استاندار یزد گفت: شوراها نباید مسائل شخصی خودشان را به هیچ وجه در تصمیمات خود دخالت دهند چون مطالبات مردم به دوش آنهاست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد " سید محمد میر محمدی " روز سه شنبه 5 اسفند ماه در دیدار با رئیس شورای عالی استانها ضمن خوش آمد گویی گفت: به بحث شوراها تحت عنوان یک ظرفيتي که باید شکوفا شود و بازدهی خود را نشان دهد نگاه مي كنيم.
استاندار یزد افزود: اینکه اعضاي شورا احساس کنند از جایگاه و منزلت شایسته برخوردار نیستند ،یک نقطه منفی برای ایشان است و هیچ دلیلی وجود ندارد که یک نهادی خود را ضعیف تصور کند و این تصور نشان از ضعف آنها است .
وی ادامه داد: قرار نیست کسی شوراها را تقویت و توانمند نماید بلکه این افراد با انتخاب مردم توانمند و شایسته قلمداد می شوند، بنابراین این شایستگی و توانمندی را باید در کار خود نشان دهند.
میر محمدی خاطر نشان کرد: شورا نهادی است که طی چند دوره متوالی با مشارکت مردم انتخاب می شود و هنوزهم به طور کامل و شایسته نهادینه نشده چون فرايند تازه ای است که با مشارکت جمعی می خواهد شکل گیرد.
وی ادامه داد: شورا ها چارچوب کاری مشخصی دارند ولی متاسفانه بعضی از عزیزانی که انتخاب می شوند برداشت دیگری از انتخاب شدن خود دارند و به چارچوب و وظایف مشخص شده توجهي نمي كنند.
عالی ترین مقام اجرایی استان اظهار داشت: طی جلساتی که با برخی از شورا ها داشتیم توصیه شد اولین کاری که شوراها باید به دنبال آن باشند آشنایی با وظایف قانونی شان است .
وی در ادامه افزود: دومین موضوعی که شورا ها باید مد نظر خود قرار دهند دسته بندی مسائل شهری و حوزه نمایندگی شان است که براساس این دسته بندی راهکارهایی را با شرایط منطقه و مشارکت مردم تدبیر کنند و تحت عنوان شورا به دستگاه ها و مدیران ذیر ربط مشورت دهند و مواردی را که با مشارکت خود مردم قابل اجرا است انجام دهند.
میر محمدی افزود: با توجه به اینکه تمام توصیه ها و موارد لازم با دوستان در میان گذاشته شده است ولی بعضی از این بزرگواران بر این فرض هستند که اگر افرادي را تحریک کردند کار مفیدي انجام داده اند و این خلاف قانون و مقررات است و چنین وظیفه ای به آنها محول نشده است .
وی تصریح کرد: باید توجه اعضاي شورا را به وظایفشان معطوف کنیم و اگر خلافی صورت گرفت بی توجه به آن نباشیم و اگر جلساتی تشکیل شد که در آن یک عده حرف زدند و بقیه افراد گوش دادند و چیز مفیدی از آن جلسات حاصل نشود باعث ایجاد مشکل و انتظارات در مردم می شود و انجام نشدن کاری موجب ایجاد بی اعتمادی نسبت به شورا خواهد شد.
میر محمدی تاکید کرد: در هر یک از جلسات خود موضوع مشخصی متناسب با چارچوب وظایفتان داشته باشید و آنها را به سرانجام برسانید و به موارد دیگر دامن نزنید و اگر از دستتان کاری ساخته است انجام دهید و اگر نیاز به کمک دیگران دارید باید به نحوی شایسته آنها را جلب نمایيد و اینکه بخواهید توپ را میدان دیگری بیندازید نتیجه ای در بر ندارد .
این مقام مسئول افزود: نقش شورا نقشی مشورتی وهمکاری و همدلی برای ایجاد و پیش بینی راهکارهایی است که بتواند مشکلات محلی را حل نماید، بنابراین یک نهاد بومی است که مسائل بومی منطقه را تجزیه و تحلیل می کند و به مسئولین ذیرربط ارائه مي دهد كه بر فرض مثال باید در این منطقه این اقدام برای توسعه و فرهنگ منطقه ، ارتباط سالم اجتماعی ، همدلی بیشتر مردم و عمران و آبادانی انجام شود.
وی در ادامه گفت:ما خطاب به اعضاء محترم شوراهاي اسلامي سراسر استان اعلام كرديم كه برای هر موضوعی چندین جلسه بگذارید تا اجرایی شود و زمینه های اجرایی را بررسی و هماهنگی با دستگاه های ذیرربط جهت جلب آمادگی آنها را داشته باشید و در نهایت در شورا نسبت به موضوع تصمیم بگیرید ، که اگر این کار عملی شود اعتماد مردم نسبت به شورای بیشتر می شود و برای شورا ارزش بیشتری قائل می شوند.
استاندار یزد اظهار داشت: یکسری مسائل است که جنبه های صوری دارد و مورد پسند مردم نیست، مانند اينکه ما جلساتی را تشکیل دهیم که طی آن مسائلي گفته شود که با وجود اینکه جالب و شیرین است چیزی در آن نیست و این مسائل اسباب بدبینی مردم را به وجود می آورد و ما به تمام همکاران گفتیم هیچ نوع مسئله ای که حالت صوری پیدا کند را نمی پسندیم .
وی با بیان آنکه فضا را باید مردمی کنیم و در جامعه فضای مردمی داشته باشیم گفت: شوراها نماد مطالبات مردمی هستند ، بنابراین نباید مسائل شخصی خود را به هیچ وجه در تصمیمات خود دخالت دهند چون مطالبات مردم بدوش آنهاست.
میر محمدی تاکید کرد: اگر حتي يك دستور كار را برای بررسی در جلسات خود بگذارید کافی است ولی این موضوع را به ثمر برسانید و برای به ثمر رساندن آن باید همه دست به دست هم دهید تا عملیاتی شود و گرنه اتلاف وقت است.
وی افزود: ما باید فکر کنیم كه وقتي برای تلف کردن نداریم و با انواع و اقسام مطالبات روبرو هستیم که باید اولویت بندی نماییم و وقتمان را اول صرف مسائل استراتژیک استان نمایيم و سپس به برنامه هایي که جنبه عام تر دارد بپردازيم تا در نهایت به برنامه هايی که جنبه های کوچک تر دارند برسیم ، بنابراین در مباحث مربوط به شورا، کاری كه بتوان برای همه ی مردم استان اثر بخش باشد نسبت به کاری که فقط برای یک شهرستان موثر است اولویت دارد و اگر برای یک شهرستان اثر بخش باشد نسبت به کاری که برای یک قشر و گروه خاصی مفيد باشد اولويت دارد.
عالی ترین مقام اجرایی استان تصریح کرد: وقتی شما در سطح کلی اقدام کردید همه مردم منتفع می شوند که باید این کار را دنبال نماییم .
وی در ادامه گفت: آب اصلی ترین مسئله در استان یزد است که ما باید بیشتر فکر و وقت خود را برای این موضوع بگذاریم، همچنین موضوع بیکاری و ایجاد اشتغال یک موضوع اساسی در استان یزد است .
استاندار یزد خاطر نشان کرد: در زمینه اشتغال باید طبقات بیکار و اینکه چه طیف های بیکار هستند را شناسایی کنیم و برای این طیف ها برنامه ریزی نماییم، بنابراین باید در مطالبات خود برنامه ریزی داشته باشیم و در صورتی که مطالبه ای منجر به برنامه ریزی و اجرا نشود بی فایده است .
وی در ادامه گفت : خوشبختانه در شورای اسلامي روستاها، شهرها و شهرستانها ي استان، دوستانی فعالیت می کنند که ویژگی های روشنفکری ، جسارت ، توانمندی و سختگوشی را دارند منتهی به نظر من اگر در این زمینه دقت نظر بیشتری دنبال شود بازدهی این ظرفیت به مراتب افزايش مي يابد .
میر محمدی افزود: ویژگی دیگری که در اعضای شوراهاي اسلامي دیده می شود این است که با معظلات و مشکلات آشنا هستند و فکر روشنی دارند همچنین پیوند و ارتباط آنها با دستگاهها خوب ارزیابی می شود و در مجموع برنامه های شوراها خوب است و جای امیدواری زیادی است .
وی در ادامه گفت: هر سه ماه یکبار جلسه شورای عالی استان برگزار می شود که در هر جلسه دو موضوع تحت عنوان صورت جلسه همایش شوراهای استان عنوان می شود که همه ی دوستان باید قبل از جلسه هم اندیشی نمایند و در جلسه 5 یا 6 نفر به نمایندگی از بقیه اعضا صحبت نمایند که براساس آن به یک تصمیمی برسیم و اجرايي نماییم .
استاندار یزد در پایان ادامه داد: استفاده از یک ظرفیت عمومی در حوزه استان ارزشمند است ، بنابراین ممکن است خیلی از مسائل در فکر ما مغفول مانده باشد که وقتی مطرح می شود متبادر به ذهن می شود و جامع نگری را در تصمیم بالا می برد که می تواند بسیار موثر باشد .


اگر بنا باشد شورا يك شوراي تشريفاتي باشد واقعا اسراف است


در ادامه جلسه " بصیری پور " رئیس شورای عالی استانها گفت : شورا ها یک ظرفیت قوی و بزرگ در کشور است و هفده هزار عضو دارد اما جایگاه آن در کشور محفوظ نیست .
وی ادامه داد: با بررسی های صورت گرفته مشخص شد که در بسیاری از شورا ها مخصوصا شوراهای اسلامي شهر گویا، افراد متخصص ارتباط نزدیکی با شهرداریها دارند و تخصص های لازم را در اختیار شوراها قرار می دهند که این امر خود یک پتانسیل ارزشمند هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی برای شوراها است .
بصیری پور تصریح کرد: ما طبق قانون اساسی نمی توانیم در جای جای نقاط کشور شورا نداشته باشیم ، بنابراین وقتی که این ظرفیت است چرا از این ظرفیت استفاده نکنیم و بگذاریم خمودگي باشد.
وی افزود: اگر بنا باشد شورا یک شورای تشریفاتی باشد واقعا اسراف است و ما باید به سمت و سویی برویم و از این قابلیتها استفاده نماییم که خروجی حاصل از آن یک خروجی درستی باشد .
رئیس شورای عالی استانها در پایان اظهار داشت : شورا را باید همیشه زنده نگه داریم و به نوعی احیاء شورا صورت گیرد.
گفتنی است این جلسه در محل دفتر استاندار یزد برگزار شد .


این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان

> مطلب این صفحه را به زبان دلخواه خود ترجمه کنید

 
ا
  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارشها ومسندات خبری شماست.

 

 










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا