مركز اطلاع رساني معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي استان يزد

یزد فردا: دنيا کوچک شده است،آنقدر که مثل يک دهکده جهاني است و آنچه اين کره خاکي و کشورهاي دور از هم را به يک دهکده تبديل کرده توسعه ارتباطات و فن آوري نوين اطلاعاتي است.

 هرکشف جديد بشر در عين اينکه مزيت ها و مواهبي را به جريان زندگي اضافه مي کند،گرفتاري ها و دردسرهايي هم دارد. مثلا همين تلفن يا دوربين هاي فيلم برداري يا همين تلفن همراهي که هر روز با خودتان حمل مي کنيد.

تا به حال چندبار به اين موضوع فکر کرده ايد که تلفن هاي مزاحم و ناخواسته چقدر آزاردهنده است يا ديگران تا چه اندازه با ارسال پيامک هاي بي موقع خواب آرام شبانه را از چشم شما ربوده اند؟حتما بارها شنونده اين جملات بوده ايد که موبايل هاي دوربين دار حريم خصوصي آدم ها را شکسته اند و خلاصه کلام اينکه پيشرفت فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي حريم آرامش انسان ها را حسابي محدود کرده است.

اگرتنها شنونده اين جملات بوده ايد و کمتر به مزيت ها و در عين حال محدوديت هاي فناوري هايي از اين دست فکر نکرده ايد مي توانيم بخشي از اخبار و رويدادهاي به ظاهر جذاب صفحات حوادث روزنامه ها را يادآوري کنيم : «مزاحمت هاي پيامکي دختري را به کشتن داد » ، «انتشار تصاوير خصوصي در اينترنت و از هم پاشيدگي کانون خانواده ها» ، هشدار پليس: سوء استفاده از تصاوير رايانه و تلفن همراه شخصي» و ...

واقعيت اين است که فناوري هاي جديد اطلاعاتي و ارتباطي حريم خصوصي انسان ها را تحت تاثير جدي قرار داده اند. مطالعات نشان مي دهد بسياري از افراد از تبعات و خطرات وسايلي مانند تلفن هاي همراه دوربين دار اطلاع ندارند و همين مسأله زمينه يي را براي سوء استفا ده ديگران فراهم مي کند.

» دوربين هاي مخفي

در سالهاي گذشته چند بار خبر نصب دوربين هاي مخفي را در سالن آرايشگاهها ، باشگاه ها يا اتاق هاي پرو لباس هاي زنانه خوانده ايد؟يکي از خبر ها مربوط به نصب دوربين مخفي در اتاق سه دختر دانشجو در يکي از استان ها بود که با هوشمندي آنها دست مالک متخلف خانه رو شد و پليس کار را يکسره کرد. نمي خواهيم احساس امنيت را در شما کاهش دهيم يا اينکه تخم بدبيني و بي اعتمادي نسبت به ديگران را در باور ذهني تان بکاريم اما واقعيت اين است که در همه جوامع گروه ها يا افرادي هستند که امنيت عمومي را مخدوش مي کنند. بنابر اين پيش از استفاده از اتاق هاي پرو يا پس از اجاره اتاقي در هتل يا آپارتماني مجزا با دقت محل را بررسي کنيد.

» رايانه شما يعني مجموعه يي از اطلاعات خصوصي

بسياري از ما با بروز نخستين مسأله و مشکلي در سيستم رايانه اي منزل يا محل کار به نخستين تعميرگاه مراجعه مي کنيم ، بي آنکه به اين نکته دقت کرده باشيم که مجموعه يي از اطلاعات محرمانه و شخصي مان را بي هيچ آينده نگري در اختيار افراد ناشناس قرار داده ايم. به خاطر داشته باشيد که رايانه خود را براي تعمير به اشخاص امين بسپاريد و پيش از انتقال آن به تعميرگاه مجموعه اطلاعات شخصي به ويژه فيلم و تصاوير خانوادگي را پاک کنيد.

» اين موبايل هاي دوربين دار

در بسياري از موارد همين موبايل هاي دوربين دار عاملي موثر و مهم براي شناسايي متخلفان و مجرمان بوده اند اما هميشه هم اينگونه نيست و کم تعداد نيست پرونده هايي که تنها به دليل استفاده نادرست از همين موبايل هاي دوربين دار جماعتي را به زحمت انداخته اند. توجه داشته باشيد که موبايل هاي دوربين دار براي همه افراد ابزاري براي ثبت لحظات خوش و خاطره انگيز شخصي نيستند ، بلکه برخي با سوء استفاده از قابليت هاي گوشي هاي جديد به طور غير اخلاقي اقدام به فيلمبرداري از ديگران مي کنند. دقيقاً به همين دليل است که بايد همه جا مراقب اين شکارچيان لحظه ها و تصاوير باشيد. تعارف نکنيد و خيلي شفاف از آنها بخواهيد که فيلمبرداري نکنند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا