نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در خطبه های این هفته نماز جمعه ضمن دعوت همگان به رعایت تقوای الهی توصیه های حضرت علی( ع ) در نامه 31 نهج البلاغه به فرزندش امام حسن مجتبی (ع ) را تشریح کرد.

آیت الله ناصری با بیان اینکه هرچند ظاهر این نامه خطاب به امام مجتبی (ع )است اما مخاطب اصلی همه مردم و مسلیمن هستند ادامه داد:امیر المومنین علی (ع) در این نامه ضمن برشمردن برخی از صفات خود می فرمایند:

از پدرى فانى، اعتراف دارنده به گذشت زمان، زندگى را پشت سر نهاده-  كه در سپرى شدن دنيا چاره‏ اى ندارد-  مسكن گزيده در جايگاه گذشتگان، و كوچ كننده فردا، به فرزندى آزمند چيزى كه به دست نمى‏آيد، رونده راهى كه به نيستى ختم مى‏ شود، در دنيا هدف بيمارى‏ ها، در گرو روزگار، و در تيررس مصائب، گرفتار دنيا، سودا كننده دنياى فريب كار، وام دار نابودى ‏ها، اسير مرگ، هم سوگند رنجها، هم نشين اندوه ‏ها، آماج بلاها، به خاك در افتاده خواهش ‏ها، و جانشين گذشتگان است. پس از ستايش پروردگار، همانا گذشت عمر، و چيرگى روزگار، و روى آوردن آخرت،  مرا از ياد غير خودم باز داشته و تمام توجه مرا به آخرت كشانده است، كه به خويشتن فكر مى ‏كنم و از غير خودم روى گردان شدم، كه نظرم را از ديگران گرفت، و از پيروى خواهش ها باز گرداند، و حقيقت كار مرا نماياند، و مرا به راهى كشاند كه شوخى بر نمى ‏دارد، و به حقيقتى رساند كه دروغى در آن راه ندارد. و تو را ديدم كه پاره تن من، بلكه همه جان منى، آنگونه كه اگر آسيبى به تو رسد به من رسيده است، و اگر مرگ به سراغ تو آيد، زندگى مرا گرفته است، پس كار تو را كار خود شمردم، و نام ه‏اى براى تو نوشتم، تا تو را در سختى ‏هاى زندگى رهنمون باشد. حال من زنده باشم يا نباشم.

امام جمعه یزد افزود: رعایت تقوا و اطاعت از دستورات الهی،مبارزه با هوای نفس،روشن نگاه داشتن قلب با ذکر و یاد خداوند متعال،اعتصام به حبل الله ، کسب درجات حکمت و یاد مرگ از نکات مهمی است که امیرالمومنین (ع )در این نامه به مخاطبین خود شفارش می کنند و توصیه های ایشان اینگونه است که:

پسرم همانا تو را به ترس از خدا سفارش مى ‏كنم كه پيوسته در فرمان او باشى، و دلت را با ياد خدا زنده كنى، و به ريسمان او چنگ زنى، چه وسيله‏ اى مطمئن‏تر از رابطه تو با خداست اگر سر رشته آن را در دست گيرى. دلت را با اندرز نيكو زنده كن، هواى نفس را با بى اعتنايى به حرام بميران، جان را با يقين نيرومند كن، و با نور حكمت روشنائى بخش، و با ياد مرگ آرام كن، به نابودى از او اعتراف گير، و با بررسى تحولات ناگوار دنيا به او آگاهى بخش، و از دگرگونى روزگار، و زشتى‏هاى گردش شب و روز او را بترسان، تاريخ گذشتگان را بر او بنما، و آنچه كه بر سر پيشينيان آمده است به يادش آور. در ديار و آثار ويران رفتگان گردش كن، و بينديش كه آنها چه كردند از كجا كوچ كرده، و در كجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به ديار غربت سفر كردند، گويا زمانى نمى‏گذرد كه تو هم يكى از آنانى پس جايگاه آينده را آباد كن، آخرت را به دنيا مفروش، و آنچه نمى‏دانى مگو، و آنچه بر تو لازم نيست بر زبان نياور، و در جادّه‏اى كه از گمراهى آن مى‏ترسى قدم مگذار، زيرا خوددارى به هنگام سرگردانى و گمراهى، بهتر از سقوط در تباهى‏هاست.

وی در دومین خطبه نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت فرا رسیدن ایام فاطمیه،حضرت زهرا(س) را مادر همه خوبی ها و اصل و ریشه حج الهی دانست و شرکت در مراسم سوگواری شهادت آن حضرت را سفارش کرد.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن روز امور تربیتی گفت:همه انسانها نیاز به تربیت دارند و با تربیت است که انسان خود را در مجرای نور الهی برای رشد و کمال قرار می دهد.

آیت الله ناصری ادامه داد:آن تربیتی ماندگار و اثرگذار است که بر اساس فطرت انسانها تدوین شده باشد چرا که آنچه بر اساس فطرت نباشد انسان را به جایگاه خدایی و حقیقی نخواهد رساند.

وی به والدین توصیه کرد نسبت به تربیت فرزندان خود اهتمام بیشتری داشته باشند و از مدیران مدارس خصوصا دبیرستانهای دخترانه خواست با آگاهی بخشی نسل جوان و نوجوان و تربیت دینی – اخلاقی ایشان ،از حربه های دشمن خصوصا ابزار شبکه های اجتماعی و فضای مجازی غافل نباشند.

امام جمعه یزد با ابراز نگرانی از بدحجابی های موجود در یزد از مردم و مسؤلین امر خواست یزد را با قداست دارالعبادگی اش حفظ کنند و نگذارند ذهنیت مثبت مردم ایران و حتی میهمانان خارجی به خاطر برخی از بدحجابی ها و گران فروشی ها خدشه دار شود.

وی شگفت زدگی برخی از میهمانان خارجی یزد از وضعیت حجاب برخی از خانمها در سطح شهر را موجب تاسف خواند و افزود:بسیاری از میهمانان نوروزی به این خاطر به یزد سفر می کنند که معتقدند خانواده ایشان در این شهر که مزین به نام دارالعباده است  و به لحاظ امنیت بالای اخلاقی در آرامش خواهند بود و وظیفه همه یزدی ها و مسؤلین است که با اقدام صحیح این خوش نامی را حفظ کنند.

آیت الله ناصری همچنین نظارت بر بازار در ایام نزدیک عید نوروز و زمان تعطیلات و جلوگیری از سودجویی برخی از گران فروشان را خواستار شد.

رعایت حجاب اسلامی توسط فروشندگان زنِ فروشگاهها و دوری از بکار گیری افراد بد حجاب به عنوان فروشنده دغدغه ای بود که امام جمعه یزد به صاحبان املاک و مغازه داران توصیه کرد.

وی از گران شدن همه اجناس بجز سیگار و قلیان گلایه کرد و گفت:چندی پیش در یک روزنامه  می خواندم که نوشته است چرا در کشور همه چیز گران می شود اما سیگار و قلیلان که خود جزء موارد مضر بر افراد و جامعه هست گران نمی شود؟

امام جمعه یزد فساد بعد از استعمال قلیان در پاتوقهایی که پسران و دختران بصورت مشترک در آن در حال استفاده هستند را از آسیب مصرف قلیان بیشتر دانست و در این خصوص به والدین و مسؤلین امر هشدار داد.

دعوت برای ثبت نام در حوزه های علمیه و صرف عمر در راه تحصیل علوم دینی و به دست گرفتن هدایت دینی مردم توسط روحانیون عالم و فاضل ، از دیگر نکاتی بود که آیت الله ناصری در خطبه های این هفته نماز جمعه یزد به آن پرداخت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا