به گزارش روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نشستی با حضور مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی یزد و حجت الاسلام و المسلمین حاج سید کاظم مدرسی در راستای ثبت جهانی بافت تاریخی یزد برگزار شد.

در این نشست مهندس فرهمند پس از ارائه گزارش از روند ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و اقدامات صورت گرفته اظهار داشت: ارزش های ذاتی شهر یزد بیش از ارزش های کالبدی، ارزش های "اکولوژیکی" و "فرهنگی" هستند که ارزش و اهمیت آن را به عنوان یک منظر فرهنگی بیان می کند. ارزش های فرهنگی مربوط به مردمانی است که در طول تاریخ تا به امروز در این سرزمین زندگی کرده اند و با اندیشه و اعمالشان بر محیط پیرامون خود تاثیر گذاشته و در طول زمان آن را متحول ساخته اند. مردمانی که با نبوغ خود به ندای طبیعت خشن کویری خود به خوبی گوش فرا داده و راه های زندگی مستمر و با کیفیتی را برای خود فراهم نموده اند. شناخت عناصر اصلی طبیعت و فرهنگ اسلامی مردم و به کار بردن آن از کل تا جز زندگیشان، میراث ملموس و ناملموسی است که تا به امروز در این بافت به حیات خود ادامه داده است.

درادامه مهندس فرهمند تأکید کرد باتوجه به اینکه در این مسیر مشارکت مردم اعم از ساکنین و شاغلین در بافت بسیار حائز اهمیت است، لذا روحانیت می تواند نقش به سزایی را در راستای شناساندن ارزشهای موردنظر ایفا نماید.

شایان ذکر است حجت الاسلام و المسلمین حاج سید کاظم مدرسی ضمن تأیید ارزشهای فرهنگی بافت تاریخی یزد بر لزوم طرح و مباحثه دیدگاه های مختلف درخصوص ثبت جهانی و روشن شدن تأثیرات آن بر زندگی مردم تأکید کرده و در خصوص اقدامات موثر در جهت رفاه ساکنین گفتگو کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا