسانیت بنیان گرفته و با رعایت پدری اخلاقی و روشن بین و روشن ضمیر به رشد نشسته و شاخساری سراپا همت و خدمت ، مردم دوستی و شهامت، با روحیه بالای ایثار و شهید پروری بار آمده است.
اینجانب در مقطعی هرچند محدود در حوزه مشاورین استانداری وقت (جناب آقای مهندس سفید) توفیق همکاری و آشنایی نزدیک کاری با ایشان داشتم و برکات و ثمرات خجسته ای از آن دوران مبارک بیاد دارم و شهادت می دهم.
رفتاری پر اخلاص و برگرفته از آموزه های الهی و اسلامی با حشمت و متانت خاص خود و دلسوزی و مراقبت نسبت به امور محوله در حوزه "امور بانوان"همراه با تواضع و فروتنی ایشان زبانزد و نمونه است.
دقیق و منطقی، پر صلابت و با شهامت، گویا و مسلط، صریح و خوش لهجه، دلنشین و صمیمی سخن می گفت و زیور اجتماعات و نشستهای علمی و کارشناسی بود.
همراه و همدل محرومین و انیس و غمخوار یتیمان و مظلومان برایشان "مادری" می کرد.  بنیادهای خیری و خیراندیشی، دستگیری برای کار و کارآفرینی حلقه های آموزش قرآن کریم و معارف بصیرتی، جلسات تفسیر و تبیین آیات و روایات هدایتگر، پیشتازی برای حضور در مناسبتها و رخدادهای موثر سیاسی- اجتماعی و وفاداری به سرمایه های شرف و جوانمردی شهیدان و شهادت دوستی و ده ها عنوان و سرفصل دیگر، دستمایه روزانه کاری او بود.
در کانون گرم خانواده معرفت و خدادوستی را نهادینه کرده بود و حلاوت و شیرینی شهادت و رسم شهیدان را پس از اهداء نوباوه و جگر گوشه خود زنده یاد شهید "حسن خلیلی اردکانی" به خیل عظیم شهداء جنگ و جبهه، به کام دیگر فرزندان خود می کشاند و می چشاند و عملاً و قلباً حافظ و پاسدار خون شهیدان بود.
زندگی را زیبا دیده بود و زیبا می شناخت و شکر گزار نعمتهای الهی اش بود. با فروتنی و سادگی رفت و آمد داشت و ساده زیست و بی تکلف حشمت و وزانت " زن مسلمان " در حریم انقلاب عزیز اسلامی را یادآور بود.
به امام عظیم الشان و دستاوردهای مبارک قیام مردمی سخت دلبسته و فداکار بود و با حرمت و شجاعت از جایگاه منش انقلابی خود دفاع می کرد.
پیش سلام و خوش بیان مخاطبان و دوستان خود را ملاقات می کرد و سنگ صبور و نقطه اتکایی در گرمی و سردی روزگار آنان بود.
هیچگاه مغرور پایگاه عزت خدادادی خود از بیت فروزان و خدمتگذار "خاتمی بزرگ" نشد و سعی می کرد با معمولی ترین و عادی ترین مردم شهر و دیار خود هماوردی و مراوده داشته باشد و در عین "آقازادگی" و توانمندی های بالای آنچنانی، تلاش برای ارائه خدمت بی منت در کمال سادگی و صفا داشت. و تسلیم و توجهاتش در این دوران پایانی و بستر بیماری صعب العلاج و جانکاهش، نمودار بارز رضایتمندی به مشیت الهی بود. شاکر و صابر، لب به حمد و ثنا می گشود و همیشه دعا گر و دعا خوان بود.
یافته ها و آورده های زندگی نورانی او، علاوه بر تربیت فرزندانی دین باور و خدوم به معنای واقعی کلمه، حضور پرنشاط، تأثیر گذار، پایدار و به یاد ماندنی در عرصه خدمت به جامعه انسانی بویژه قشر والای " زنان" بود که نقش مستقیم و موثری در این حوزه داشت و باقیات الصالحاتی جاودانه از این دست.
به روح پاک و بالنده و پر عرض و ارزشش رحمت مدام و صلوات مکرر خداوندی و فقدان کم جبرانش تسلیت به عموم بازماندگان و غمداران از بیوت محترم خاتمی، خلیلی، ضیایی، صدوقی، تابش، قضاوتی بویژه برادران شامخ و سرافرازش آقایان حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمد، مهندس سید علی و دکتر محمد رضا خاتمی.
و بر ما و بر همه دوستدارانش احیاء و دوام راهبردها و آمالهایی که بعنوان " الگویی فاطمی" برایمان به یادگار گذاشت.
و السلام
ابوالقاسم شعشعی
 30/12/93 - یزد
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا