به گزارش روابط عمومی، امورفرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یخچال خشتی ابرکوه مرمت و ساماندهی می شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اظهار داشت: درحال حاضر عمليات اجرايي مرمت اين اثر فرهنگي ـ تاريخي با اعتباري معادل 000/000/290 ريال درحال اجرا مي  باشد.

محسن ذاکری نیا افزود: اين اقدامات شامل اجراي کاهگل روي بدنه يخچال، ‌اجراي ديوارچيني به صورت چينه، ‌اجراي شفته ريزي، ‌اجراي آجر فرش کف و اطراف يخچال، ‌بندکشي آن، اجراي شبکه چيني به صورت مربعي مي‌شود.

وی تصریح کرد: بناي يخچال مذکور در ورودي شهر ابرکوه، جنب خيابان شهيد بهشتي واقع گرديده است. اين اثرتاريخي با پلاني مدور و حجمي مخروطي شکل با ارتفاع 20 متر مربوط به دوره قاجار مي باشد. ساختمان آن داراي دو ورودي است که در جبهه هاي شرقي و غربي ايجاد شده و مصالح به کاررفته در بنا سنگ وخشت و چوب وآهک مي باشد که ابتدا حدود 50 سانتي متر را با سنگ و ملات ماسه وآهک بنا کرده اند و مابقي را از خشت وگل ساخته اند.

این مقام مسئول گفت: از بناي موصوف به منظور نگهداري واستفاده ازيخ در فصول گرم سال استفاده مي شده است و از خصوصيات آن طرح و فرم ساخت آن است .

گفتنی است اين يخچال درتاريخ 17/12/81  به شماره 7752 درفهرست آثارملي کشور ثبت گرديد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا